Cari Artikel

Wednesday, July 29, 2015

10 Sebab Anak kecil adalah Sentiasa DiSayangi


10 Sebab Anak kecil adalah Sentiasa DiSayangi

10 Sebab Anak kecil adalah Sentiasa DiSayangi ya memang semua orang suka baby kan dan adik yang masih kecil? Comel dan cute.

Semua orang yang mempunyai adik-beradik tahu bahawa salah satu yang tertua sentiasa membuat kaedah-kaedah, yang pertengahan adalah sebab mengapa terdapat peraturan di tempat pertama, dan kaedah-kaedah yang tidak memohon kepada yang paling muda. Sebagai anak bongsu daripada tiga, saya tidak boleh bersetuju dengan ini lagi. Walaupun setiap adik-beradik mempunyai ciri-ciri yang membuat mereka menonjol, anak bongsu adalah hampir selalu kegemaran peminat.

1. Mereka yang aneh
Sebagai anak bongsu dari kumpulan itu biasanya datang dengan "keistimewaan" untuk mendapatkan tangan-me-surut, yang biasanya melemparkan segala peluang yang mempunyai rasa fesyen luar tingkap. Walaupun ini mungkin kelihatan seperti itu Downer, ia membantu termuda bimbang terlalu banyak tentang penampilan. Mereka mungkin akan mengalami rasa fesyen aneh yang menjadikan mereka orang mereka sendiri.

2. Mereka boleh dipercayai
Sebanyak beradik suka berhujah dan berjuang, mereka berkongsi satu ikatan yang tidak boleh dipisahkan bahawa anda tidak boleh mempunyai dengan mana-mana orang lain. Dengan ikatan ini datang tanggungjawab yang besar. Anda boleh menjadi pembawa beberapa rahsia yang adik-beradik anda mungkin telah diamanahkan anda dengan. Anda tidak akan membiarkan orang-orang rahsia keluar, walaupun ia bermakna berakhirnya dunia. Yang dipercayai seperti ini dengan adik-beradik yang lebih tua pada usia yang muda akan membawa ke alam dewasa.

3. Mereka cenderung untuk menjadi lucu
... Dan terdapat kajian untuk membuktikannya. Adik-beradik yang lebih tua dikatakan rasa tanggungjawab yang lebih daripada rakan-rakan mereka yang lebih muda. Dengan tanggungjawab tidak jatuh ke atas mereka, adik-beradik yang lebih muda cenderung untuk berasa lebih tenang, ringan, dan mampu untuk melihat humor dalam situasi yang adik-beradik yang lebih tua (s) boleh terlepas pandang.

4. Mereka belajar bagaimana untuk menjaga diri mereka sendiri
Walaupun adik-beradik yang lebih tua (s) boleh merasakan keperluan untuk bersaing untuk perhatian, adik-beradik yang lebih muda adalah hanya okay dengan mengadun ke arah orang ramai apabila tiba panggilan untuk itu. Adik-beradik yang lebih muda telah menjadi begitu biasa dengan yang menolak mati dengan adik-beradik yang lebih tua, dan kadang-kadang ibu bapa, mereka belajar untuk menjaga diri mereka sendiri dan menjadi kandungan dengan ini.

5. Mereka adalah pendengar yang baik secara semula jadi
Sepanjang perjalanan hidup mereka, adik-beradik yang lebih muda mempunyai banyak ibu bapa, adik-beradik, ahli keluarga, guru, dan lain-lain pelbagai tua-tua yang ingin berkongsi kebijaksanaan, nasihat, dan cerita-cerita, sama ada mereka mahu mendengar atau tidak. Demi tidak akan datang di seluruh sebagai kurang ajar, mereka belajar untuk mendengar apa yang semua orang akan katakan kepada mereka, dan kerana mereka mendapat lebih tua mereka mengharapkan ini kerana mereka tidak mahu terlepas apa-apa yang baik!

6. Mereka biasanya lebih keluar daripada adik-beradik yang lebih tua mereka
Ini merupakan satu lagi titik yang baik yang disokong oleh penyelidikan. Ia kembali kepada rasa tanggungjawab yang adik-beradik yang lebih tua (s) boleh merasa. Dengan kurang bimbang tentang di sekitar rumah, adik-beradik yang lebih muda boleh kelihatan lebih keluar daripada yang lebih tua.

7. Mereka lebih kreatif daripada adik-beradik yang lebih tua mereka
Walaupun kajian menunjukkan bahawa adik-beradik yang lebih tua cenderung mempunyai IQ yang lebih tinggi ini, orang-orang yang lebih muda biasanya lebih creative.The Sebab di sebalik ini adalah bahawa ibu bapa kurang kemungkinan untuk memberi bongsu perhatian sebanyak terhadap pendidikan mereka seperti yang mereka lakukan untuk pertama mereka atau kedua kelahiran. Manakala ini mungkin berbunyi negatif, ia mempunyai kelebihan dalam jabatan kreativiti. Ini memberikan yang paling muda peluang untuk berfikir di luar kotak. Juga, jika anda ingat dari awal, peraturan tidak terpakai kepada adik-beradik yang paling muda. Mereka mempunyai sikap tidak peduli yang sihat bagi peraturan. Semangat kebebasan adalah apa yang membantu membentuk minda kreatif adik-beradik yang lebih muda.

8. Mereka belajar dari kesilapan orang lain lebih daripada mereka sendiri
Adik-beradik yang lebih muda sentiasa mencari untuk abang dan kakak mereka, sama ada contoh set yang baik atau buruk. Setelah masa tidak baik, yang paling muda mendapat peluang untuk belajar daripada ini supaya mereka tidak mendapati diri mereka dalam situasi yang sama di kemudian hari.

9. Mereka tidak memerlukan banyak kaedah-kaedah tentang adik-beradik mereka lakukan
Selepas mencuba untuk menguatkuasakan begitu banyak kaedah-kaedah mengenai adik-beradik yang lebih tua, ibu bapa cenderung untuk menjadi sedikit lebih lembut pada yang terakhir. Mereka yang berada pada tahap dalam kerjaya ibu bapa mereka di mana mereka tahu apa yang terbaik dan apa yang tidak, yang memerlukan kurang percubaan dan kesilapan.

10. Mereka akan sentiasa bayi!
Ini adik bongsu akan sentiasa dilihat sebagai bayi oleh ibu bapa, adik-beradik yang lebih tua, dan keluarga. Apa yang tidak suka tentang itu? Mereka adalah anak terakhir rock untuk tidur, bangun di tengah malam untuk keselesaan, dan yang terakhir untuk menonton lulusan sekolah tinggi dan kolej. Walaupun ibu bapa akan sentiasa memegang kenangan untuk semua anak-anak mereka, akan sentiasa ada tempat yang istimewa untuk bongsu mereka.

10 Petunjuk Menunjukkan Anda Telah Menemui Cinta Sejati kamu, Gadis


10 Petunjuk Menunjukkan Anda Telah Menemui Cinta Sejati kamu, Gadis

10 Petunjuk Menunjukkan Anda Telah Menemui Cinta Sejati kamu, Gadis jadi ini adalah panduan sebagai petunjuk yang kamu telah menjumpainya.

Saya selalu tertanya-tanya, bagaimana anda akan tahu apabila anda telah menemui satu? Apa yang membuat anda sedar bahawa anda babe teman lelaki sebenarnya kewujudan manusia teras anda tidak boleh membayangkan hidup tanpa? Pasti, anda seorang pasangan yang hebat dan anda bersenang-senang, palang pintu seseorang #relationshipgoals sekali mengulas mengenai Instagram anda tetapi serius apabila anda tahu apabila anda telah melanda cinta sejati dan keras ?!

Saya mengambil untuk paling disayangi sehingga rakan-rakan saya dan keluarga untuk bertanya kepada mereka dan hasilnya agak mengejutkan. Lupakan barangan yang tdk rapi anda kepada sebagai seorang kanak-kanak, ini adalah benar, jujur ​​dan benar tanda-tanda apabila anda telah menemui cinta sejati ..

1. Anda tidak malu dengan kerosakan badan anda
Anda tahu anda telah menemui cinta sejati apabila anda cukup selesa untuk memberitahunya anda mengalami kemalangan 'bulanan' pada lembaran putih yang bersih barunya dan anda tahu dia akan merasa monumental. Setiap orang tersedu badan dari semasa ke semasa dan apabila anda tidak takut kepada mereka dilihat (atau mendengar) anda tahu anda mempunyai penjaga. Sebagai kasar dengan teman lelaki anda menunjukkan bahawa anda tidak takut untuk beliau melihat dalaman, diri manusia yang paling anda.

2. Anda perlu jenaka di dalam dengan keluarganya
Anda telahpun menemui tahap baru cinta sejati apabila ibu beliau adalah salah satu kenalan teratas dalam telefon anda. Anda menghantar satu sama lain gambar kucing comel atau anekdot teks dari lawatan terakhir anda bahawa walaupun teman lelaki anda tidak faham. Keluarga adalah asas akar beliau jadi jika anda suka mereka ia menunjukkan anda suka dia juga dan dia akan memuja hakikat dua orang anak perempuan kesayangannya telah bekerjasama.

3. Anda boleh menyebut perkahwinan dan kanak-kanak
Anda tahu anda telah menemui cinta sejati apabila anda bersahaja boleh menyebut perkahwinan dan apa yang anda akan menamakan anak pertama anda (kami tahu anda telah dirancang itu) dan dia tidak pergi ke mod panik. Kadang-kadang dia juga membawa ia sehingga! Ini adalah tanda jelas cara yang cinta anda adalah benar dan dia melihat anda di sisinya pada masa akan datang.

4. Anda tidak mengambil berat tentang penampilan anda
Anda tidak perlu untuk mencukur kaki anda setiap kali anda melihat dia kerana anda tahu bagaimana sedikit perkara-perkara dengan dia, dia suka anda untuk anda dan tidak menjauhkan diri kerana dia berjalan tangannya di kaki berduri anda. Anda gembira akan menghabiskan waktu petang dengan muka anda blotched dalam krim sudo dan dia tidak akan begitu banyak seperti yang menyebut anda kelihatan seperti raksasa. Cinta sejati adalah jauh lebih dalam dari apa yang ada di permukaan dan anda tahu dia akan jatuh cinta anda yang sama dengan separuh tab krim tempat pada muka anda atau orang-orang jeans hitam baru ketat.

5. Kau kawan terbaik
Anda boleh menghabiskan setiap saat hari dengan beliau dan tidak bosan. Hubungan anda tidak mempunyai had dan anda tahu dia teman yang sempurna untuk menyertai anda dengan apa sahaja yang anda perlukan, sama ada membeli-belah, makan malam, pawagam, gimnasium, rumah ibu bapa, malam keluar. Dia akan sentiasa sesuai rang undang-undang.

6. Anda mempunyai slanga sendiri
Anda telah dibangunkan singkatan anda sendiri dan slanga sehingga, anda pada dasarnya mempunyai bahasa sendiri. Cinta adalah semua tentang komunikasi tetapi cinta sejati adalah ketika anda boleh berada di tengah-tengah sekumpulan orang, ucapkan satu perkataan / bunyi dan tahu apa yang anda berdua berfikir.

7. Anda menyedari klise adalah benar, hanya banyak kurang cringeworthy
Perkara terakhir yang anda fikirkan apabila anda pergi untuk tidur dan pertama apabila anda bangun? Itulah sebenarnya apa-apa. Beliau membuat anda ingin menjadi orang yang lebih baik dan anda berasa berani dan lebih berazam untuk berjaya mengetahui dia akan berada di sisi anda dan anda akhirnya memahami apa yang dimaksudkan ibu anda ketika dia berkata 'apabila anda berada dalam cinta, anda hanya akan tahu '

8. Anda boleh memakai seluar
Lupakan baju longgar teman lelaki anda memakai pada hari-hari awal hubungan anda. Cinta sejati adalah ketika anda keluar dari celana dalam wanita bersih supaya memakai peninju dan lebih lanjut, memberi mereka menghidu yang baik untuk memeriksa anda mempunyai sepasang segar. Benar. Cinta.

9. Anda hanya memerlukan keyakinan beliau
Apabila anda mempunyai aneh keluar, hari yang mustahil atau hanya perasaan biasa sengsara, ia hanya mengambil kata-kata dan sentuhan dan anda berasa seperti kebimbangan dan tekanan anda telah ditarik balik. Ia tidak kira jika dia mengulangi nasihat yang sama anda telah mendengar semua hari, tiba-tiba ketika datang dari dia masuk akal begitu banyak. Anda benar-benar menghargai beliau dan kata-kata beliau dengan serta-merta boleh merasa seperti ubat.

10. Anda berfikir tentang kebahagiaan sebelum anda sendiri
Anda meletakkan dia pertama. Ia menjadi semula jadi untuk memulakan meletakkan kebahagiaan mereka sendiri di atas anda sendiri. Akhirnya anda hanya mahu melihat mereka gembira dan anda akan melakukan apa sahaja yang anda boleh untuk membuat yang berlaku. Cinta sejati adalah tidak mementingkan diri sendiri dan mereka menjadi keutamaan nombor satu anda.


Panduan Kerjaya Sebagai Model...layakkah Anda?


Panduan Kerjaya Sebagai Model...layakkah Anda?

Panduan Kerjaya Sebagai Model...layakkah Anda? Jom kita tengok matau rezeki ada boleh jadi model lelaki yg berjaya kan?

Di seluruh dunia terdapat beribu-ribu model, namun setiap orang mempunyai kelebihan berbeza. Sekiranya anda menanam impian menjadi seorang model, anda perlu lakukan sesuatu. Di sini beberapa maklumat dan tip sebagai panduan kepada mereka yang mempunyai impian untuk menjadi model.

Panduan Kerjaya Sebagai Model...layakkah Anda?


CIRI-CIRI YANG PERLU ADA

Jika anda suka mengembara, mampu bekerja dengan jadual kerja yang padat dan panjang, mempunyai bentuk badan ideal, kerjaya sebagai model mungkin sesuai bagi anda.

1. Bermula dengan keadaan fizikal anda yang cukup ketinggian dan punya postur tubuh yang menarik. Ingin mengetahui lebih terperinci lihat pada tajuk APAKAH ITU MODEL DAN TALENT?.

2. Mempunyai penampilan yang menarik.

3. Mempunyai kulit yang bersih, rambut yang sihat dan gigi yang sempurna.

4. Anda juga perlu ada kekuatan mental. Bercita-cita tinggi, berkeyakinan tinggi, tahu menguruskan masa dan diri, sanggup mengembara walau pun ke luar negara, bijak berbelanja dan mampu menerima penolakan atau penyingkiran.

5. Langkahkan kaki anda ke agensi model dan tinjau samada mereka sudi membuat portfolio anda atau tidak.

6. Jangan malas ke sesi uji bakat. Bawa bersama portolio anda agar bakal klien dapat melihat potensi dan memilih anda.

7. Serlahkan kehebatan dan profesionalisme anda untuk memperagakan atau menjual sebarang produk terhadap khalayak.

MODEL LELAKI

1. Anda boleh bermula dari usia 18 tahun sehingga 25 tahun. selalunya klien tidak mahu anda kelihatan seperti kebudak-budakan. yang bagusnya, kerjaya sebagai model lelaki lebih lama jangka hayatnya daripada model perempuan. Dari seawal 10 tahun kanak-kanak lelaki lebih cenderung ke arah aktiviti lasak dari berangan-angan untuk melangkah bangga di pentas peragaan dengan menyarung busana jenama terkenal. Jadi saingan untuk anda tidak terlalu sengit.

2. Ukuran purata bagi model lelaki adalah 5'11" - 6'2" bagi ketinggian. Manakala bagi berat pula 140 sehingga 165 paun. anda mesti kelihatan sihat dan fit (tidak perlu otot yang besar seperti ahli bina badan. Tetapi perlu mempunyai otot yang menarik).

TIP & AMARAN

1. Model katalog tidak semestinya perlu mempunyai ketinggian dalam 5'9" atau lebih. Tetapi mereka perlu kurus dan menarik. Manakala bagi model catwalk, ketinggian minima adalah 5'11".

2. Model remaja perlu mempunyai ketinggian dalam 5'7" dan kelihatan comel serta remaja.

3. Hidup sebagai model tidak semestinya glamor. Sesi uji bakat yang panjang, perjalanan yang panjang, penolakan dn saingan yang sangat ketat boleh membuat anda tertekan.

4. Bincang dengan mereka yang terbabit dengan arena peragaan ini secara profesional sebelum anda memilih untuk melibatkan diri dengan kerjaya peragaan.


Apakah Itu Model Dan Talent?


Apakah Itu Model Dan Talent?

Apakah Itu Model Dan Talent? Jadi ada tak dikalangan pembaca blog is yang nak menjadi model? Ini adalah perbezaan antara model iklan dan model peragaan.

Dalam bidang modeling terdapat 2 klasifikasi yang menjelaskan perbezaan ketara di antara Model Iklan ( Commercial Model) dan Model Peragaan (Catwalk Model). Perkataan "Model" dirujuk kepada peragawan dan peragawati yang membuat pertunjukan fesyen sahaja, manakala model iklan digelar "Talent". Perbezaannya bukan sahaja dari sudut tugasan tetapi secara fizikalnya juga.

MODEL

Ciri-ciri seorang model mengikut piawaian masa kini :

1. Peragawati - Ketinggian skurangnya 5 kaki 9 inci, bertubuh langsing dengan bahu yang lebar ( ukuran badam maksimum 35-25-36) dan mempunyai catwalk yang menarik.

Peragawan - Ketinggian sekurangnya 5 kaki 11 inci, berbadan sasa dengan 6 ketakan otot di abdomen/perut ( ukuran badan 39-31-36) dan mempunyai gerak laku lelaki sebenar. Sejarah juga membuktikan bidang ini hanyalah kerjaya separuh masa bagi peragawan di negara kita (Malaysia).

2. tidak memerlukan wajah yang cantik atau tampan tetapi mestilah mempunyai X-Factor. X-Factor adalah satu unsur yang tidak dapat diterjemahkan tetapi boleh dirasai oleh orang yang berpengalaman di dalam bidang ini sahaja. Tanpa X-Factor, seseorang model itu akan menghadapi kesukaran walaupun berfizikal sempurna.

Ciri-ciri bonus:
1. Berkarakter/attitude
2. Berkebolehan mengira rentak muzik (beat counting)
3. Cekap dalam choreography
4. Bersedia untuk tugasan pada bila-bila masa

Tugasan model amatlah memenatkan yang ada masanya latihan dimulakan seawal 6 pagi, diikuti dengan solekan dan dandanan pada 2 petang untuk pertunjukan pada 9 malamnya. Namun keglamoran, keseronokan dan kepuasan mengatasi segalanya apabila melangkah di pentas dengan bergayanya walaupun bayarannya sedikit. Kredibiliti model juga diukur melalui reputasi mereka (merangkumi displin dan perhubungan sosial). Reputasi buruk walaupun tiada kena mengena dengan profesion, tetap memberi impak besar kepada kerjaya. Untuk menjadi model yang b erjaya, memerlukan masa yang panjang tetapi apabila sudah established, ia berkekalan sampai bila-bila.


TALENT

Ciri-ciri seorang talent:
1.Mempunyai rupa paras menarik dengan senyuman menawan
2. Gigi tersusun rapi dan rambut sihat hitam berkilat.
3. tiada parut atau tahi lalat dimuka kecuali jika boleh ditutup oleh solekan
4. tidak malu di depan kamera

Ciri-ciri bonus :
1. fotogenik
2. Mempunyai kebolehan yang lain seperti berenang, menari dan memanjat.

Disebabkan tiadanya had ketinggian, umur dan bentuk badan, maka terdapat banyak talent yang berkaliber. Penapisan demi penapisan semasa casting atau uji bakat, perlu diharungi. Mereka yang terpilih akan mendapat bayaran lumayan disamping menjadi glamor dengan serta merta. Walau bagaimana pun, kontrak dan "Release Form" mestilah dimeterai agar talent yang sama, dihalang dari membuat produk kompetitif yang boleh mengelirukan para pengguna.

TOP MODEL

Mereka yang berkaliber sahaja boleh menjadi model dan talent sekali gus. Jumlah ini amat sedikit kerana kriteria "paling sempurna" diperlukan. ciri-ciri ini diklasifikasikan sebagai Celebrity Model atau Top Model. Keistimewaannya ialah populariti yang tinggi, bayaran yang lebih lumayan, sibuk dengan tugasan sepanjang masa, layanan kelas pertama dan ditawarkan terjun ke bidang yang lain seperti lakonan, nyanyian, pengacaraan dan sosialis.

Jika mahu ke tahap ini, laga Diva mestilah dijauhi kerana "you can be replaced and banned at anytime" terutamanya bagi yang baru merangkak ke dunia modeling. Jika hasil kerja tidak berkualiti dan Pengurus/Agent tidak berpengalaman, maka jadilah mereka ini sebagai "Model Simpanan" yang hanya digunakan apabila tidak cukup orang. Tingkahlaku mestilah dijaga, hal peribadi bukan lagi hak individu dan imej serta reputasi menjadi ukuran. Hanya kekuatan mental, pendirian dan iman, tunggak kejayaan yang berkekalan.

Friday, July 24, 2015

40 Perkara yang Anda Tidak Tahu Mengenai #Disneyland


40 Perkara yang Anda Tidak Tahu Mengenai Disneyland

40 Perkara yang Anda Tidak Tahu Mengenai #Disneyland sapa pernah ke Disneyland? Yang ada kat US tu bukan kat Hong Kong punya?

is pun belum pernah pegi sana lagi hahaha I wonder apa yang ada kat sana? Kalau lapaq ada ke makanan yang halal dijual disana? Kat situ lubuk segala macam rahsia Illuminati.

Sejak pembukaan besar-besaran pada 17 Julai 1955, Disneyland Resort di Anaheim, California, telah berkembang daripada sebuah taman kecil tunggal untuk destinasi keluarga ikonik dengan dua taman tema popular, tiga hotel dan daerah membeli-belah, tempat makan dan hiburan yang dikenali sebagai Downtown Disney .

Berikut adalah 40 fakta yang menyeronokkan yang anda mungkin tidak tahu tentang Disneyland:

1. Dalam 60 tahun pertama, Disneyland Resort mengalu-alukan lebih daripada 750 juta tetamu dari kira-kira 200 negara, hampir setiap negara di dunia.

2. Mickey Mouse topi telinga adalah yang paling popular Disneyland Resort cenderamata sepanjang masa, dengan lebih daripada 84 juta set Mickey telinga dijual dalam tempoh 60 tahun pertama. Baru "kristal" telinga dan reka bentuk yang lain untuk memulakan kerjaya Sambutan Diamond.

3. Disneyland Park dibuka dengan 18 tempat tarikan bertiket dan lima tarikan dan pameran percuma. Acara kemuncak perasmian hari termasuk Jungle Cruise, Autopia, Mad Tea Party dan Mark Twain Bot Sungai. Beberapa tarikan Disneyland klasik lain dibuka lewat tahun ini: TWA roket ke Bulan pada 22 Julai, Casey Jr Sarkas Keretapi pada 31 Julai, dan Dumbo Flying Gajah pada 16 Ogos.

4. Kereta api perbatuan cukup Disneyland Railroad terakru sepanjang 60 tahun pertama untuk pergi ke bulan dan kembali lebih daripada 250 kali.

5. Sehingga beliau meninggal dunia pada tahun 1966, Walt Disney kadang-kadang akan bermalam di sebuah apartmen kecil di atas Main Street Fire Dept, bersebelahan dengan Dewan Bandaraya Disneyland. Hari ini, lampu yang bersinar secara berterusan dalam tetingkap apartmen dalam penghormatan kepada semangat Walt Disney.

6. Apabila Disneyland dibuka tidak ada A, B, C, D dan E tiket. Para tetamu yang dibayar untuk taman kemasukan dan tiket tarikan dibeli di dalam. Buku-buku tiket pertama (A, B dan C tiket) muncul pada 11 Oktober, 1955. Tiket E pertama kali muncul pada tahun 1959 dan telah digunakan dengan tarikan yang baru dibuka, Matterhorn Bobsleds dan Voyage Kapal Selam.

7. Matterhorn Bobsleds adalah tiub keluli roller coaster pertama di dunia apabila ia dibuka pada tahun 1959. Ia menetapkan standard untuk reka bentuk moden roller-coaster.

8. Disneyland dicipta monorel operasi harian yang pertama di Hemisfera Barat. dibuka 14 Jun 1959. Sejak itu, Disneyland Monorel telah mengembara kira-kira 780 juta batu, cukup untuk lapan perjalanan pusingan ke planet Marikh. Semasa kenderaan Disneyland Monorail, model Mark VII, memulakan kerjaya pada tahun 2008 dan merupakan generasi kelima di Disneyland Resort. Dua model lain, Mark IV dan Mark VI, telah ditampilkan di Walt Disney World di Florida.

9. Apollo pendaratan di bulan pada tahun 1969 telah menunjukkan secara langsung di televisyen kepada tetamu Disneyland di Peringkat Tomorrowland.

10. Artis mahir dalam Studio Silhouette on Main Street, Amerika Syarikat, boleh membuat potret bayang dalam 60 saat atau kurang.

11. Disneyland Resort kini mempunyai beberapa 28,000 pelakon, menjadikannya tapak tunggal terbesar majikan di Orange County, California.

12. Tiga puluh lapan bahasa dituturkan di kalangan Disneyland Resort membuang ahli.

13. Lebih dari 50 penyelam skuba bekerja sepanjang tahun untuk mengekalkan tarikan Disneyland Resort, termasuk "Dunia Warna" di taman Disney California Adventure dan Finding Nemo Submarine Voyage di Disneyland Park.

14. Lebih daripada 800 spesies tumbuh-tumbuhan asli kepada 40 negara berkembang di Disneyland Resort, menjadikannya satu daripada tempat kejadian botani yang paling banyak dan pelbagai di barat Amerika Syarikat. Landskap termasuk bunga berwarna-warni, 22 haiwan dan watak-watak topiary, dan kira-kira 18,000 pokok.

15. diperkenalkan dalam akbar untuk Sambutan Diamond itu, "Cat Malam" berkilau dengan lebih daripada 1.5 juta lampu dikawal secara individu. Hampir semua orang-orang yang cekap tenaga, lampu LED.

16. Sebahagian daripada perkembangan baru-baru ini Disney California Adventure, "Dunia Warna" menggunakan platform tenggelam itu lebih besar daripada sebuah padang bola sepak, dengan lebih 20,000 titik kawalan dan pencahayaan revolusi yang menerapkan hampir 1,200 mata air dengan warna menjadikannya salah satu daripada sistem persembahan terbesar yang pernah dibina.

17. Carthay Circle ikonik Theatre Restaurant and Lounge dibuka pada 2012 di Buena Vista Street. Ia berdiri 79 kaki 6 inci tinggi, ke bahagian atas puncak menara cungkup, dan ia adalah lebih kurang 3: 4 skala dengan Teater Carthay Circle asal, tapak di mana klasik animasi Walt Disney, "Snow White dan Tujuh kerdil," ditayangkan di 1937.

18. Kereta-kereta daripada tarikan Red Kereta Trolley di Buena Vista Street mengangguk kepada kereta bersejarah sistem Keretapi Pasifik Electric, yang beroperasi di Selatan California dari 1901 melalui 1961.

19. Nama-nama dan gelaran-gelaran kedua-cerita kedai tingkap di sepanjang Main Street, Amerika Syarikat, memberikan penghormatan untuk membuang ahli dan lain-lain yang menyumbang kepada penciptaan dan pembangunan Disneyland. Kebanyakan nama-nama kedai menampilkan rujukan aneh kepada kepakaran profesional atau hobi individu dihormati.

20. Berbeza dengan Main Street, USA tingkap, tingkap kedua-cerita dalam Toontown Mickey adalah harta karun trivia untuk peminat animasi Disney. Mereka rujukan aksara seperti Scrooge McDuck dan Jiminy Cricket, bersama-sama dengan agak kabur era awal Disney aksara seperti Clara berketuk dan Toby Kura-kura.

21. Setelah kalah oleh NASA pada tahun 1969, yang Rocket Tomorrowland untuk tarikan Bulan yang telah bertukar menjadi Misi ke Marikh Mac 1975. roket itu mengambil penerbangan terakhir pada tahun 1992 dan lokasi yang akhirnya berubah kepada Pizza Port Redd Rockett ini.

22. Petualangan Snow White, Penerbangan Peter Pan dan Ride Wild Encik Toad yang telah dipamerkan sebagai Fantasyland "tunggangan gelap" sejak hari pembukaan di Disneyland. Alice in Wonderland menyertai barisan ini pada musim panas 1958.

23. Buku-buku di perpustakaan Toad Hall di Ride Wild Encik Toad mempunyai versi karut judul terkenal, termasuk: "Bagi siapa yang kodok berkuak-kuak" dan "A Berudu Tumbuh di Brooklyn."

24. Pirates tetamu-kegemaran tarikan Caribbean di New Orleans Square mempunyai lebih daripada 120 tokoh Audio-animatronics, dan tetamu sering menyanyi bersama-sama dengan yang menahan diri menarik: ". Yo-ho, yo-ho, kehidupan yang lanun kerana saya"

25. Versi pertama "Disneyland Main Street Parade Elektrik" muncul pada tahun 1972 dan seterusnya cuti selepas musim panas 1974. Sebuah generasi kedua "Main Street Parade Elektrik" ditayangkan pada tahun 1977 dan berlangsung selama 20 tahun, yang bersara pada tahun 1996. Ia muncul semula , sebagai "Parade Elektrik Disney" di Disney California Adventure Park 2001-2010.

26. Bermula pada tahun 1997, Disneyland mula meraikan cuti dengan bermusim semula theming-daripada "ia adalah satu dunia kecil" sebagai "ia adalah satu dunia kecil" Holiday. Ini diikuti dengan Haunted Mansion Holiday untuk Halloween dan Krismas musim bermula pada tahun 2001, Space Mountain Ghost Galaxy bermula pada Halloween musim 2009, dan Jingle Cruise untuk musim 2013 bercuti.

27. "ia sebuah dunia kecil" memulakan kerjaya di Fair 1964 New York Dunia. Tetamu penyelidikan menunjukkan bahawa satu daripada empat Disneyland tetamu-keluarga yang mempunyai kanak-kanak dan orang-orang yang membesar menunggang tarikan-mempertimbangkan "ia adalah satu dunia kecil" tradisi.

28. Daripada lima enjin di Railroad Disneyland, empat yang dinamakan sempena pengasas atau eksekutif Railroad Santa Fe. (Tarikan ini pada asalnya dikenali sebagai Santa Fe & Disneyland Railroad.) Enjin kelima, "Ward Kimball," dinamakan untuk Disney Legend, animator dan kereta api peminat Ward Kimball (1914-2002).

29. kenderaan pengangkutan tentera di pintu masuk ke tarikan Indiana Jones Adventure adalah kenderaan sebenar yang mengheret dan hampir berlari lebih Indiana Jones dalam salah satu urutan mendebarkan dari asal "Raiders Tabut Hilang."

30. Pada hari-hari awal Tom Sawyer Island, Sungai sekitar Amerika telah dipenuhi dengan ikan keli dan memancing dibenarkan di luar dok pulau itu.

31. Raja Arthur Carrousel di Fantasyland telah dipasang dari bahagian beberapa karusel abad ke-19 yang tulen. Kuda-kuda, ditunggang oleh ratusan tetamu setiap hari, berusia lebih daripada 100 tahun. Mereka dikembalikan sepenuhnya, satu baris pada satu masa, setiap tahun.

32.Guests boleh mencari lebih daripada 140 lokasi makanan dan minuman di Disneyland Resort, termasuk 26 restoran perkhidmatan penuh dan lounge bertema seperti Trader Sam Enchanted Tiki Bar di Disneyland Hotel.

33. Disneyland Resort menawarkan perkhidmatan kepada lebih 6,700 barangan makanan termasuk jeruk-diperap ayam belanda payudara di Flo itu V8 Café (Disney California Adventure), Hacienda Ayam Caesar Salad di Rancho del Zocalo (Disneyland) dan neraka Cracker Duck Wings di Carthay Circle Restaurant and Lounge ( Disney California Adventure).

34. Lebih 2,000 Dole Penggiat dan 2000 pretzel lembut Mickey berbentuk dihidangkan setiap hari di Disneyland.

35. Napa Rose, sebuah restoran yang memenangi anugerah di Grand Californian Hotel mempunyai bilik bawah tanah wain 17,000 botol dengan lebih daripada 1,000 label yang berbeza dan lebih daripada 30 sommeliers disahkan.

36. Disneyland Hotel dibuka pada bulan Oktober 1955 dengan 100 bilik. Hari ini menyediakan 975 bilik, kolam renang bertema, dua slaid air yang menjulang tinggi dan lima Tandatangan Suites, termasuk Mickey Mouse Penthouse dan Adventureland Suite.

37. Apabila Disney Grand Californian Hotel & Spa dibuka pada tahun 2001, ia adalah Disney hotel yang pertama dibina "dalam" taman tema, dengan pintu masuk tetamu eksklusif ke Disney California Adventure.

38. Bengkel Bina-A-Bear hanya lokasi dalam rantaian-A-Bear Bina untuk menjalankan eksklusif barangan dan haiwan Disney berjenama. Lokasi dicipta aksesori eksklusif untuk mereka yang memaparkan beruang Sambutan Diamond. Rata-rata, lebih daripada 3,000 baru "kawan" dibina di kedai setiap minggu.

39. tangki akuarium di Rainforest Café mengandungi lebih daripada 500 ikan dan kira-kira 60 spesies yang berbeza, termasuk sarang lebah empat kaki panjang belut Moray.

40. LEGO Simpan di Downtown Disney mempunyai tiga watak diilhamkan Disney patung-patung yang dibuat daripada batu bata LEGO. Keindahan dan model binatang itu dibina dengan 649.350 batu bata; Buzz dan Woody model diperbuat daripada 675,000 batu bata dan Sleeping Beauty Dragon diperlukan 2785950 batu bata.

#Khasiat Pokok Beka


#Khasiat Pokok Beka

#Khasiat Pokok Beka kali nie kita berkenalan dengan herba semulajadi yang terdapat di negara kita iaitu pokok beka.

Info dan Khasiat Pokok Beka

Khasiat Pokok Beka Buah beka juga dikenali sebagai bonglai dan Oroxylum Indicum. Juga dipanggil pokok ketua kampung di Grik kerana banyak kegunaannya Banyak orang belum pernah melihat atau mengetahui khasiat pokok dan buah ini.  Buah beko berbentuk leper dan panjangnya kira-kira 50 cm. Budak budak boleh main pedang dengan buah tuanya.   Buah beka biasanya

Khasiat Pokok Beka

Dalam usaha mengumpul info khazanah herba di Malaysia, kami susun dan senaraikan pelbagai herba dan ulam yang terdapat di Malaysia. Moga ianya menjadi manafaat untuk semua. Amalan memakan ulam-ulaman segar oleh masyarakat kampung, menjadikan mereka hidup sihat sepanjang hayat. Moga ilmu dan khazanah ini tidak hilang di telan zaman.

Khasiat Pokok Beka

Buah beka juga dikenali sebagai bonglai dan Oroxylum Indicum. Juga dipanggil pokok ketua kampung di Grik kerana banyak kegunaannya

Banyak orang belum pernah melihat atau mengetahui khasiat pokok dan buah ini.  Buah beko berbentuk leper dan panjangnya kira-kira 50 cm. Budak budak boleh main pedang dengan buah tuanya.



Buah beka biasanya dijadikan kerabu dan ulam. Hanya Buah beka yang muda dipilih untuk dijadikan kerabu atau ulaman kerana apabila matang ia akan keras.



Buah beka dibakar atas bara sebelum dijadikan kerabu atau ulaman. Proses membakar ini memudahkan urusan membuang kulit dan dapat mengurangkan rasa pahitnya.




  1. Ramasan daun bagi hilangkan demam Kanak kanak.
  2. Sekiranya badan anda bertoksik atau penyakit, dikatakan lumuran ramasan daun ke badan anda akan mengeluarkan lendir walaupun daun ini sendiri tidak berlendir!
  3. Diharapkan ada ahli ahli sains ethnobotany mengkajinya serta mengkongsikan ilmu anda dengan kami semua! Adalah tidak beretika sekiranya tuan menyembunyikan ilmu pengetahuan hanya untuk keuntungan diri sendiri dengan membiarkan manusia lain menderita mati sedangkan ubat dari sumber alami itu adalah hak ciptaan Allah. Allah tidak pernah minta hak patenship atau upah dari jutaan ciptaannya yang bermanfaat kepada sekalian manusia. Hanya apabila manusia bersyukur kepadaNya sudah amat disenangi Allah!!!


Kegunaan

BAGI mereka di pantai timur terutama di Kelantan dan Terengganu, buah BEKA sudah tidak asing lagi. Ia merupakan makanan popular sama ada sebagai ulam atau dijadikan kerabu.

Sepanjang bulan puasa misalnya, kerabu beka yang dijual di kebanyakan gerai makanan di pasar Ramadan di negeri itu adalah antara pilihan utama pengunjung.

Walaupun rasanya agak pahit tetapi kerabu beka menjadi hidangan pembuka selera dan kemestian ketika berbuka puasa.

Jika dijadikan ulam, peminat beka selalunya membakar buah muda tersebut terlebih dahulu bagi mengurangkan rasa pahitnya.

Beka atau nama saintifiknya Oroxylum indicum daripada keluarga tumbuhan bignoniaceae mempunyai pokok yang besar.

Batangnya pula lurus manakala daunnya hanya merimbun di bahagian hujung dahan.

Pokok ini turut mengeluarkan bunga berwarna keunguan sementara buahnya berbentuk nipis, lebar dan memanjang seperti parang.

Buah mudanya berwarna hijau tetapi bertukar kepada kehitaman apabila masak.

Selain dimakan sebagai ulam atau kerabu, beka juga sebenarnya mempunyai khasiat yang tersendiri.

Menurut Pegawai Pusat Sumber Genetik Tumbuhan, Institut Biosains Universiti Putra Malaysia (UPM), Tajuddin Abdul Manap, buah beka juga baik untuk kesihatan kerana ia boleh mencuci darah.

“Memakan buah beka juga boleh membantu menambahkan susu ibu terutama bagi mereka yang baru lepas bersalin.

 Tambah beliau, selain buahnya, rebusan daun beka jika diminum akan mengurangkan demam atau sakit kepala di samping boleh dijadikan mandian lepas bersalin.

“Untuk mendapatkan lebih kesegaran bagi ibu lepas bersalin, selain daun beka rebusan juga ditambah dengan campuran herba lain, termasuk serai wangi,” jelasnya.

Kata Tajuddin, manakala akar pokok beka pula boleh melegakan demam, sakit atau pening kepala dan juga selesema.

“Akar beka yang dicampur sedikit air perlu ditumbuk halus sebelum ia dipupuk di kepala.

Habitat

Pokok beka hidup liar di tepi sungai dan belukar tanah rendah hampir di seluruh Malaysia.Pokok beka sederhana besar,kira-kira 10m tinnginya.Batangnya tumbuh tegak tanpa cabang,kecuali apabila hujungnya dipangkas. Daun panjang dan lebar,berbentuk bujur ovat dan menpunyai anak daun yang banyak. Helai daun nipis,pangkal tidak simetri kecuali anak daun hujung. Bunga terdapat pada jambat  rasem yang panjang,iaitu 1-2m. Bunga kembang satu demi satu,tidak selerak.Warna bunga merah muda keperangan dan berbelang krim. Buah berbentuk  kapsul sepanjang 1 m dan kira-kira 8 cm lebar. Bijinya banyak,leper dan nipis. Buah yang panjang menyebabkan pokok ini mudah dicam dari jauh. Beka atau nama saintifiknya Oroxylum indicum daripada keluarga tumbuhan bignoniaceae menpunyai pokok yang sederhana besar.

#Khasiat Kunyit Putih


#Khasiat Kunyit Putih

#Khasiat Kunyit Putih kali nie kita berkenalan dengan herba semulajadi yang terdapat di negara kita iaitu kunyit putih.

Info dan Khasiat Kunyit Putih

PENGENALAN Dewasa ini rata-rata keperluan bahan seperti kunyit untuk industri kosmetik/jamu tradisional dan sebagainya di negara kita sangat tinggi. Tingkat keperluan pasar dari tahun ke tahun semakin meningkat dengan percentage peningkatan 10-25% per tahun. Keperluan lebih tinggi pada waktu menjelang hari-hari besar/hari raya. Permintaan keperluan industri di atas sebahagian besar berasal dari para petani. Melihat

Khasiat Kunyit Putih

Dalam usaha mengumpul info khazanah herba di Malaysia, kami susun dan senaraikan pelbagai herba dan ulam yang terdapat di Malaysia. Moga ianya menjadi manafaat untuk semua. Amalan memakan ulam-ulaman segar oleh masyarakat kampung, menjadikan mereka hidup sihat sepanjang hayat. Moga ilmu dan khazanah ini tidak hilang di telan zaman.

PENGENALAN

Dewasa ini rata-rata keperluan bahan seperti kunyit untuk industri kosmetik/jamu tradisional dan sebagainya di negara kita sangat tinggi. Tingkat keperluan pasar dari tahun ke tahun semakin meningkat dengan percentage peningkatan 10-25% per tahun.

Keperluan lebih tinggi pada waktu menjelang hari-hari besar/hari raya. Permintaan keperluan industri di atas sebahagian besar berasal dari para petani. Melihat dari keperluan industri jamu dan kosmetik yang ada di dalam negeri, penawaran dan permintaan terhadap kunyit tidak seimbang, apalagi memenuhi permintaan pasar luar negeri. Sementara keperluan kunyit di pasaran dunia pada masa ini mencapai ratusan ribu tan/tahun. Sebahagian kecil dari jumlah tersebut dipenuhi oleh negara India, Haiti, Sri Lanka, Cina, dan negara-negara lainnya. Malaysia kini sudah sepatutnya mengusahakan tanaman ini secara komersial sehingga produksi yang dicapai lebih cepat dan tinggi, agar keperluan minimum dalam negeri terpenuhi secara optimal.

Nama Tempatan : Kunyit Putih

Nama Saintifik : Kaempferiae Rotundae Rhizoma

Nama Lain: Kunyit Putri , White Tumeric, Curcuma alba.

Family : Zingiberaceae

Habitat : Kawasan redup dan tersorok.

Isinya berwarna putih kekuningan.\

Jenis Tanaman

Jenis Curcuma domestica Val, C. domestica Rumph, C. longa Auct, u C. longa Linn, Amomum curcuma Murs. Ini merupakan jenis kunyit yang paling terkenal dari jenis kunyit lainnya.

KEGUNAAN & KHASIAT

Kunyit mengandungi zat yang sangat berkhasiat antaranya kurkumin, minyak asitri, lemak, protein, karbohidrat, Vitamin C dan zat besi. Secara umumnya, kunyit digunakan untuk merawat pelbagai jenis penyakit dan luka. Ia bermanfaat sebagai antiseptik, antibakteria dan antioksida bagi mencegah kerosakan dan mutasi sel disebabkan radikal bebas. Masalah penyakit kulit dan diabetes boleh dimanfaatkan dengan pengambilan kunyit dengan kadar yang bersesuaian.

Tidak ramai yg mengetahui khasiat mahupun mengenali kunyit putih ini. Jika disebut “Kunyit” org kita hanya memfokuskan utk masakan. Dalam beberapa siri kajian saintifik & juga perubatan tradisional perbidanan kampung, kunyit putih amat bermanfaat untuk ibu-ibu lepas bersalin & juga melawan pertumbuhan sel-sel kanser.

Dalam bidang perbidanan kunyit putih berkhasiat bagi membersihkan organ-organ peranakan wanita selain dapat menyembuhkan luka dgn cepat & menghentikan pendarahan. Sifat antioksidan nya juga dapat menahan zat radikal bebas penyebab tumbuhnya sel kanser, anti inflamasi (keradangan) serta dapat meningkatkan sel darah merah.

Di masa ini agak sukar untuk mencari kunyit putih sebagai salah satu bahan perawatan bagi ibu2 bersalin, jadi rebutlah peluang ini kerana jamu bersalin keluaran JSD adalah antara jamu bersalin yg terbaik kerana mempunyai kandungan kunyit putih. Bukan sekadar menyihatkan rahim anda selepas kelahiran, malah dapat melawan pertumbuhan sel-sel kanser dan mencergaskan tubuh badan anda. Insya Allah..


  1. Buang angin dalam badan.
  2. Menyembuhkan sakit perut.
  3. Dikatakan berkhasiat untuk merawat kanser.
  4. Membantu menyembuhkan penyakit tumor.
  5. Mencegah kerosakan gen.
  6. Membantu mengurangkan berat badan, sesuai bagi yang sedang diet.
  7. Meningkatkan nafsu makan.
  8. Menyembuhkan asma dan sesak nafas.
  9. Mampu menghentikan pendarahan.
  10. Sebagai sumber antioksida.
  11. Membantu merangsang produksi sel darah merah.
  12. Menyegarkan kulit.
  13. Pembenihan Kunyit Putih


1) Persyaratan menyemai

Anak benih kunyit yang baik berasal dari pemecahan rimpang (batang pokok dalam tanah yang tumbuh mendatar dan bercabang-cabang), kerana lebih mudah tumbuh. Syarat penyemaian yang baik : berasal dari tanaman yang tumbuh subur, segar, sihat, berdaun banyak dan hijau, terhindar dari serangan penyakit; cukup umur/berasal dari rimpang yang telah berumur > 7-12 bulan; bentuk, ukuran, dan warna seragam; memiliki kadar air cukup; benih telah mengalami masa istirahat (dorman) cukup; terhindar dari bahan asing (biji tanaman lain, kulit, kerikil).

2) Pesiapan menyemai benih

Rimpang dipotong agar diperoleh ukuran dan dengan berat yang seragam serta untuk memperkirakan banyaknya mata tunas/rimpang. Bekas potongan ditutup dengan abu dapur/sekam atau merendam rimpang yang dipotong dengan larutan fungisida (benlate dan agrymicin) guna menghindari tumbuhnya jamur. Tiap potongan rimpang maksimum memiliki 1-3 mata tunas, dengan berat antara 20-30 gram dan panjang 3-7 cm.

3) Teknik Penyemaian Benih

Pertumbuhan tunas rimpang kunyit dapat dirangsang dengan cara: mengangin-anginkan rimpang di tempat teduh atau lembap selama 1-1,5 bulan, dengan penyiraman 2 kali sehari (pagi dan sore hari). Benih tumbuh baik bila disimpan dalam suhu kamar (25-28 oC). Selain itu menempatkan rimpang di antara jerami pada suhu udara sekitar 25-28 oC. dan merendam benih pada larutan ZPT (zat pengatur tumbuh) selama 3 jam. ZPT yang sering digunakan adalah larutan atonics (1 cc/1,5 liter air) dan larutan G-3 (500-700 ppm). Rimpang yang akan direndam larutan ZPT harus dikeringkan dahulu selama 42 jam pada suhu udara 35 oC. Jumlah anakan atau berat rimpang dapat ditingkatkan dengan jalan direndam pada larutan pakloburazol sebanyak 250 ppm.

4) Pemindahan Benih

Benih yang telah siap lalu ditempatkan pada persemaian, di mana rimpang akan muncul tunas telah tanaman berumur 1-1,5 bulan. Setelah tunas tumbuh 2-3 cm maka rimpang sudah dapat ditanam di lahan. Pemindahan benih yang telah bertunas harus dilakukan secara hati-hati guna menghindari agar tunas yang telah tumbuh tidak rosak. Bila ada tunas/akar benih yang saling terkait maka akar tersebut dipisahkan dengan hati-hati lalu letakkan benih dalam wadah tertentu untuk memudahkan pengangkutan benih ke lokasi lahan. Jika jarak antara tempat pembenihan dengan lahan jauh maka benih perlu dilindungi agar tetap lembap dan segar ketika tiba di lokasi. Selama pengangkutan, benih yang telah bertunas jangan ditumpuk.

Teknik Penanaman

1) Penentuan Pola Tanaman

Benih kunyit yang telah disiapkan kemudian ditanam ke dalam lubang berukuran 5-10 cm dengan arah mata tunas menghadap ke atas. Tanaman kunyit ditanam dengan dua pola, iaitu penanaman di awal musim hujan dengan penuaian di awal musim kemarau (7-8 bulan) atau penanaman di awal musim hujan dan penuaian dilakukan dengan dua kali musim kemarau (12-18 bulan). Kedua pola tersebut dilakukan pada masa tanam yang sama, iaitu pada awal musim penghujan. Perbezaannya hanya terletak pada masa tuainya.

2) Pembuatan Lubang Tanam

Lubang tanam dibuat di atas bedengan/petakan dengan ukuran lubang 30 x 30 cm dengan kedalaman 60 cm. Jarak antara lubang adalah 60 x 60 cm.

3) Cara Penanaman

Teknik penanaman dengan perlakuan stek rimpang dalam nitro aromatik sebanyak 1 ml/liter pada media yang diberi mulsa ternyata berpengaruh nyata terhadap pertumbuhan dan vegetatif kunyit, sedangkan penggunaan zat pengatur tumbuh IBA (indolebutyric acid) sebanyak 200 mg/liter pada media yang sama berpengaruh nyata terhadap pembentukan rimpang kunyit.

4) Period Tanam

Masa tanam kunyit iaitu pada awal musim hujan sama seperti tanaman rimpang-rimpangan lainnya. Hal ini dimungkinkan karena tanaman muda akan membutuhkan air cukup banyak untuk pertumbuhannya. Walaupun rimpang tanaman ini nantinya dituai muda iaitu 7 – 8 bulan tetapi penanaman selanjutnya tetap diusahakan awal musim hujan.

Thursday, July 23, 2015

#MakeMoneyOnline Hari nie is nak flip Innity


#MakeMoneyOnline Hari nie is nak flip Innity

#MakeMoneyOnline Hari nie is nak flip Innity dengan additional ad dari ad network yang lain-lain seperti clickbank serta Ashadee untuk maksimumkan income.

Kenapa nak flip? Innity xbagus kah? Innity bagus, malah is campur Nuffnang sekali, dengan Meridian Sovrn(lijit) dan jugak Geniee, akan datang lain2 ppc dan cpm ad network akan is masukkan dalam additional ad flip.

Apa maksud Additional flip ad nie? Ok tu bahasa is guna untuk faham kan diri is, kalau korang nak tahu, Innity ada build-in ad rotator untuk static banner add dengan upload banner, mahupun html code serta javascript ad support.

So kalau lah pengisian ad untuk channel korang kurang atau kekosongan Innity akan automatiknya mengisi dengan additional ad yang telah korang setting. Ataupun dia akan randomly rotate ad-ad yang ada dalam additional ad slot untuk reduce impression cpm terhadap ad dorang so client dorang xlah merungut sebab kehabisan credit advertise bila advertise kat blog korang.

So sistem auto random rotation additional ads nie sepatutnya Google Adsense mu ada function nie sebab dorang yang banyak iklan, dok harap kat DoubleClick yang rotate untuk dorang, last-last dia cop kita fraud, is pernah lost USD 5k dengan Adsense sebba dorang cakap is fraud, traffic Malaysia depa xsuka masa tu, siot, ala macam depa sekoq jea ada advertising platform kan?

Boleh Blah la lu #Adsense belambak lagi advertiser, so jangan givceup kalau kena fraud, (yang sebenarnya Google Scam korang hahahahaha padan muka) sebab masih banyak lagi alternatif advertiser kat luaq sana.

Kalau kata yang suka main blogwalking is syorkn korang cari advettiser CPM punya, makan impression punya earning, memang sikit tapi impression yang banyak dan kerap memang menguntungkan tapi jangan la menipu pulok dengan pakai robot atau sebagainya, kalau korang bloh exchange anta email bagi tau traffic korang banyak datang dari traffic exchange macam ping arrogator, widget dan sebaginya.

Dorang setuju baru letak ad dorang, dorang xreply cari lain advertiser. Tapi is syorkan korang naikkan traffic blog memsing sampai qualify untuk dapat register dengan #Innity, sebab ada additional alternatif ad dan eh letak #Clickbank ad mahupun #Ashadee.

Oklah sampai sini jer is nak merepek is nak sambung masukkan ad dalam rotator, is tak tau lagi innity nak allow ke dak belambak2 alternatif ad hehehehe.


Segmen Jom Raya 2015 By Sweet Rose


Segmen Jom Raya 2015 By Sweet Rose

Segmen Jom Raya 2015 By Sweet Rose ya is join segmen lagi kali nie segmen Jom Raya oleh Sweet Rose pula bagi mengmuhibahkan lagi suasana blogging world pada hari raya ini.

Ok sape2 yang nak join leh macam biasa klik sini atau kat banner yang is upload kat atas tu. Ala support2 la rakan2 blogger kita, is tengok bukannya ramai dah blogger2 yang aktif skang nie, semua asyik main facebook jer.

Dorng lupa platform blogspot lagi power dari FB dari segi SEO percuma serta xperlu register untuk dibaca berbanding FB yang agak private serta limit content jika tak register.

So ayuh kita join segmen Jom Raya nie reramai kasi pecah blog Rose hehehehe jangan marah nyerr TT.

5 PETUA MERAWAT SENGUGUT


5 PETUA MERAWAT SENGUGUT

5 Petua Merawat Sengugut bagi sesiapa yang mengalami kesakitan ketika datang bulan atau sengugut, sini ada 5 petua yang boleh diamalkan.

Sebahagian wanita mengalami kesakitan sengugut ketika datang bulan. Untuk mengatasi masalah ini, cubalah mana-mana petua di bawah ini:

pinang tua

Petua 1
Ambil sembilan biji pinang tua, dibakar tanpa minyak hingga menjadi arang, dan kemudian ditumbuk hingga halus. Campurkan serbuk pinag bakar itu dengan secawan air suam dan minum selama
sembilan hari berturut-turut dari hari pertama datang haid.

halia

Petua 2
Ambil segenggam halia, tumbuk hingga lumat dan masukkan ke dalam segelas air suam. Apabila halia mendap, minum air tadi didahulukan dengan selawat.

rumput jarum emas

Petua 3
Minum air rebusan rumput jarum emas atau rumput rempah padang atau rumput cengkih
padang semasa kedatangan haid atau sebelumnya.

lada hitam

Petua 4
Campurkan serbuk halia atau halia yang ditumbuk lumat dengan serbuk lada hitam . Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan. Isikan dalam kapsul kosong. Makan 2 biji selepas makan tengahari dan malam 2 minggu atau seminggu sebelum haid.

teh pehit

Petua 5
Semasa sakit ketika haid, minumlah air teh pahit TANPA gula.
p/s: Petua No 5 yang paling mudah dan berkesan

Petua Masalah Kencing Tak Lawas



Petua Masalah Kencing Tak Lawas is rasa masalah nie memang dihadapi oleh ramai pasangan yang beru berkahwin, jangan malu meh baca cara nak setelkannya.

Boleh cuba mana-mana cara-cara berikut...

daun sirih

1. Daun sirih :
Rebus beberapa helai daun sirih dan minum air rebusan sirih berkenaan dua kali sehari.

Air barli

2.Air barli :
Rebus sedikit biji barli sehingga kembang dan minum airnya. Jika perlu tambahkan sedikit gula. InsyaAllah rasa sakit yang dihadapi akan sembuh, ia juga dapat menyejukkan badan.

Air basuhan beras terakhir

3. Air basuhan beras terakhir :
Boleh kat isteri simpam segelas. Selepas anda selesai menikmati hidangan makan tengahari, minumlah air basuhan beras tadi. Amalkan setiap hari sehinggalah masalah kencing tidak lawas anda tu sembuh. Sebaikknya guna air yg ditapis

Jus Nenas yg kurang masak

4. Jus Nenas yg kurang masak :
Buang kulit dan potong/hilis dengan beberapa potong, masukkan 2 potongan dalam 2 gelas air dan kisar. Airnya bolehlah diminum. Mudahan selesai masalah.

Sebaiknya mulakan dengan niat, dan berdoa pd Allah supaya sembuh.

Selamat mencuba dan semoga berhasil.

Petua Rawat Rabun Mata Dan Makanan Baik Untuk Mata


Petua Rawat Rabun Mata Dan Makanan Baik Untuk Mata

Petua Rawat Rabun Mata Dan Makanan Baik Untuk Mata bagus petua nie leh kita amalkan supaya mata yang rabun boleh jadi terang kembali.

Silalah cuba salah satu dari cara-cara dibawah….

Wap nasi

1. Wap nasi :
Apabila memasak nasi, halakan mata ke arah wap yang keluar dari periuk nasi. Amalkan setiap kali masak nasi.

sawi

2. Sawi :
Rebus secekak sawi dengan 2 gelas air sehingga mendidih dan tutup api. Minum setelah sejuk pada suhu bilik. Amalkan 3 kali seminggu.

Lobak merah

3. Lobak merah :
Boleh makan mentah-mentah atau minum air lobak merah. Amalkan selalu InsyaAllah semakin baik nanti. Lobak merah kaya dengan Betacaotene (pelopor kepada Vitamin A, nutrien yang diperlukan untuk penglihatan), Lycopene (nutrien perlindungan sinaran UV pada mata) dan Lutein (nutrien yang melindungi kerosakan pada radikal mata). Jika anda mengalami masalah penglihatan, disarankan makan lebih banyak lobak merah.

teh

4. Teh :
Mencegah katarak mata. Teh membantu mengawal pertumbuhan darah baru di belakang mata. Pakar menjelaskan jika terlalu banyak saluran darah di sebalik retina, ia kan menyebabkan kebocoran darah dan cecair yang menjurus kepada bintik buta.

Bawang Putih & Bawang Merah

5. Bawang Putih & Bawang Merah :
Bawang putih dan merah sangat penting dalam pengeluaran Glutation, sejenis sulfur yang bertindak sebagai anti oksidan untuk kanta mata.

Kacang Walnut

6. Kacang Walnut :
Kacang Walnut mengandungi sumber Omega- 3, Vitamin E dan antioksidan yang tinggi. Nutrien ini amat penting dalam memerangi radang mata.


7. Tomato :
Tomato juga mengandungi dua nutrien penting untuk mata iaitu lycopene dan lutein. Tomato juga berkesan mencegah kanser mata.

Kacang Soya

8. Kacang Soya :
Kacang soya mengandungi antioksidan yang kuat yang dipanggil isoflavon. Antioksidan ini melindungi mata daripada sindrom mata kering.

Telur

9. Telur :
Sebatian sulfur, protein dan cysteine dalam telur membantu melindungi mata daripada pertumbuhan katarak. Makan telur sehari sekali sudah memadai bagi penjagaan mata.

Brokoli

10. Brokoli :
Brokoli mengaktifkan enzim anti – radang dalam badan untuk menggalakkan detoksifikasi termasuk mencegah keradangan di bahagian belakang mata.

Selamat mengamalkan. Like dan Share

Petua Halau Semut


Petua Halau Semut

Petua Halau Semut jika dapur korang banyak semut sebab suka tumpahkan makanan atau gula jom try petua untuk halau semut nie.

Cuba petua berikut untuk menghalau semut di rumah anda:

cili kering

1. Cili kering :
Letakkan beberapa tangkai cili kering pada timbunan gula. Ini menghindarkan semut menghampiri gula.

Minyak masak

2. Minyak masak :
Celup kain bersih ke dalam minyak masak dan ikat kain tersebut pada tempat yang dikerumni semut seperti baling gula, keliling meja dan sebagainya.

Bawang merah

3. Bawang merah :
Masukkan beberapa biji bawang merah ke dalam bekas gula. Tak perlu kupas kulit bawang tersebut.

Kulit telur

4. Kulit telur :
Bakar kulit telur hingga menjadi abu. Tabur abu ini pada kawasan laluan semut atau tempat semut berkerumun.

Asam gelugur

5. Asam gelugur :
Masukkan beberapa keping asam gelugur (asam keping) atau beberapa kuntun bunga cengkih ke dalam bekas gula untuk menghalau dan mengelak semut. Bau asam keping atau bunga cengkih tidak menghilangkan atau menukar rasa manis gula.

Daun sirih

6. Daun sirih :
Siat-siat beberapa helai daun sirih dan taburkan pada kawasan laluan semut atau tempat semut berkerumun.

Selamat mencuba.

Cara-Cara Putihkan Ketiak Yang Hitam Dan Celah Peha Dalam Masa 7 Hari


Cara-Cara Putihkan Ketiak Yang Hitam Dan Celah Peha Dalam Masa 7 Hari

Cara-cara Putihkan Ketiak Yang Hitam Dan Celah Peha Dalam Masa 7 Hari ini adalah berita baik kpada yang ketiak hitam dan celah peha.

Bukan semua ketiak hitam dan celah peha tu di sebabkan daki ok? Kekadang kulit sensitif terkena bahan kimia yang kita alah pun boleh jadi hitam, seperti sabun, ubat ketiak serta bedak yang tak sesuai dengan kulit kita.

Tahukah anda kapur makan atau kapur sireh dan sedikit air perahan limau nipis boleh mencerahkan ketiak yang hitam?

Cara-cara untuk mengembalikan keputihan ketiak dan celah peha seperti sediakala:


1) Ambil secubit (menggunakan 3 jari) kapur makan, kemudian campurkan dengan sedikit air perahan limau nipis, dan sapukan ke bahagian ketiak yang hitam tersebut. Seeloknya semasa mandi basahkaan bahagian ketiak terlebih dahulu. Kemudia gosok ketiak, sebaiknya gosok ketiak dengan kepala lutut.

Dengan cara ini, ketiak akan cepat bersih dan saki baki daki akan tanggal dengan mudah. Memang akan terasa sedikit pedih atau panas tapi tidak lah ssampai memudaratkan kesihatan kulit anda tu. Amalkan sekerap yang mungkin iaitu 2kali/seminggu semasa mandi. Sehingga ia putih seperti sediakala

Kapur makan ini bukan sahaja akan memutihkan bahagian ketiak, namun ia juga mampu menghilangkan bau badan dan lebih mudah menanggalkan bulu ketiak iaitu dengan hanya menariknya dengan tangan In sha Allah.


2) Cuci ketiak dan celah peha anda dengan parutan lemon dan timun selama 15-20 minit sehari, selepas tu basuh bersih dengan menggunakan air suam.


3) Gunakan TAWAS bercampur air suam sedikit, kemudian gosokkan ketiak dan celah peha dengan menggunakan span ataupun kapas.


Satu lagi tips yang paling mudah ialah semasa mandi; ambil sabun dan sapukan pada bahagian belakang telapak tangan, kemudian gosok pada celah ketiak dan celah peha.

SELAMAT MENCUBA petua yang mudah ni smile emoticon

PETUA SEMBELIT


PETUA SEMBELIT

Petua Sembelit nie khas untuk yang suka makan banyak protien serta lemak berbanding makanan berserat serta sayur hijau.

Jika anda mengalami masalah sembelit iaitu sukar buang air besar, cubalah mana-mana petua sembelit di bawah. InsyaAllah sembuh.

Pisang atau betik

1. Pisang atau betik :
Makan buah pisang atau betik selalu.

Pisang Masak

2. Pisang masak :
Ambil dua biji pisang lemak manis yang cukup masak. Buang kulitnya dan kisar bersama segelas air. Amalkan minum air pisang ini dua kali sehari sehingga sembuh.

Akar Temulawak

3. Akar temulawak :
Dapatkan akar temu lawak dan segenggam biji sawi. Masukkan ke dalam periuk dengan air secukupnya. Rebus hingga mendidih. Tutup api dan biarkan sejuk pada suhu bilik. Tapis dan minum airnya pagi dan petang setiap hari sehingga sembuh.

Daun gelenggang

4. Daun gelenggang :
Rebus daun gelenggang dan jadikan ulaman makan bersama nasi setiap hari.

Selamat mencuba

Doa bahagia suami isteri


Doa bahagia suami isteri

Doa bahagia suami isteri mudah-mudahan dengan berkat doa yang diamalkan kebahgiaan rumah tangga kita lebih harmoni mesra antara suami isteri, insyaallah.

Doa supaya diri dan anak-anak rajin solat


Doa supaya diri dan anak-anak rajin solat
Doa supaya diri dan anak-anak rajin solat

Doa supaya diri dan anak-anak rajin solat insyaallah mudah-mudahan kita serta anak-anak akan lebih rajin bersolat, insyaallah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rujukan