Cari Artikel

Wednesday, April 27, 2016

Boring tahap gaban 27 april 2016


Boring tahap gaban 27 april 2016 is pun tak tau nak cakap apa dalam blog is nie hari nie, maklumlah is kena direhatkan dari online sebab internet kena bar.

Hahaha awat sampai kena bar ??? bill is xbayaq daaa lewat due date bila is bayaq pulak guna BSN punya kredit so float 3-4 hari, so is kena cuti la kan?

Oklah tapi banyak is tengok blog2 kawan2 dan rakan2 semua banyak wordless saja yg dorang post. sekadarnya ampa leh gak la baca apa yg is nak merapu dalam post boring tahap gaban nie atau dalam bahasa penang baloq nak post sebab melugai dok tunggu bila lah internet nak activate balik.

Tunggu punya tunggu activated lastly is kena layan One Piece episode lama2 punya baru tak boring sangat, Dah la lani Penang panaih nak mampuih dok macam kena rebuih jaa dalam periuk belanga dah nie.

Ohhh untuk pengetahuan kawan2 yg mana kaki hantu buah Degheyan (Durian) ani ataih bukit lama (Bukit Lama Barat Daya) depa dah start juai2 dah degheyan nie, sapa hantu degheyan leh la start mai makan buah batch awai tapi belum terangkat lagi la sebab musang king lom kuaq habih lagi.

ok naaa is nak blah pi cari idea nak update posting blog dah nek beluting habih blog is punya dok tinggai xupdate2. Jaaanaaaaa.

Sunday, April 17, 2016

PRN Sarawak: Peguam PAS siap sedia bantu jentera pilihanraya


Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (JUHAM) PAS kini dalam persiapan membantu jentera kempen parti itu dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak ke-11.

Setiausaha PAS Sarawak, Mukhtar Suhaili berkata, bantuan akan bertumpu kepada aspek undang-undang memantau perjalanan pilihan raya, terutama pada hari penamaan calon dan hari mengundi serta nasihat perundangan.

“Mesyuarat penyelarasan antara barisan peguam PAS bersama Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat telah diadakan bagi membincangkan gerak kerja dan penyusunan tugas.

“Ketua Pengarah Pilihan Raya, Datuk Mustafa Ali telah memberi taklimat berhubung persiapan itu. Pengarah JUHAM, Wan Rohimi Wan Daud pula membincangkan koordinasi tugasan dan isu berkaitan tugasan peguam,” katanya dalam satu kenyataan.

Kata AJK PAS Pusat itu lagi, mobilisasi peguam-peguam PAS akan dibuat secara berperingkat bermula pada hari penamaan calon di 11 DUN tersebut.

PAS adalah parti pertama yang mengemukakan senarai lengkap calon di 11 DUN yang akan ditandinginya, iaitu DUN Pantai Damai (N4), Samariang (N7), Muara Tuang (N16), Sadong Jaya (N24), Sebuyau (N27), Beting Maro (N29), Kakus (N60), Jepak (N67), Samalaju (N70), Lambir (N72) dan Pujut (N74).

Pada 14 April lalu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tarikh 25 April sebagai hari penamaan calon, dan 5 Mei sebagai hari mengundi.

PRN Sarawak: Peguam PAS siap sedia bantu jentera pilihanraya
Bantuan akan bertumpu kepada aspek undang-undang memantau perjalanan pilihanraya, terutama pada hari penamaan calon dan hari mengundi serta nasihat perundangan.

Ulat parkir `naik minyak’ di KL


Bayar atau cermin kereta pecah!

Itu ugutan ‘ulat parkir’ yang menjadikan pemilik kereta sebagai mangsa di beberapa kawasan di ibu kota terutamanya apabila tempat letak kereta adalah terhad.

Kalangan pekerja pejabat di sini menceritakan pengalaman menakutkan berhadapan dengan `ulat parkir’ yang dulunya hanya meminta beberapa ringgit untuk `menjaga’ kereta anda. Kini mereka berani memeras ugut.

Seorang pegawai pentadbiran berumur 29 tahun menceritakan kejadian menakutkan dialaminya baru-baru ini semasa dia meletakkan keretanya di Jalan Maharajalela, tempat dia bekerja dengan sebuah agensi kerajaan.

“Seorang remaja lelaki yang kurus dan tinggi meminta RM20 daripada saya,” kata Wong Siow Mei.

“Saya tanya dia kenapa saya perlu bayar kepadanya. Dia menunjukkan dengan jarinya ke arah dua buah kereta, sebuah daripadanya cermin pecah dan sebuah lagi empat tayar dibocorkan. Saya terus bayar.” Katanya.

Itulah kali terakhir Wong meletakan kereta Myvinya di situ. Dia kini meletakkan keretanya kira-kira satu kilometer dari pejabatnya.

Wong berkata, dia masih tidak dapat melupakan dan pulih daripada trauma pengalaman buruk itu.

“Saya masih nampak beberapa `ulat parkir’ di kawasan itu, dan berasa takut. Saya akan menjauhkan diri daripada mereka,” ujarnya.

Tinjauan Bernama mendapati, antara kawasan yang menjadi tumpuan ‘ulat parkir’ ialah pusat beli-belah Bangsar, Dataran Merdeka dan Kampung Baru.

Kebanyakan ‘ulat parkir’ berumur bawah 30 tahun dan dikatakan turut termasuk warga asing.

Sesetengah mereka ini malah, turut meminta bayaran daripada orang ramai yang meletakkan kenderaan di tempat letak kereta milik Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Pegawai Undang-undang Siti Nor Haryani Mat Noor, 27, berkata, cermin kereta Vivanya pernah dipecah pada satu malam di Sentul kerana dia tidak membayar kepada mereka.

“Saya melihat ada beberapa lelaki muda sedang meminta sesuatu daripada seorang lelaki. Saya meletakkan kereta saya di sisi jalan dan segera beredar dengan berjalan kaki ke rumah saya berdekatan,” katanya.

“Namun pada keesokkan harinya, saya dapati cermin depan kereta saya dipecahkan. Smart Tag saya juga telah diambil. Cermin dua lagi kereta di hadapan kereta saya turut dipecahkan,” katanya.

Pesara syarikat swasta Mohd Baharudin Ismail, 61, berkata anak perempuannya pernah mengalami trauma ketika meletakkan keretanya di kawasan sunyi di belakang barisan kedai di Bangsar.

“Mereka (ulat parkir) mengugut untuk mencalarkan kereta anak saya jika tidak membayar RM50. Bimbang dengan keselamatan dirinya, dia bayar sahaja,” katanya.

Pengurus restoran Muhammad Izzat Izudin, 41, berkata beliau pernah mendapat aduan daripada pelanggannya yang dikenakan bayaran oleh ulat parkir di hadapan premis makanan itu di Wangsa Maju.

Ada juga pelanggan yang mengadu kepadanya yang kereta mereka dicalarkan dan tayar dibocorkan kerana tidak membayar kepada ulat parkir.

“Saya perhatikan ulat-ulat parkir ini berkeliaran menunggu mangsa mereka… sesetengah mereka dalam lingkungan awal 20-an tetapi kebanyakannya remaja,” katanya.

“Daripada cara mereka, mereka seperti mengikut arahan. Saya fikir ada seseorang atau kumpulan yang mengawal mereka,” ujarnya.

Ulat parkir `naik minyak’ di KL
Mereka akan bertindak memecah cermin atau membocorkan tayar kereta jika mangsa tidak membayar kepadanya.

Banduan mati ditikam di dalam penjara


Seorang banduan lelaki maut ditikam oleh dua banduan lain dalam satu pergaduhan melibatkan dua kumpulan di Penjara Sungai Buloh di sini, semalam.

Ketua Polis Daerah Sungai Buloh, Superitendan Mohd Rozi Jidin berkata, siasatan awal mendapati, mangsa berusia 20 tahun itu maut ditikam suspek menggunakan senjata tajam di bahagian belakang badan dalam kejadian pada 12.30 tengah hari.

“Mangsa dimasukkan ke penjara itu atas kesalahan kes culik,” katanya dalam satu kenyataan.
Mohd Rozi berkata, proses bedah siasat terhadap mangsa akan dilakukan hari ini.

Banduan mati ditikam di dalam penjara
Mangsa yang berusia 20 tahun itu maut ditikam suspek menggunakan senjata tajam di bahagian belakang badan.

1MDB: Rafizi buru Jho Low


Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli, akan mula memburu individu-individu yang bertanggungjawab terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Menurutnya, gerakan memburu individu terlibat akan dibuat menerusi kempen #1MDBWanted, dimana jutawan, Low Taek Jho antara individu pertama akan disenarai berdasarkan laporan yang dikeluarkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC).

“Esok Isnin 18 April, saya akan mulakan kempen #1MDBWanted dengan laporan terhadap Jho Low. Setiap minggu ita tumpu kepada individu berbeza berdasarkan penemuan di dalam Laporan PAC mengenai 1MDB.

“Laporan polis terhadap Jho Low akan dibuat di Balai Polis Dang Wangi pada jam 11.30 pagi,” katanya menerusi kenyatan hari ini.

 Rafizi yang juga Naib Presiden PKR, menyeru pimpinan Pakatan Harapan, serta aktivis pro pembangkang untuk turut serta membuat laporan polis terhadap individu yang terlibat, kerana padanya hanya dengan cara itu sahaja dapat mengheret mereka memberi penjelasan berhubung penglibatan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam skandal 1MDB.

“Saya minta jasa baik mereka yang membuat laporan #1MDBWanted menghantar maklumat laporan (seperti nombor laporan dan lain-lain) kepada saya di pautan yang saya akan umumkan esok.

“Hanya tekanan rakyat yang akan menggoncang mereka yang terlibat di dalam 1MDB untuk tampil memberi kenyataan mengenai penglibatan Datuk Seri Najib Tun Razak di dalam skandal ini,” katanya.

Sebelum ini, Rafizi mengugut akan mengeluarkan Senarai Rakyat Dikehendaki yang mengandungi nama-nama individu ada kaitan dengan 1MDB.

Menurutnya, senarai itu akan disiarkan, jika mereka yang melindungi individu bertanggungjawab terhadap hutang 1MDB tidak tampil dan mendedahkan maklumat yang boleh membuktikan salah laku “orang-orang atasan”.

Beliau kemudiannya menamakan jutawan, Low Taek Jho; Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB, Arul Kanda Kandasamy; bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB, Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi dan Pengarah Eksekutif Pembangunan Perniagaan, Casey Tang sebagai orang yang diburunya.

1MDB: Rafizi buru Jho Low
Laporan polis itu akan dibuat terhadap individu yang terlibat dengan skandal 1MDB, berdasarkan laporan yang dikeluarkan PAC.

Curi Nescafe untuk anak di universiti


Seorang ibu dan anak perempuannya yang belajar di sebuah universiti awam di Shah Alam, Selangor ditangkap kerana dikatakan mencuri 17 paket Nescafe di sebuah pasar raya besar dekat sini semalam.

Ketua Polis Daerah Kampar, Superiten Ng Kong Soon berkata, kedua-duanya yang berumur 56 dan 22 tahun mengaku bersalah melakukan perbuatan itu di Pasaraya Giant kira-kira 1.45 tengah hari.

“Kedua-duanya dalam perjalanan dari Sg Jawi, Pulau Pinang menghala ke rumah anggota keluarga mereka di Lumut dan singgah di pasar raya berkenaan.

“Si ibu mengaku melakukan jenayah tersebut kerana tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk menampung belanja harian anaknya di universiti tersebut,” katanya yang dipetik dari Bernama.

Ng berkata, penyelia pasar raya tersebut pada mulanya mendapati 17 paket Nescafe hilang daripada rak jualan semasa dia membuat semakan barangan.

“Berdasarkan kamera litar tertutup di premis tersebut didapati barangan itu dicuri oleh dua wanita dengan mengepit bungkusan berkenaan di ketiak mereka, menyoroknya di dalam tudung dan dalam beg tangan mereka.

“Kedua-dua suspek dapat dikesan dan dihubungi berdasarkan nombor pendaftaran kenderaan mereka,” katanya dan menambah anak beranak itu kini direman.

Curi Nescafe untuk anak di universiti
Barangan itu dicuri dengan cara mengepit bungkusan di ketiak dan menyorokannya di dalam tudung serta dalam beg tangan mereka.

Henti keluar kenyataan kes banglo Guan Eng – SPRM


Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menasihati semua pihak agar tidak mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung isu pembelian banglo oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.

Dalam satu kenyataan di sini hari ini, SPRM berkata ini adalah kerana kenyataan-kenyataan itu boleh mengelirukan orang ramai kerana proses siasatan masih berjalan.

“Perlu diingatkan bahawa setiap siasatan kes rasuah mempunyai perbezaan melibatkan pengumpulan bukti, pengesahan dokumen serta mengambil keterangan saksi yang menyebabkan tempoh siasatan terbabit turut berbeza-beza,” katanya yang dipetik dari Bernama.

SPRM berkata demikian mengulas dakwaan segelintir pihak bahawa SPRM tidak tegas dan melengah-lengahkan siasatan berkaitan isu banglo itu.

Dalam pada itu, SPRM sekali lagi menegaskan bahawa kes banglo tersebut mahupun kes penyelewengan dana kerajaan oleh pegawai Kementerian Belia dan Sukan langsung tiada kaitan dengan pegawai SPRM yang dijatuhkan hukuman berhubung rasuah oleh mahkamah baru-baru ini.

Justeru, SPRM meminta semua pihak agar tidak membuat spekulasi dan mempolitikkan kes yang melibatkan pegawai SPRM tersebut.

Pembelian banglo di Pulau Pinang oleh Lim dengan harga RM2.8 juta mencetuskan kontroversi apabila Anggota Parlimen Tasek Gelugor Datuk Shabudin Yahaya membangkitkannya pada persidangan Dewan Rakyat, dan mendakwa harga itu adalah di bawah nilai pasaran.

Henti keluar kenyataan kes banglo Guan Eng – SPRM

Empat lagi memeluk Islam pada ceramah Dr Zakir


Selepas seorang gadis bukan Islam memeluk Islam pada ceramah pendakwah terkenal dari India Dr Zakir Naik di Kemaman Khamis lepas, empat lagi mengucapkan dua kalimah syahadah pada ceramah ilmuan Islam itu di Stadium Hoki Bukit Jalil di sini malam tadi.

Seorang daripada mereka ialah Hurender Bal Singh, 23, dari India yang membuat keputusan itu selepas berpuas hati dengan penjelasan diberikan Dr Zakir berhubung bukan Islam memeluk agama Islam untuk berkahwin.

Sebelum membimbing lelaki itu mengucapkan dua kalimah syahadah, Dr Zakir berulang kali bertanyakan kepadanya jika ada sesiapa yang memaksanya memeluk agama Islam.

“Tidak, tiada siapa yang paksa saya. Saya percaya kepada Allah dan Nabi Muhammad ialah pesuruh Allah dan saya dengan rela hati mahu menjadi seorang Muslim,” kata lelaki Punjabi itu dalam sesi soal-jawab pada ceramah yang dihadiri lebih 30,000 orang.

Sejurus selepas Hurender Bal Singh mengucapkan dua kalimah syahadah, seorang wanita yang memakai jubah dan skaf hitam, tanpa menyatakan nama dan dari mana, telah menyatakan keinginannya untuk memeluk agama Islam.

Dr Zakir kemudian bertanya kepada wanita itu sekiranya beliau percayakan Allah dan Nai Muhammad sebagai pesuruh Allah, dan dijawab wanita itu ‘ya’ dan terus membimbingnya mengucapkan dua kalimah syahadah dengan disusuli sorakan pengunjung sebagai memberi semangat dan ada antara mereka dilihat menitiskan air mata.

Selepas bertanyakan beberapa soalan, seorang lagi wanita yang mahu dikenali sebagai Muchelle mengumumkan ingin mengucapkan dua kalimah syahadah dan dibimbing oleh pendakwah itu untuk berbuat demikian.

Seorang lelaki dari Sarawak, Joel anak Along, 26, berasal dari Miri yang menyatakan telah mempelajari tentang agama Islam sejak beberapa tahun lepas turut memutuskan untuk memeluk Islam selepas bertanyakan kepada Dr Zakir tentang hikmah syahadah.

Khamis lepas, Wu Nina Grace, 19, memeluk Islam dengan mengucapkan dua kalimah syahadah pada ceramah Dr Zakir dengan disaksikan hampir 40,000 orang di Padang Astaka, Kemaman, Terengganu.
Dr Zakir sedang dalam rangka mengadakan syarahan di seluruh negara yang telah menarik kedatangan ribuan orang untuk mendengar ceramahnya.

Beliau dijadual mengadakan syarahan di Melaka esok.

– BERNAMA

Empat lagi memeluk Islam pada ceramah Dr Zakir

Maut terkena renjatan ketika buat panggilan telefon


Isteri seorang anggota polis maut selepas terkena renjatan elektrik semasa membuat panggilan telefon bimbit yang sedang dicas di kediamannnya di Taman Desa Baiduri, Cheras.

Wanita itu Suhana Mohamad, 30, disahkan meninggal dunia ketika menerima rawatan di hospital susulan insiden pada 11.30 malam pada Jumaat lepas.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kajang, Superitendan Abdul Ghani Mohamad Ji berkata suami wanita itu yang bertugas di Bukit Aman terus membawa isterinya ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia di sini untuk rawatan.

“Mangsa disahkan meninggal dunia ketika menerima rawatan di hospital itu dan kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut (SDR),” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Abdul Ghani berkata, jenazah wanita itu dibawa pulang ke kampung halamannya di Gua Musang, Kelantan petang semalam dan akan dikebumikan pada pagi ini.

Mangsa meninggalkan seorang anak lelaki berumur lima tahun dan seorang anak perempuan berumur dua tahun.

-BERNAMA

Maut terkena renjatan ketika buat panggilan telefon

Bank of Johor perlu fokus kepada pertanian, industri kecil sederhana


DAP Johor berharap cadangan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar yang mahu membentuk Bank of Johor di negeri jajahannya akan turut memberi fokus dalam membantu industri kecil dan sederhana serta pertanian untuk berubah.

Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong berkata, terdapat keperluan mendesak untuk membantu industri dan sektor pertanian untuk bergerak dan bersaing dengan harapan rakyat di Johor tidak perlu berhijrah ke negeri lain untuk mendapatkan pekerjaan.

Menurutnya, ia juga mampu mengelak kebergantungan kepada tenaga kerja asing di Johor selain menamatkan kitaran gaji rendah.

Beliau mendakwa, bank perdagangan tidak memberi tumpuan untuk mengembangkan industri berkenaan kerana terlalu memanjakan sektor hartanah serta hanya memberi pinjaman kenderaan atau pinjaman kepada syarikat-syarikat berskala besar sahaja.

 “Kita menjangkakan Bank of Johor ini mampu membantu dan mengubah negeri ini menjadi sebuah negeri yang hebat untuk pertanian dan industri kecil dan sederhana agar ia berkembang maju.
“Bank ini juga harus mengurangkan fokus kepada pinjaman hartanah atau harta,” katanya menerusi kenyataan.

DAP menyeru Kerajaan Negeri untuk berunding secara meluas dan meneroka kemungkinan inisiatif untuk menubuhkan bank itu agar dapat membantu potensi pertumbuhan di Johor dalam jangka masa panjang.

Sultan Ibrahim ketika merasmikan pembukaan penggal Persidangan Keempat Dewan Undangan Negeri Johor ke-13 yang lalu, mencadangakan agar kerajaan negeri menubuhkan bank sendiri atau `Bank of Johor’.

Ia bagi memudahkan rakyat negeri itu membuat pinjaman perumahan ekoran masih ramai yang tidak dapat memiliki rumah walaupun kerajaan Negeri dan Persekutuan membina banyak rumah mampu milik untuk rakyat berpendapatan rendah.

p/s: jangan dok mengajar Sultan. Baginda Sultan tahu apa yg baginda buat.

Bank of Johor perlu fokus kepada pertanian, industri kecil sederhana

Dua rakyat Malaysia hilang, percutian di Flores bertukar tragedi


JAKARTA: Percutian lima warga Malaysia di kawasan air terjun Cunca Wulang, daerah Mebeliling di wilayah Flores, bertukar tragedi apabila dua daripada mereka hilang selepas terjun ke dalam kolam air itu, semalam.

Duta Besar Malaysia di Indonesia, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim berkata, dua mangsa yang hilang itu dikenali sebagai Mohamad Azfar Tahir, 23, dari Kuala Lumpur dan Mohammad Ezzaq Azumi, 23, berasal dari Kelantan.

Mereka dipercayai datang ke Flores untuk bercuti.

Dalam kejadian 10.30 pagi itu, kedua-dua mangsa dikatakan hilang setelah terjun ke dalam kolam air terjun itu sebaik tiba di kawasan berkenaan.

Setelah melihat kejadian, seorang rakyat tempatan yang dipercayai pemandu pelancong, Wenseslaus Hendro Akung, 39, cuba menyelamatkan mereka tetapi beliau juga dilaporkan hilang sebaik terjun ke dalam kolam untuk membantu mangsa.

Tiga lagi rakan mangsa dari Malaysia yang melihat kejadian itu kemudian meminta bantuan orang awam dan menghubungi polis.

Zahrain berkata, kerja-kerja mencari dan menyelamat oleh pihak berkuasa tempatan dimulakan sejak pukul 3 petang dan terpaksa diberhentikan pada pukul 5 petang setelah cuaca gelap.

“Saya dimaklumkan kerja-kerja mencari dan menyelamat akan bersambung semula esok pagi (hari ini),” katanya.

– BERNAMA

Dua rakyat Malaysia hilang, percutian di Flores bertukar tragedi

Tuesday, April 12, 2016

PETUA HILANGKAN SAKIT GIGI


Assalammualaikum dan salam sejahtera

Petua hilangkan sakit gigi nie is sharekan sebab ramai kawan-kawan is mengadu ada ka petua apa-apa nak hilangkan sakit gigi nie?

is nak buat terer xleh gak sebab is bila kena sakit gigi meraung gak la kan, almaklumlah bukan selalu kena jarang-jarang. so kat bawah nie ada sikit petua-petuanya sila amalkan.

PETUA HILANGKAN SAKIT GIGI
1-guna kan ais batu.letak ais batu pada tempat sakit.mula2 memang akan rasa ngilu..lepas tu sakit tu akan mula berkurangan.

2-guna serbuk penaik.ambik satu sudu serbuk penaik.titik kan beberapa titis ais dan kacau2 supaya dia jadi macam doh.jangan cair..lepas tu tampalkan kat tempat yang sakit tu..

3-Guna agaram..2 sudu besar garam di campurkan dengan setengah gelas air suam.kumur beberapa kali.boleh juga campurkan setengah sudu kecil garam ke dalam 2 sudu besar perahan lemon.kemudian kumur dengan campuran tersebut..

Ok itu je sempat is kaut untuk petua hilangkan sakit gigi nie, semoga gigi kawan-kawan semua boleh lah hilang kesakitannya atau kurang sikit pun jadi lah, sebab sakit gigi nie kekadang leh membawa sampai tak boleh tidur malam hmm leceh, ok lah is gerak dulu.

PETUA HILANGKAN SAKIT GIGI

Gulai Telur Ikan woooowww bestkannyerr


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Gulai telur ikan, kali nie is share gambaq dia dulu naa resepi tu nanti is sharekan dalam posting akan datang.

Sebab mana nak syok kalau asyik share direct resepi ja kan? tapi is akan posting bertubi-tubi resepi menjelang Ramadhan nie nanti so jangan risau dah nak dekat so jangan lupa melawat dan baca blog is hari2 tau??

So jom kita cuci mata dulu gulai telur ikan nie, hmmmm tengok pun dah dapat bayang bau dia camna, lazat menyelerakan.

Ok lah korang enjoy cuci mata yerr?? nanti is share resepi gulai telur ikan nie nanti dalam blog is, is promise you gaiiss.

Gulai Telur Ikan woooowww bestkannyerr

Gulai Telur Ikan woooowww bestkannyerr

Gulai Telur Ikan woooowww bestkannyerr

Gulai Telur Ikan woooowww bestkannyerr

Gulai Telur Ikan woooowww bestkannyerr

Gulai Telur Ikan woooowww bestkannyerr

Boleh Licorice Pastikan Anda Bebas Pedih Hulu Hati?


Boleh Licorice Pastikan Anda Bebas Pedih Hulu Hati?


Licorice (Glycyrrhiza glabra) merupakan herba yang kadang-kadang digunakan sebagai rawatan semula jadi untuk pedih ulu hati. Ia menyangka bahawa sebatian tertentu yang terdapat dalam akar likuoris boleh membantu mengurangkan kerengsaan yang dikaitkan dengan pedih ulu hati (penyakit biasa dan gejala utama refluks asid). Apabila digunakan untuk melegakan pedih ulu hati, likuoris sering diambil dalam bentuk kunyah tablet dan dimakan sebelum makan.

Kenapa Orang Kadang-kadang Gunakan Licorice untuk Pedih Hulu Hati?

Pedih Hulu Hati berlaku apabila isi perut anda bergerak semula ke dalam esofagus anda (tiub yang membawa makanan ke perut anda dari mulut anda).

Apabila cecair penghadaman mengalir ke dalam esofagus anda, asid yang terdapat dalam orang-cecair boleh menyebabkan kesakitan dan membakar sensasi di dada dan / atau tekak. Bersama-sama dengan menenangkan pedih ulu hati yang berkaitan dengan kerengsaan, likuoris dikatakan merangsang pelepasan bahan kimia yang terlibat dalam penyembuhan tisu rosak akibat refluks asid.

Pedih ulu hati adalah salah satu daripada beberapa masalah penghadaman dikatakan diperbaiki melalui penggunaan likuoris. masalah pencernaan yang lain biasanya dirawat dengan likuoris termasuk ulser perut dan gastritis (suatu keadaan yang ditandai dengan keradangan kronik lapisan perut).

Penyelidikan ke atas Licorice dan Pedih Hulu Hati

Walaupun pada masa ini adalah satu kekurangan ujian klinikal meneroka keberkesanan likuoris untuk melegakan pedih ulu hati, beberapa kajian menunjukkan bahawa herba boleh membantu merawat keadaan kesihatan yang berkaitan pedih ulu hati.

Dalam satu kajian yang diterbitkan dalam Berasaskan Bukti Komplementari dan Alternatif Perubatan pada tahun 2012, sebagai contoh, penyelidik menguji kesan-kesan ekstrak likuoris dalam 50 orang dengan dispepsia fungsi (suatu keadaan yang sering disebabkan oleh refluks asid dan ditandai dengan gejala seperti pedih ulu hati dan senak).

Berbanding dengan pesakit diberikan plasebo selama 30 hari, orang-orang yang diberikan kepada 30 hari rawatan dengan ekstrak likuoris telah menunjukkan peningkatan yang ketara lebih besar dalam gejala seperti pedih ulu hati, sakit, dan memuntahkan.

Berkaitan: Pemulihan semula jadi untuk melegakan senak

Dalam kajian yang lebih awal (diterbitkan pada Pencernaan pada tahun 2004), satu formula herba yang mengandungi ekstrak likuoris, pudina, limau balsem, jemuju, pahit gula-gula berjambul dan Matricaria juga didapati mengurangkan gejala dispepsia berfungsi.

Selepas lapan minggu rawatan, 43.3 peratus daripada peserta melaporkan kelegaan lengkap tanda-tanda mereka (berbanding hanya 3.3 peratus pada kumpulan plasebo). Kajian ini melibatkan seramai 120 pesakit.

Tambahan pula, kajian yang diterbitkan dalam Gastroenterology Klinikal dan Eksperimen pada tahun 2013 mendapati bahawa pesakit refluks asid diberi kombinasi likuoris dan bilberry ekstrak bersama-sama dengan pantoprazole (ubat yang digunakan dalam rawatan refluks asid) mengalami peningkatan yang ketara dalam pedih ulu hati, sakit dada, dan abdomen bengkak. Satu percubaan klinikal selama lapan minggu panjang, kajian itu melibatkan 63 pesakit dengan refluks asid.

Kebimbangan keselamatan

Walaupun penggunaan jangka pendek makanan tambahan yang mengandungi likuoris biasanya dianggap selamat, makanan tambahan itu boleh mencetuskan beberapa kesan sampingan (termasuk sakit kepala, keletihan, dan pengekalan air).

Di samping itu, likuoris dikenali untuk berinteraksi dengan beberapa ubat-ubatan, termasuk warfarin dan ubat-ubatan lain yang digunakan untuk melambatkan pembekuan darah.

Ia harus diperhatikan bahawa glycyrrhizin (sebatian dijumpai di dalam likuoris) boleh meningkatkan tekanan darah apabila dimakan dalam jumlah yang besar untuk tempoh masa yang panjang. Atas sebab ini, pakar-pakar perubatan sering mencadangkan memilih makanan tambahan yang dibuat dengan likuoris deglycyrrhizinated (satu bentuk likuoris dengan glycyrrhizin yang dikeluarkan).

Terdapat juga beberapa kebimbangan yang menggunakan likuoris boleh memburukkan lagi keadaan kesihatan tertentu, termasuk penyakit jantung, penyakit buah pinggang dan kanser hormon sensitif seperti kanser payudara dan kanser ovari.

Kerana membiarkan refluks asid pergi tidak dirawat boleh membawa kepada kerosakan yang serius esofagus, ia adalah penting untuk berunding dengan doktor anda jika anda kerap mengalami pedih ulu hati dan / atau tanda-tanda seperti batuk kronik, sakit tekak, nafas berbau, dan loya.

Alternatif kepada Licorice

Selain likuoris, ubat semula jadi yang menunjukkan janji dalam rawatan pedih hulu hati termasuk jus aloe vera, elm yang licin, dan marshmallow.

Salah satu cara yang paling berkesan untuk melawan pedih ulu hati adalah untuk mengelakkan makanan yang dikenali untuk menolak gejala pedih ulu hati (seperti coklat, sitrus, makanan bergoreng, makanan pedas, dan tomato). Menghadkan pengambilan alkohol, mengekalkan berat badan yang sihat, dan mengelakkan merokok juga harus membantu mengawal pedih ulu hati.

Sejak tekanan dan kebimbangan boleh memburukkan lagi gejala pedih ulu hati, dengan menggunakan teknik minda-badan seperti meditasi, imej berpandu, dan menarik nafas panjang juga boleh membantu melindungi anda daripada pedih ulu hati.

Bagaimana untuk Menggunakan Licorice untuk bantuan Pedih Hulu Hati

Bersama-sama dengan tablet kunyah, borang likuoris biasa digunakan dalam rawatan pedih hulu hati termasuk serbuk dan teh. Anda boleh membeli produk melegakan pedih ulu hati likuoris yang mengandungi di kedai-kedai semula sebagai makanan dan kedai yang pakar dalam makanan tambahan.

Projek Tuala Dapur Sashiko Mudah


Tambah corak Sashiko untuk Tuala anda



Jika minat anda tertarik pada corak sashiko, tetapi tidak cuba mana-mana lagi, anda mungkin juga telah cuba untuk memutuskan apa yang perlu cuba jahit. Ini tuala dapur mudah yang hebat untuk bermula!

Sashiko (sulaman rakyat Jepun) menggunakan satu bentuk berjalan jahitan untuk mewujudkan corak yang cantik, yang sering mengulangi atau mempunyai kesan yang berjubin. Hampir apa-apa corak sashiko mengulangi akan bekerja untuk projek ini.

Apa sahaja reka bentuk yang anda pilih boleh menjadi bersaiz, timbul dan berjubin untuk membuat band jahitan yang berjalan di sepanjang bahagian bawah tuala.

tuala sedia untuk stitch datang dalam banyak warna, yang membuat mereka latar belakang cerah dan menyeronokkan untuk jahitan putih klasik. Anda juga boleh bekerja dengan benang sashiko berwarna dan menjahit pada tuala putih tadi.

Jika anda tidak mempunyai benang sashiko, anda boleh cuba menggunakan semua enam helai benang sulaman terkandas atau kapas perle. Begitu juga, jarum anak patung adalah pengganti yang baik untuk jarum sashiko kerana mereka agak lama.

Bahan dan Penyediaan tuala Sashiko



Bahan-bahan

Tuala dapur untuk dijahit
Lakaran Sashiko
Jarum Sashiko atau jarum jahit panjang
Pembaris
pen larut air
Corak

Menandakan corak

Kerana kebanyakan corak sashiko direka untuk mengulangi dalam semua arah, pertama yang anda perlu untuk menentukan apa tepi band jahitan akan.

Untuk projek ini, saya menggunakan corak sashiko percuma 1. Saya diputar reka bentuk supaya ia adalah mendatar, kemudian menarik kelebihan lurus di bahagian atas dan bawah mengeluarkan garis melanjutkan.

Tandakan garis lurus untuk tuala, kira-kira 3 inci dari bahagian bawah. Menyelaraskan pinggir corak dengan baris ini. Anda akan perlu untuk menandakan corak dalam bahagian.

Bekerja dari pusat, mengesan corak. Kemudian, beratur corak sekali lagi di sebelah bahagian yang pertama tanda-tanda, memastikan bahawa corak mengulangi betul. Teruskan sehingga band corak pergi seluruh seluruh tuala.

Mendapatkan ulang yang betul adalah penting, tetapi ia juga boleh menjadi rumit. Jika anda merosakkan tanda-tanda, hanya kembali semula mengesan-the garis yang betul dan tandakan X melalui talian yang tidak boleh dijahit.

Menjahit Design Sashiko



Potong sekeping benang sashiko dan letak pada jarum.

Secara tradisinya, sashiko tidak menggunakan knot, tetapi ia adalah okay untuk melanggar peraturan. Terutamanya jika yang akan membuat jahitan selamat pada tuala yang akan dibasuh berulang kali.

Memuatkan sehingga jarum dengan sebanyak jahitan yang anda boleh sepanjang satu garis corak. Yang jahitan pada permukaan harus sedikit lebih lama daripada jahitan di bawah permukaan.

Seperti yang anda tarik benang melalui, jangan tarik jahitan terlalu ketat atau mereka akan kerut kain, yang tidak wajar dalam sashiko.

Adalah penting bahawa persimpangan garis adalah terbuka dan jahitan adalah seperti malah mungkin.

Apabila bekerja corak, mencari bagaimana anda boleh mengikuti garis dan membuat garisan berterusan jahitan tanpa melompat ke kawasan lain atau memerlukan untuk memulakan dan menghentikan terlalu kerap.

Peringkat Akhir Jahitan Tuala



Apabila semua jahitan selesai, rendam tuala untuk mengeluarkan tanda-tanda dan jemur untuk kering.

Seterika tuala dari belakang untuk mengelakkan menekan jahitan.

Jika anda mendapati bahawa beberapa jahitan kelihatan terlalu ketat, anda boleh sering juga mereka keluar dengan menarik kain sedikit pada berat sebelah, sudut ke sudut. Bahawa perubahan kecil akan menyesuaikan jahitan hanya cukup.

Satu set tuala ini membuat hadiah yang indah, terutama untuk rakan yang suka semua perkara Jepun.

Tetapi jika anda menjadi terlalu terikat kepada mereka untuk memberikan, ia adalah okay untuk memastikan mereka untuk diri sendiri.


Khasiat Sayur Bayam


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Khasiat Sayur Bayam serta biodata agronya dan juga asalusulnya semua is kongsikan dalam posting ini hasil dari carian is tentang khasiat sayur bayam.

Khasiat Sayur Bayam


Bayam ialah tumbuhan dalam kelas sayuran. Ia adalah tanaman yang banyak terdapat di Malaysia. Terdapat 2 jenis bayam yang utama dimakan di Malaysia iaitu bayam hijau dan bayam merah. Bayam adalah daripada keluarga Amaranthaceae. Ia kaya dengan Vitamin A, Vitamin B , Vitamin C dan zat-zat galian seperti zat besi (Fe), fosforus (P), kalium (K), mangan (Mn) dan zink (Zn). Di Malaysia, bayam ditanam untuk tujuan pasaran domestik dan sebahagiannya untuk diekspot ke Singapura dan Brunei.

Bayam dikenali di Malaysia dan Indonesia dan juga sebagai Amaranth (English), Amaranthe (Perancis), Kulitis (Filipina), Aopa (Papua New Guinea), Phtii (Cambodia), Phak Khom-suan (Thailand), Hom (Laos) dan Rauden (Vietnam). Bayam dipercayai berasal dari Asia Tenggara dan juga terdapat dan tersebar ke Amerika Tengah dan Afrika tetapi dari genus yang agak berbeza. Bayam merupakan sayuran yang sangat popular di Malaysia dan Indonesia dan merupakan sayuran popular yang 10 teratas dari segi penanaman dan penggunaan.

Terdapat seluas 4,180 hektar bayam di tanam di Malaysia dengan pengeluaran sebanyak 45,140 metrik tan pada tahun 2010. Kawasan utama bagi penanaman bayam di Malaysia adalah di Negeri Johor (65% keluasan Malaysia) diikuti dengan Selangor dan Pulau Pinang. Daerah Johor Bahru merupakan kawasan yang bertanam Bayam paling luas di Malaysia (1,795 hektar - iaitu meliputi hampir 50% keluasan Malaysia) diikuti dengan Daerah Kota Tinggi (460 ha) dan Daerah Muar (301 hektar). Saya memang ada pengalaman menjalankan aktiviti khidmat pengembangan teknikal tanaman Bayam di Muar bersama-sama petani yang merupakan Pengerusi Persatuan Penanam Sayur Malaysia iaitu En Tan Soo Tiok di kawasan Sengkang Mukim Gerisek.

Untuk dibuat ulam, daun dan batang muda dicelur atau direbus lalu dimakan dengan sambal belacan, budu, cencaluk atau pencecah yang lain. Rasanya manis dan sedap.



Ciri botani

Bayam ialah herba bersaiz sederhana boleh tumbuh setinggi 45 cm hingga 1 m. Batangnya lembut tak berkayu, dan berwarna hijau ketika muda. Daun tunggal, sederhana besar, susunan berpilin, berbentuk bujur dengan hujung menirus atau membulat. Bunga majmuk, kecil hijau, terdapat dalam jambak bunga yang keluar pada hujung dahan serta celah ketiak daun. Buah kecil mengandungi biji yang sangat kecil, berbentuk bulat, berwarna hitam.



Perbezaan bayam dan spinach

Terdapat kekeliruan dalam nama bayam dan spinach. Kedua-duanya adalah daripada keluarga yang sama iaitu Amaranthaceae tapi berlainan genus. Genus bayam adalah Amaranthus, manakala genus spinach adalah Spinacia. Kekeliruan ini terhasil apabila bayam diterjemahkan kepada bahasa Inggeris. Sepatutnya bayam dalam bahasa Inggeris disebut Amaranth. Walaubagaimanapun, istilah bayam untuk spinach telah digunapakai dalam istilah bahasa Melayu.

Tidak jelas asal usul kekeliruan ini tetapi tidak salah dari segi nutrisi pemakanan kerana kedua-duanya sayuran yang mempunyai zat besi. Mungkin kartun Popeye yang mempopularkan penggunaan spinach untuk bayam.



Penanaman

Bayam adalan jenis sayuran daun singkat masa yang lazimnya ditanam atas batas. Ia adalah tanaman yang mudah ditanam dan cepat mengeluarkan hasil. Tanah gembur liat ringan dan berpasir yang kaya dengan bahan organik sesuai ditanam dengan bayam dengan pH antara 5.5 - 6.5 serta mempunyai saliran yang baik. Bayam perlukan batas tanaman dan lazimnya lebar batas lingkungan 120 cm, ketinggian batas 20-30 cm dan panjang ikut ukuran dan kesesuaian kawasan.[2]

Tabur benih bayam (halus berwarna hitam) yang telah digaul dengan tanah peroi atau pasir sama rata diatas batas. Buat penyiraman selepas tabur benih. Selepas 2-3 hari benih akan bercambah dengan jarak sesuai kira2 8-10 cm antara pokok dan 45 cm antara barisan. Keperluan benih bayam sebanyak 1-3 kg sehektar. Sungkupan adalah perlu selepas tabur benih dengan lalang, pelepah kelapa dan sebagainya. Petani maju gunakan 'black netting' sebagai sungkupan. Ada petani yang menyemai dahulu bayam tetapi petani di Muar biasanya tabur terus benih daiatas batas. Penyiraman bayam adalah sangan penting untuk pastikan bayam hidup subur dengan sistem sprinkler. Kawalan rumpai dijalankan dengan manual dan dijalankan berhati-hati kerana akan menjejaskan akar bayam.

Baja organik tahi ayam biasanya digunakan sebagai baja asas yang dibubuh diatas batas semasa penyediaan kawasan dan batas dengan kadar 5 metrik tan sehektar. Baja Sulphate of Amonia sebanyak 240 gm/ha ditabur 7 hari lepas tabur benih bersama Basa TSP (24 kg/ha) dan baja MOP (120 kg/ha).Terdapat sebilangan petani komersial bayam yang menggunakan baja foliar (baja semburan daun) untuk mempercepatkan penuaian dan meningkatkan kualiiti bayam. Kawasan tanah gambut sangat sesuai menanam sayuran daun seperti bayam kerana mudah pengurusan batas, rumpai dan kerja menuai hasil.


Penuaian

Tanaman bayam boleh dituai 3-4 minggu selepas ditabur. Pokok bayam yang telah mencapai ketinggian kira-kira 20-25 cm boleh dituai dengan memotong atau mencabut dan ianya dikumpulkan. Bersihkan dengan membasuh bahagian akar dari kekotoran tanah sebelum dimasukkan kedalam bakul. Bayam adalah sayur daun yang mudah rosak jika tidak dipasarkan segera. Kajian saya di sekitar Muar, Melaka dan Johor Bahru mendapati anggaran hasil sekitar tanaman bayam adalah 1-2 kg/meter persegi atau 10,000 -20,000 kg/ha. Saya dapati tanaman Bayam di Kg Solok Tangkak pula mendapat purata berat hasil sekitar 12,000 kg sehektar dengan kekerapan 8-10 kali pusingan penanaman setahun.

Perosak

Antara perosak tanaman bayam adalah Ulat Pangkas (Agrotis ypsilon) yang memotong anak benih bayam pada paras tanah dan kawalan dengan racun serangga jenis Fenvelerate atau cypermethrin. Perosak Ulat Ratus (Spodoptera litura) memakan daun dan dikawal dengan racun cypermethrin. Dua jenis penyakit yang menyerang tanaman bayam adalah Hawar Melecuh (Cystobus bliti) yang simptomnya tompok2 putih pada daun dan tiada kawalan kimia yang berkesan. Oleh itu amalkan tanaman giliran dan tanam dikawasan baru yang bebas penyakit. Penyakit Lecuh Anak benih (Phytium aphani dermatum) menyerang pangkal pokok dan akibatnya pokok mati dan boleh dikawal denganracun kulat Capstan dan IPM.

Khasiat

Kandungan zat makanan bayam setiap 100 gram bayam mengandungi B-carotene (4-8 mg), Vitamin C (60-120 mg), Zat Besi Fe (4-9 mg), Kalsium (300-450 mg) dan serat. Kandungan Asid Folic dan serat yang tinggi (20-30%) sangat sesuai untuk kesihatan.[3] Bayam kaya dengan zat mineral seperti kalsium, zat besi & kalium. Bayam cukup turut kaya dengan sumber vitamin C dan beta karotena.

Bayam dipercayai memberi khasiat kepada kanak-kanak, ibu yang menyusu dan pesakit yang menghidap demam panas, kurang darah, mengalami pendarahan dan mereka yang menghadapi masalah ginjal. Bayam tua yang direbus dan diminum dapat membaiki kualiti penglihatan dan memperkuatkan fungsi hati.[perlu rujukan]

Bayam digunakan sebagai sayuran segar dan ditumis atau di buat masak air sup (Bening, kata orang Jawa Muar). Ia juga mengandungi methionine dan sulfur asid amino dan nitrat serta oxalate untuk kesihatan. Penanaman bayam di Malaysia akan terus menjadi pilihan ramai petani dan pengguna kerana khasiat yang ada dan cepat berhasil.

Lain Lain Khasiat terhebat Sayur Bayam:

1. Melawan sel kanser
Manfaat bayam dapat melawan sel kanser. Hal ini kerana vitamin A dan C, serat, asid folik, serta 13 flavonoid yang terdapat dalam kandungan bayam bermanfaat untuk memerangi sel kanser. Pada sebuah kajian menunjukkan bahawa kandungan pada bayam tersebut dapat menurunkan risiko terserang kanser sebanyak 34% terutamanya diserang kanser rahim, kanser payudara, kanser kulit, kanser prostat, dan kanser perut.

2. Penglihatan yang lebih baik
Bayam ini merupakan sumber vitamin A dan vitamin A tersebut sangat baik dalam menutrisi organ penglihatan mata.

3. Sumber anti-keradangan
Bayam mempunyai kandungan yang banyak mengandung neoxanthin dan violaxanthin (dua anti-inflamasi epoxy xanthophylls) yang boleh memainkan peranan penting dalam peraturan keradangan. Bayam mengandung sifat kealkalian tinggi sehingga boleh membuat sayur ini menjadi salah satu pilihan yang terbaik bagi pesakit penyakit inflamasi, seperti: rheumatoid arthritis dan osteoarthritis.

4. Jantung lebih sihat
Gaya hidup tidak sihat boleh mencetuskan terkena penyakit jantung dan juga berpotensi besar diserang serangan jantung. Mulakan dengan memakan bayam untuk mencegah serangan jantung. Pelbagai nutrisi yang terkandung dalam bayam dapat membuat jantung untuk lebih terjaga kesihatannya sepanjang masa.

5.Menurunkan tekanan darah tinggi
Bayam kaya akan kandungan potassium dan rendah sodium. Bayam mempunyai tahap mineral yang seimbang sangat bermanfaat bagi pesakit hipertensi atau tekanan darah tinggi. Folat yang terkadung dalam bayam juga membantu menurunkan tekanan darah tinggi dan melemaskan pembuluh darah yang pada akhirnya dapat mengekalkan kelancaran sistema aliran darah.

6.Mencegah diabetes
Manfaat bayam mampu untuk mencegah diabetes. Kandungan magnesium yang ditemui dalam bayam dapat membantu untuk mencegah komplikasi yang berlaku selepas kencing manis. Dengan pengambilan secara rutin bayam akan membantu menstabilkan gula darah dan mencegah daripada turun naik yang terlalu banyak.

7.Menjaga kesihatan otak dan meningkatkan memori
Seiring dengan bertambahnya usia, maka kemampuan untuk mengingat sesuatu apapun akan berkurang. Untuk menjaga kesihatan otak dan meningkatkan daya ingat, dengan mengambil sayur-sayuran bayam secara rutin dapat menjadi salah satu penyelesaiannya.

8.Menutrisi tulang dan sendi
Kandungan kalsium yang terdapat dalam bayam mampu untuk menguatkan semua tulang pada tubuh. Sehingga dapat meminimumkan terjadi pereputan pada tulang atau osteoporosis seawal mungkin dengan rutin mengambil bayam.

9.Menyihatkan organ pencernaan
Bayam mengandungi kandungan serat yang tinggi sangat berkesan untuk menyihatkan organ pada pencernaan dalam tubuh.

10.Mengurangkan risiko diserang kardiovaskular
Bayam merupakan sumber folat, yang boleh mengurangkan homocysteine, asid amino dijumpai dalam darah. Tahap homocysteine ​​yang tinggi dalam darah boleh menyebabkan risiko terkena penyakit jantung. Bayam juga mengandungi inositol dan choline, yang dapat bermanfaat untuk mencegah pengerasan pembuluh darah.

11.Mencegah anemia
Bayam merupakan sumber zat besi yang baik. Zat besi diperlukan untuk mencegah anemia atau kekurangan sel darah merah. Zat besi bermanfaat untuk dapat menjana semula atau memperbanyak sel darah merah, sehingga dapat mencegah terkena anemia.

12.Menyihatkan kulit
Salah satu manfaat bayam adalah dapat menyihatkan kulit. Hal ini kerana bayam mengandungi vitamin A yang tinggi yang dapat membuat kulit menjadi lebih sihat dan membolehkan pengekalan kelembapan yang tepat pada epidermis yang pada akhirnya dapat memerangi psoriasis, jerawat, keratinisasi, bahkan keriput.

13.Baik untuk masa pertumbuhan
Zat besi dan mineral yang terkandung dalam bayam sangat baik untuk pertumbuhan kanak-kanak dan remaja. Selain itu, bayam juga baik untuk wanita yang sedang haid. Bayam lebih banyak mengandung kalori seperti rendah lemak dan bebas kolesterol berbanding dengan daging merah.

14.Meningkatkan kekebalan tubuh
Satu cawan bayam boleh mengandungi lebih dari 337% dari AKG (Angka kecukupan gizi) vitamin A, yang tidak hanya melindungi sahaja, tetapi mengukuhkan "entry point" ke dalam tubuh, seperti saluran pernafasan, saluran kencing dan usus, membran mukosa, tetapi juga merupakan komponen penting dari sel darah putih yang membantu melawan jangkitan.

15.Merawat pendarahan gusi
Manfaat bayam juga boleh untuk mengubati pendarahan pada gusi. Campuran bayam dengan jus lobak merah boleh membantu dalam merawat gusi berdarah yang disebabkan kerana kekurangan vitamin C dan terlalu banyak pengambilan gula halus.

Demikianlah posting mengenai khasiat sayur bayam serta asalusulnya dan guna agro biodata, semoga bermanfaat untuk anda semua.

SUP GEAR BOX


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

SUP GEAR BOX adalah resepi yang ingin is kongsi pada kali ini, is harap anda semua boleh membuat SUP GEAR BOX selepas membaca posting ini, insyaallah.

BAHAN-BAHANNYA :-)

  • 3 ketul tulang yang ada daging
  • 4 - 5 liter air (atau secukupnya)
  • 5 inci halia tua*
  • 10 biji bawang merah*
  • 6 ulas bawang putih*
  • 1 inci lengkuas*
  • 1 1/2 camca besar lada hitam biji*
  • 2 camca besar ketumbar*
  • 1 camca teh jintan halus*
  • 1 camca teh jintan manis*
  • 1/2 inci kunyit hidup*
  • 1 biji pala*(*dikisar halus)
  • 2 batang kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 5 biji buah pelaga
  • 8 kutum bunga cengkih
  • 1 pokok daun ketumbar, potong kasar2
  • 1/3 cawan bawang goreng
  • Garam secukup rasa


BAHAN SAMPINGAN :-)

  • Hirisan daun bawang
  • Hirisan dan sup
  • Bawang goreng
  • Sambal kicap


CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Bersihkan tulang lembu, cuci, toskan dan masukkan ke dalam periuk yang sesuai. Tuang air dan masukkan bahan2 kisar halus, sedikit garam, kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga, daun ketumbar dan bawang goreng.
  2. Masak dengan api besar hingga mendidih, kemudian kecil kan api dan renih hingga daging2 pada tulang lembut dan empuk. Masa merebus lebih kurang 4 jam bergantung pada jenis lembu, kalau lembu tua kenalah rebus lama, kalau lembu muda cepat sikit laaaa...
  3. Bila empuk, rasa kuah dan tambah garam jika perlu. Hidangkan bersama bahan2 sampingan dan terpulang pada masing2 cara mana untuk menikmati sup gea box nie, nak makan dengan mee punn sedapp.....

SUP GEAR BOX
SUP GEAR BOX


Demikianlah resepi serta cara memasak SUP GEAR BOX. Insyaallah jika is umur panjang kita berjumpa lagi di posting resepi yg lainnya.

COLEK TENGGIRI


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

COLEK TENGGIRI adalah resepi yang ingin is kongsi pada kali ini, is harap anda semua boleh membuat COLEK TENGGIRI selepas membaca posting ini, insyaallah.

BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 4 kepingan ikan tenggiri
  • 1/3 cawan air masak
  • 2 camca besar gula (mat guna 1 camca besar jee)
  • 2 camca teh garam (mat guna 1 camca teh lebih sikit)
  • 5 biji cili padi (mat guna 10 biji),
  • 2 - 3 biji limau nipis, ambil jusnya
  • 1 inci belacan, dibakar sedikit
  • 1 biji tomato, didadu
  • 1 biji bawang besar, didadu
  • Sedikit daun ketumbar, dihiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan tenggiri dibersihkan, lumur dengan sedikit garam dan panggang hingga masak. Susun dalam pinggan sesuai.
  2. Tumbuk cili, gula garam dan belacan hingga hancur. Campur dengan semua bahan2 lain dan gaul rata. Tuang atas ikan tadi dan hidangkan segera bersama nasi hangat....ishh sedapp nihhh!!!
COLEK TENGGIRI


Demikianlah resepi serta cara memasak COLEK TENGGIRI. Insyaallah jika is umur panjang kita berjumpalagi di posting resepi yg lainnya.

MIX VEGE WITH BEEF


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

MIX VEGE WITH BEEF adalah resepi yang ingin is kongsi pada kali ini, is harap anda semua boleh membuat MIX VEGE WITH BEEF selepas membaca posting ini, insyaallah.

BAHAN-BAHANNYA :-)

  • 300 g daging batang pinang
  • 1/2 biji capsicum merah, didadu
  • 1/2 biji capsicum hijau, didadu
  • 5 putik jagung potong serong
  • 10 kuntum cendawan butang, potong 2
  • 150 g brokoli, potong sekuntum2
  • 10 biji telur puyuh, rebus keras, kupas dan goreng
  • 1 tiub tauhu jepun, potong dan goreng
  • 1 biji bawang besar, hiris
  • 3 ulas bawang putih, cincang halus
  • 1/2 inci halia*
  • 2 ulas bawang putih*(*tumbuk lumat)
  • 2 camca besar sos tiram
  • 1 camca besar sos lada hitam
  • 2 camca besar kicap cair
  • 1/2 cawan air
  • Garam jika perlu
  • Hirisan daun bawang untuk hiasan


CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Daging dihirs nipis, cuci, toskan dan gaul dengan bahan tumbuk lumat, perap 20 minit. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih dan bawang besar hingga harum, masukkan sos tiram dan sos lada hitam. Gaul rata dan masuk daging tadi, kacau dan tuang air. Masak hingga daging lembut.
  3. Masukkan brokoli, capsicum merah/hijau dan putik jagung. Kacau rata, tambah kicap cair dan masukkan bahan2 selebihnya kecuali daun bawang dan garam.
  4. Masak hingga kuah pekat dan sayur masak, rasa dan jika perlu tambah garam. Tabur hirisan daun bawang dan hidangkan panas bersama nasi hangat dan sambal belacan..


MIX VEGE WITH BEEF


Demikianlah resepi serta cara memasak MIX VEGE WITH BEEF. Insyaallah jika is umur panjang kita berjumpalagi di posting resepi yg lainnya.

ASAM PEDAS MUDAH


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

ASAM PEDAS MUDAH adalah resepi yang ingin is kongsi pada kali ini, is harap anda semua boleh membuat ASAM PEDAS MUDAH selepas membaca posting ini, insyaallah.

BAHAN-BAHANNYA :-)

  • 3 - 4 ekor anak ikan pari@tuka
  • 3 kuntum bunga kantan
  • 1/2 cawan jus asam jawa
  • 1 cawan cili kisar
  • 3/4 camca teh serbuk kunyit
  • 7 - 8 biji tomato ceri
  • Garam dan secubit gula
  • 8 ulas bawang merah*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 1 inci belacan*(*tumbuk lumat)
  • 700 ml air (atau secukupnya)


CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ikan pari disiang dan belah 4 setiap ekor (ikut saiz ikan masing2), cuci bersih dan perap dengan jus limau kasturi dan garam selamar 10 minit, cuci lagi dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk lumat hingga harum, masukkan serbuk kunyit dan masak sekejap. Tambah cili kisar dan sedikit garam, masak hingga terbit minyak. Guna api sederhana.
  3. Tuang air dan masukkan bunga kantan. Bila mendidih, masukkan ikan pari dan juga jus asam jawa. Tambah tomato dan secubit gula, masak hingga ikan masak. Rasa jika perlu tambah garam. Hidangkan bersama nasi hangat.
  4. Kalau suka boleh juga letak terung, bendi atau sawi jeruk...
ASAM PEDAS MUDAH



Demikianlah resepi serta cara memasak ASAM PEDAS MUDAHInsyaallah jika is umur panjang kita berjumpalagi di posting resepi yg lainnya.

SAWI IKAN MASIN


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

SAWI IKAN MASIN adalah resepi yang ingin is kongsi pada kali ini, is harap anda semua boleh membuat SAWI IKAN MASIN selepas membaca posting ini, insyaallah.

Masakan ni paling sedap dan menyelerakan, tapi syarat nya kena makan selagi hangat bersama nasi hangat dan juga sambal belacan....tak yah lauk lain dahhh!!! Tapi awas bagi yg mengidap darah tinggi makanan nie tidak sesuai untuk anda.

BAHAN-BAHANNYA :-)

  • 500 g sawi cina jenis pendek @ bok choy
  • 50 g daging ikan masin tenggiri
  • 1 biji bawang besar, hiris halus
  • 4 ulas bawang putih, diketuk
  • 2 biji cili merah, hiris serong
  • 2 1/2 camca besar sos tiram
  • 1 camca besar kicap cair
  • Sedikit air
  • Minyak untuk menumis


CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Sawi cina @ bok choy, dicuci bersih, asingkan tangkai dan daunnya, siang berasingan. Daging ikan masin tenggiri, dicuci, keringkan dan dadu kecil. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, goreng ikan masin hingga kekuningan, tolak ke tepi kuali, masukkan hirisan bawang besar, bawang putih dan cili hiris, tumis hingga harum, gaul bersama ikan masin tadi.
  3. Masukkan sos tiram, kacau rata dan tuang sedikit air. Masukkan batang sawi cina dan masak hingga lembut, masukkan pula daunnya, kacau dan tuang kicap cair. Kacau pantas dan masak dengan api yang besar.
  4. Bila nampak layu sedikit, matikan api dan rasa, jika ok, boleh dihidangkan segera bersama nasi....
SAWI IKAN MASIN
SAWI IKAN MASIN
Demikianlah resepi serta cara memasak SAWI IKAN MASINInsyaallah jika is umur panjang kita berjumpalagi di posting resepi yg lainnya.

Monday, April 11, 2016

Penampakan lembaga tak dikenali di Highland Tower?


Penampakan lembaga tak dikenali di Highland Tower? Kes ni kalau tak silap last year. Tak pasti betul atau tak. Mungkin FAKE.

Penampakan lembaga tak dikenali di Highland Tower?

Penampakan lembaga tak dikenali di Highland Tower?

Kesan Buruk Menengking Anak


Kesan buruk menengking anak. Kalau boleh jangan la tengking2 anak2 kita ya? ajar dorang tauladan yang baik dan bukannya tunjukkan kelemahan kita sebagai pendidikan awal dorang.\

Kesan Buruk Menengking Anak

Kesan Buruk Menengking Anak

Kesan Buruk Menengking Anak

Kesan Buruk Menengking Anak

Kesan Buruk Menengking Anak

Kesan Buruk Menengking Anak

Kesan Buruk Menengking Anak

Kesan Buruk Menengking Anak

Kesan Buruk Menengking Anak

Lokasi Yang Agak Seram Di Dunia


Lokasi-lokasi yang agak seram dan tak berpenghuni yang ditinggalkan.

The Chemin de fer de Petite Ceinture di Paris. Ia digunakan bermula pada tahun 1852 dan telah terbiar semenjak tahun 1934. — with Aem Rahim.
The Chemin de fer de Petite Ceinture di Paris. Ia digunakan bermula pada tahun 1852 dan telah terbiar semenjak tahun 1934

Ferrari model lama yang ditinggalkan di gurun Arizona.
Ferrari model lama yang ditinggalkan di gurun Arizona. 

Jalan yang terbiar sehingga menjadi anak sungai.
Jalan yang terbiar sehingga menjadi anak sungai.

Istana Tunku Kudin, Bukit Pinang, Kepala Batas, Kedah yang dikatakan telah berusia lebih 100 tahun terbiar begitu saja.
Istana Tunku Kudin, Bukit Pinang, Kepala Batas, Kedah yang dikatakan telah berusia lebih 100 tahun terbiar begitu saja.

Terowong cinta di Ukraine
Terowong cinta di Ukraine

Mimaland mula dibuka pada 1971 di Gombak dan ditutup sepenuhnya pada 1994 selepas tragedi demi tragedi yang menimpa taman tema itu.  Mimaland terkenal disebabkan replika dinasour dan gelungsur air yang tiada di tempat lain.
Mimaland mula dibuka pada 1971 di Gombak dan ditutup sepenuhnya pada 1994 selepas tragedi demi tragedi yang menimpa taman tema itu.  Mimaland terkenal disebabkan replika dinasour dan gelungsur air yang tiada di tempat lain.

Bandar terbiar Keelung, Taiwan.
Bandar terbiar Keelung, Taiwan

Rumah terbiar di tepi tasik yang telah didiami oleh binatang liar di Finland
Rumah terbiar di tepi tasik yang telah didiami oleh binatang liar di Finland

Istana Tenggelam, terbiar di Lake Garda, Italy
Istana Tenggelam, terbiar di Lake Garda, Italy

Gerabak keretapi yang dijadikan jambatan
Gerabak keretapi yang dijadikan jambatan

Hotel terbiar yang dikatakan berhantu. Tequendama Falls
Hotel terbiar yang dikatakan berhantu. Tequendama Falls

Tangga ke Atlantis Dublin, Ireland
Tangga ke Atlantis Dublin, Ireland

Kubur dalam air di Wales
Kubur dalam air di Wales

Highland Tower, bangunan yang terbiar dan ditinggalkan selepas tragedi yang meragut banyak nyawa. Ada yang mengatakan tempat ni berhantu
Highland Tower, bangunan yang terbiar dan ditinggalkan selepas tragedi yang meragut banyak nyawa. Ada yang mengatakan tempat ni berhantu
102 year old abandoned ship is now a floating forest. Hutan terapung
102 year old abandoned ship is now a floating forest. Hutan terapung

Meteora, Greece
Meteora, Greece

Kapal hantu berusia 70 tahun
Kapal hantu berusia 70 tahun

Supersonic TU-144 terbiar di Rusia.
Supersonic TU-144 terbiar di Rusia.

Kerana trafik jam kereta2 ditinggalkan di Ardennes, Belgium selepas Perang Dunia ke-2
Kerana trafik jam kereta2 ditinggalkan di Ardennes, Belgium selepas Perang Dunia ke-2

Train to Atlantis? Santa Lucia Beach in Camagüey province, Cuba
Train to Atlantis? Santa Lucia Beach in Camagüey province, Cuba

Roller coaster terbiar di Jepun.
Roller coaster terbiar di Jepun.

Hotel del Salto was built in 1928 Tequendama Falls the main attraction that invited tourists here. It became contaminated and hotel became redundant
Hotel del Salto was built in 1928 Tequendama Falls the main attraction that invited tourists here. It became contaminated and hotel became redundant

Sunken yacht in Antarctica
Sunken yacht in Antarctica

Taman Tema yang terbiar di Nara Dreamland, Jepun
Taman Tema yang terbiar di Nara Dreamland, Jepun

Beachy Head Cliffs, England. Will you dare to stand here?
Beachy Head Cliffs, England. Will you dare to stand here?

Pesawat yang hilang semasa Perang Dunia ke-2 di New Guinea
Pesawat yang hilang semasa Perang Dunia ke-2 di New Guinea

Buih beku, Tasik Abraham, Alberta, Kanada
Buih beku, Tasik Abraham, Alberta, Kanada

U.S. Route 50 - Dikenali sebagai jalan yang paling sunyi dan menakutkan.
U.S. Route 50 - Dikenali sebagai jalan yang paling sunyi dan menakutkan.

Replika Dinosaur yang ditinggalkan di Mimaland. Gambar dulu dan sekarang. Kini Mimaland dipenuhi dengan pokok yang menjadi hutan menutupi hampir keseluruhan Mimaland.
Replika Dinosaur yang ditinggalkan di Mimaland. Gambar dulu dan sekarang. Kini Mimaland dipenuhi dengan pokok yang menjadi hutan menutupi hampir keseluruhan Mimaland.

Green Lake di Austria merupakan taman kering semasa musin sejuk, tetapi ditenggelami air semasa musim panas.
Green Lake di Austria merupakan taman kering semasa musin sejuk, tetapi ditenggelami air semasa musim panas.

Perkampungan Tasik Hungarian yang misteri.
Perkampungan Tasik Hungarian yang misteri. 

Bas sekolah yang terbiar. Hanya tuhan yang tahu apa berlaku pada penumpang bas ni.
Bas sekolah yang terbiar. Hanya tuhan yang tahu apa berlaku pada penumpang bas ni.

Menara istana Celtic yang terlepas dari ditenggelami air banjir.
Menara istana Celtic yang terlepas dari ditenggelami air banjir.

Kilang yang telah ditinggalkan. Sorrento, Italy
Kilang yang telah ditinggalkan. Sorrento, Italy

Bangkai-bangkai kapal karam di Tangalooma Island, Australia.
Bangkai-bangkai kapal karam di Tangalooma Island, Australia.

Jalan yang terbiar dan tidak siap, lokasi tidak diketahui.
Jalan yang terbiar dan tidak siap, lokasi tidak diketahui.

Blade Mill, France

Bangkai pesawat perang Jepun semasa Perang Dunia ke-2 kelihatan tenggelam di dasar tasik di Guam.
Bangkai pesawat perang Jepun semasa Perang Dunia ke-2 kelihatan tenggelam di dasar tasik di Guam.

North Brother Island berdekatan dengan New York City, New York
North Brother Island berdekatan dengan New York City, New York

Akuarium terbiar di Cleveland, Ohio
Akuarium terbiar di Cleveland, Ohio

Taman Six Flags terbiar di New Orleans
Taman Six Flags terbiar di New Orleans

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rujukan