Cari Artikel

Wednesday, July 1, 2015

Ramadhan 1436 Hari Keempatbelas


Ramadhan 1436 Hari Keempatbelas

Ramadhan 1436 Hari Keempatbelas yeahh hampir setengah bulan dah kita sebagai umat Islam menjalani ibadah puasa dengan taat.

Dalam tahun nie macam-macam dah terjadikan? Harga minyak naik - turun lepas tu naik balik, kita dikenakan cukai GST, walaupun kita bukanya pengimport atau pengilang.

Tekanan dan bebanan kos sara hidup yang sekarang is rasa makin lama makin tinggi dan berat, kemungkinan untuk menuju inflasi adalah cerah, keruntuhan ekonomi memang sedang kita nampak, tambahan seltor kerja pulak lani ada yang sedang proses gulung tikar dan sebagainya.

Macam mana nak elakkan semua tu, dari kena cukai bebanyak dan harga barang yang mahal? Dari dulu sampai sekarng is tak pasti siapa memang ada saranan untuk kita bercucuk tanam sendiri sayur-sayuran dan buah-buahan. Menternak haiwan pun di sarankan. Bukan untuk memerli kita, tapi bekalan makanan percuma dapat diperolehi kalau kita bercucuk tanam dan menternak nie.

Di samping makan sendiri boleh jual, dah leh tambah pendapatan pulak, apa kata kita start menjadi petani dan penternak pulak lepas nie? Biarkan golongan kapitalis membeli kita menjadi pembekal dan pengeluar bahan makanan mentah.

Kat umah mana leh bela ayam itik mahu[un lembu atau kaambing sebab dok kat umah flat, kalau camtu try tanam sayur hidroponik tu, tanam bayam, sawi, dan sebagainya, leh makan badan pun sihat. Kelebihan untuk sesiapa yang ada tanah luas, is sarankan usahakanlah tanah tersebut daripada biar terbiar dan diambik alih oleh petani atau penternak haram.

Jadi malam nie kita bincang pasal nak majukan ekonomi tanpa kena cukai banyak2, bercucuk tanam, dan menternak, kalau ada sesiapa yang bela kucing pun boleh buat duit dah, tapi kucing jenis bulu gebu tu lah, Oklah apa pun yang penting usaha jangan mengalah, dorang nak naikkan harga apa sekalipun tadak hal kalau kita kurang memerlukannya, biar dorang sebu sendiri dengan minyak dan apa sahaja yang dorang jual mahal tu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rujukan