Cari Artikel

Thursday, June 18, 2015

Menu Berbuka Puasa IskandarX 1436H 1


Menu Berbuka Puasa IskandarX 1436H 1


Menu Berbuka Puasa IskandarX 1436H 1, kali nie Ramadhan is nak berbuka dengan Murtabak yang ada kat Bazaar Ramadhan tew.

Kenapa hari nie is nak berbuka dengan murtabak pulak dah?? Sebab kalau ari lain is makan murtabak memang is rasa janggal sikit. Lagi pun murtabak musim Ramadhan lebih sedap berbanding hari-hari biasa.
Lagipun murtabak musim Ramadhan nie korang boleh jumpa macam2 saiz dan rasa, ada yang besar lagi dari pinggan, ada yang tebal lagi dari kamus dewan, dan rasa pun ada yang lain2 bergantung pada intinya.

Yang is minat gila teww inti daging + cheese kat Balik Pulau nie sorang nie jea yang jual jenis nie, tiap2 tahun mesti ada. So nanti berbuka korang berbuka dengan apa yer?? Sekadarnya jangan lah membazir ok? Jimat2 bila berbelanja lagipun negara kita tengah menuju kepada inflasi so watchout ok?


Koleksi Ucapan Puasa 1436


Koleksi Ucapan Puasa 1436 ini is kumpulkan dari segenap resouce yang is jumpa, simpan dan curik hehehee so jangan marah yerr jom kita hantar ucapan puasa ok?

Koleksi Ucapan Puasa 1436


Kalau merasa pintar sendiri..
Tak mau dengar nasehat kanan kiri..
Ramadhan saatnya menilai diri..
Jangan merasa diri teramat tinggi..
Met Puasa Frend.
********************************

Siang diisi kebaikan..
Malam belajar Al Qur'an..
Ramadhan jadi penerang..
Hati yang mulai remang-remang.
********************************

Dara kucir terbang tinggi..
Dara balap terbang kencang..
Ramadhan datang sebentar lagi..
Segala salahku mohon dimaafkan..
Marhaban Ya Ramadhan.
********************************

Tiada kemenangan tanpa zikrullah..
Tiada amal tanpa keikhlasan..
Tiada ampunan tanpa maaf dari sesama..
Marhaban Ya Ramadhan.
********************************

Jus sawo lezat tiada kira..
Apalagi diminum di hari panas..
Bulan Ramadhan mari kita berpuasa..
Karena api neraka dijamin panas.
********************************

Setitik tinta jadi noda..
Setitik salah jadi dosa..
Bulan penuh berkah telah tiba..
Mari tekun ibadah di bulan puasa..
Marhaban Ya Ramadhan..
Sambutlah dengan senyuman.
********************************

Ada raksasa beli pulsa..
Ga kerasa sudah mau puasa..
Kuucapkan Selamat Berpuasa.
********************************

ADAT JAUH BERKIRIM KATA..
ADAT DEKAT PUJI MEMUJI..
ANDAI TERSILAP KATA MAAF DI PINTA SEPULUH JARI..
”SELAMAT MELAKSANAKAN IBADAH PUASA”.
********************************

CINTA datang tanpa di duga..
KASIH SAYANG datangnya tanpa terasa..
HATI berkata tanpa dusta..
Datangnya bulan RAMADHAN adalah RAHMAT..
Marilah kita menyambut BULAN ini dengan CINTA dan KASIH SAYANG..
Selamat Berpuasa Teman-Teman.
********************************

Cobaan perlu Ketabahan..
Keputusan perlu Keberanian..
Puasa melatih Kesabaran..
Segala salahku mohon dimaafkan.
********************************

Parkir motor merasa was-was..
Tak ada penjaga takut kecurian..
Tidak puasa merasa was-was..
Masuk neraka didera siksaan.
********************************

Mencuci tangan di pinggir telaga..
Pohon serumpun indah di tepiannya..
Bulan suci Ramadhan telah tiba..
Mohon ampun maaf dari saya untuk Anda.
********************************

Buruang pipit tabang surang..
Datuk Maringgih iyolah kayo..
Kini puaso alah datang..
Jan lupo maafkan ambo..
"Marhaban ya Ramadhan".
********************************

Anak kodok makan ketupat..
Makan ketupat sambil melompat..
Kita ketemu tak sempat lewat..
Lewat sms pun no what what..
Met Menunaikan Ibadah Puasa.
********************************

Masuk universitas harus berkorban..
Rela belajar tinggalkan dolan..
Ingin surga harus berkorban..
Lapar dahaga di Hari Ramadhan.
********************************

Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi..
Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa..
Hidup ini terasa indah jika ada maaf..
Taqabalallahu Minna Waminkum..
Selamat Menunaikan Ibadah Puasa.
********************************

Sepuluh jari tersusun rapi..
Bunga melati pengharum hati..
Mohon maaf setulus hati..
Mohon Maaf Lahir dan Bathin.
********************************

Sangatlah cantik kain pelikat..
Dipakai orang pergi ke pekan..
Puasa Ramadhan sudahlah tiba..
Salah & khilaf mohon dmaafkan..
Minal Aidzin Walfa’idzin.
********************************

___________________________

Bukan hanya lapar dan haus ditahan,
Tapi harus kuat menahan nafsu,
Dengan tulus aku mengucapkan,
Selamat berpuasa Ramadhan untukmu...

Janganlah marah kalau puasa ,
Puasanya nanti tak ada guna ,
Untuk kamu yang disana ,
Selamat puasa Ramadhan juga
___________________________

Kalau puasa jangan emosi,
Harus bisa kuat menahan diri,
Dengan senyum dari dalam hati,
Kuucapkan selamat berpuasa lagi...

Kalau puasa jangan marah-marah ,
Nanti tidak dapat pahala ,
Kumenjawab dengan do'a ibadah ,
Semoga puasa kita berlimpah pahala  


_________________________

Lebih baik berkata jujur ,
Daripada menyimpan rahasia  ,
Kuucapkan selamat makan sahur ,
Untuk engkau sekeluarga

Sholat subuh  berjamaah dimushola ,
Setelah sholat berdo,a bersama ,
Selamat makan sahur juga dan selamat berpuasa ,
Semoga mendapat pahala berlimpah ganda

--------------------------------
 SMS Pantun Ucapan Selamat Menunaikan Ibadah Puasa
 
KUMPULAN PANTUN UCAPAN SELAMAT BERPUASA
BULAN SUCI RAMADHAN :

Sebelum waktu imsak makan ,
Makan sahur bersama keluarga ,
Dengan senyum kuucapkan ,
Selamat menunaikan ibadah puasa

Setelah sholat berdo'a ,
Berdo'a Kepada Alloh Ta'ala ,
Selamat menunaikan  ibadah puasa juga  ,
Dan semoga berlimpah pahala
___________________________

Setelah sholat tak lupa berdo'a ,
Semoga kita selalu sehat senantiasa ,
Untuk engkau sekeluarga selamat berpuasa ,
Dan semoga selalu sehat dan berlimpah pahala

Malam jum'at baca surat yasin ,
Setelah baca hilang rasa sedih ,
Atas do'amu kuucapkan 'Amin' ,
Selamat berpuasa juga dan terimakasih
__________________________


Suara azhan terdengar menggema,
Pertanda saatnya sholat subuh tiba,
Untuk engkau yang disana,
Selamat menunaikan ibadah puasa...

Mentari cerah bercahaya ,
Kembali terangi alam semesta ,
Setulus hati kubalas dengan do'a ,
Semoga puasa kita berlipah pahala

__________________________

Makan nasi dengan sayur dan lauknya ,
Walau sederhana terasa nikmat dan enak ,
Selamat makan sahur dan selamat berpuasa juga ,
Semoga dapat pahala sangat banyak
________________________

Ada ikan ada tomat dan telur ,
Dibumbu pedas terasa lebih enak ,
Kuucapkan selamat makan sahur ,
Sebelum waktu imsak

Ada sambal ikan dan sayur nangka ,
Tersaji hangat diatas meja makan ,
Selamat makan sahur juga ,
Dan selamat menunaikan ibadah puasa
_______________________

Kakak sedang sibuk didapur ,
Didapur membantu ibu memasak ,
Kuucapkan selamat makan sahur ,
Sebelum waktu imsak

Masak tahu masak jamur ,
Bumbunya bawang dan merica ,
Kuucap juga selamat makan sahur ,
Dan selamat menunaikan ibadah puasa
__________________________

Adik sedang nyenyak tidur ,
Tidur diatas kasur ,
Sebelum waktu imsak aku menegur ,
Selamat makan sahur

Adik terbangun dari tidur ,
Bangun tidur langsung menangis ,
Kuucap juga selamat makan sahur ,
Sebelum waktu sahur habis
__________________________
Islam adalah agamaku,
Dan kitabku adalah Al-qur'an,
Dari hati terdalam buat yang kurindu,
Selamat menunaikan puasa Ramadhan....

Allah SWT adalah Tuhanku ,
Tuhanku satu-satunya ,
Seindah do'aku kubalas ucapanmu ,
Selamat berpuasa dan semoga berlimpah pahala
___________________________

Kepasar mau belanja,
Belanja sayuran dan ikan,
Buat engkau yang kucinta,
Selamat menunaikan puasa Ramadhan...

Pergi kepasar mau belanja ,
Jangan lupa membawa uang ,
Senang hati aku membalasnya ,
Selamat berpuasa juga sayang

------------------------------------


SMS Ucapan Puasa Ramadhan:

**
Assalamu’alaikum..
Marhaban Ya Ramadhan,
Mari qta senantiasa setting Niat,
Upgrade Iman,
Download Sabar,
Delete Dosa,
Approve Maaf & hunting Pahala..
Agar qta getting guest list masuk Surga’Nya..
Amiin..
Met Puasa Ramadhan..

**
Atas 100, 1000, bahkan sejuta luka yg aku torehkn.
Baik Karna perbuatan, ucapan,
Segala yg terbesit dlm hati & Janji Yg terlupakan
Aku minta maaf sama temen2 semua,
Dan semoga romadhon kali ini,
Menjadi romadhon yg jauh lebih bermakna.
Lebih baik dri tahun sebelumnya.
Semoga qta mendapat berkah n’ rahmatnya.
Allahuakbar..
Marhaban ya Ramadhan..

**
Gw mw minta maap sma tmn2..
Khusus'nya bwt yg gk disengaja,
dan spesial yg disengaja..
Sekali lg gw minta maap.
Maap,,
Maap,,
Maap,,
Maap,,
Maap,,
Maap,,
Pokoknya maap deh..
Mpe pegel nih ngetikna.. he2
Tp gw iklas kok..
“Met puasa Teman”
Moga puasa kita kali ini lbh baik dr sblum'nya..
Amin..

**
WeLcome to Ramadhan Great Sale..
Jangan Lewatkan:
- obral Pahala besar2’n.
- diskon dosa s/d 99%+.
- doorprize “LaiLatuL QadaR”
Hanya 20 hari!
Selamat Berpuasa Ramadhan..

Kata Kata Ucapan Puasa Ramadhan:

**
Marhaban ya Ramadhan.
Semoga bulan ini penuh BBM (Bulan Barokah dan Maghfirah).
Mari kita PREMIUM (Pre Makan dan Minum).
Dan SOLAR (Sholat Lebih Rajin ).
MINYAK TANAH (Meningkatkan Iman dan Banyak Tahan Nafsu Amarah).
Serta PERTAMAX (Perangi Tabiat Maksiat).
Mohon Maaf Lahir dan Bathin.
Selamat Berpuasa Ramadhan..

**
Jika hati ini seringkali jengkel.
Jadikan ia jernih sejernih XL.
Jika hati ini seringkali iri.
Jadikan ia cerah secerah MENTARI.
Jika hati ini seringkali dendam.
Jadikan ia penuh kemesraan FREN.
Jika hati ini seringkali dengki.
Jadikan ia penuh SIMPATI.
Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Ya Ramadhan..
Bebaskan Diri dari ROAMING dosa.
Raihlah HOKI.
Raihlah JEMPOL dari Ilahi..

**
Semoga di bulan Ramadhan ini.
Kita bisa beningkan hati seperti XL.
Dapat berpikir luas seperti SIMPATI.
memberi maaf secara cuma2 seperti AS.
memberi banyak kesempatan seperti IM3.
murah senyum seperti JEMPOL.
dan yang paling penting kita dpt berpikir cerah seperti MENTARI.
Sebelum cahaya Illahi dipadamkan.
sebelum langit runtuh.
sebelum pintu taubat ditutup.
sebelum malaikat menjemput.
sebelum ramadhan tiba.
maaf kalau ada perkataan yg menyinggung sampai telinga panas seperti ESIA..

**
Perkataan yg indah adlh “ALLAH”.
Lagu yg merdu adlh “ADZAN”.
Media yg terbaik adlh “AL QUR’AN”.
Senam yg sehat adlh “SHALAT”.
Diet yg sempurna adlh “PUASA”.
Kebersihan yg menyegarkan adlh “WUDHU”.
Perjalanan yg indah adlh “HAJI”.
Khayalan yg baik adlh ingat akan “DOSA dan TAUBAT”..
Mudah2an bln yg suci ini bs membawa iman dan takwa.
Amien..
Selamat Menunaikan Ibadah Puasa Ramadhan.

**
Jika semua HARTA adalah RACUN.
Maka ZAKAT-lah penawarnya.
Jika seluruh UMUR adalah DOSA
Maka TAQWA dan TOBAT lah obatnya.
Jika seluruh BULAN adalah NODA.
Maka RAMADHAN lah pemutihnya..
MOHON MAAF LAHIR dan BATHIN.
SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASA RAMADHAN.

**
Selamat Datang dalam penerbangan ”RAMADHAN AIR”.
dgn No. penerbangan 1433 H tujuan “RIDHA ALLAH”.
Para penumpang diwajibkan untuk:
memakai sabuk ‘PERSAUDARAAN’.
dan menegakkan kursi ‘IMAN’.
Penerbangan ini adalah penerbangan bebas asap ‘PERSELISIHAN’.
“SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASA”
Mohon maaf lahir batin.

**
Let’s join us for 'RAMADHAN SALE'.
Diskon penghapus Dosa besar2an s/d 100% utk semua jenis Dosa.
Tingktkn ibadah wajib, sunnah, perbanyak istigfar dan shadaqah.
Lebih heboh lg, ikuti 'DOOR PRIZE' Lailatul Qadar..
Selamat berpuasa Ramadhan.
Mohon maaf lahir batin.

SMS Puasa Ramadhan:

**
Seiring terbenam mentari di akhir sya’ban.
Tibalah kini bulan ramadhan.
Pesan ini sebagai ganti jabat tangan.
Untuk mohonkan maaf dan kekhilafan.
Marhaban ya ramadhan.

**
Ya Allah..
Perkayalah Saudaraku ini dengan ke'Ilmuan..
Hiasi hatinya dengan ke'Sabaran..
Muliakan wajahnya dengan ke'Taqwaan..
Perindalah fisiknya dengan ke'Sehatan..
Serta terimalah amal ibadahnya dengan kelipat gandaan..
Karena hanya Engkau Dzat penguasa sekalian alam..
Marhaban Ya Ramadhan..
Mohon maaf lahir dan bathin..

SMS Puasa Ramadhan Romantis:

**
Semua yang kulakukan adalah untuk kebahagianmu.
Segalanya adalah untukmu.
Hanya saja aku bukan lelaki yang sempurna
Selalu saja ada kata dan kesalahan.
yang mungkin bisa menyakiti hatimu.
Selamat berpuasa sayang.
Terimalah maafku.
Bersama 1000 cinta untukmu.
Marhaban ya Ramadhan.
Met Puasa Ramadhan sayang..

**
Maaf kalo selama ini aku suka bikin kamu kesal.
Jujur juga, memang aku gak gampang ngertiin kamu.
Tapi aku 100% cinta kamu.
Met Puasa Ramadhan.
Maafkan aku lahir dan batin ya.
I Love U.

Pantun Puasa Ramadhan:

**
Ada raksasa beli Pulsa..
Ga kerasa udah mau Puasa..
Burung kaka Tua nemplok di Jendela..
Jangan lupa perbanyak Pahala..
Ada pepaya di makan Jerapah..
Maaf’in aku yah klo punya Salah..
Met menjalankan ibadah Puasa Ramadhan..

**
Mpok rogaye Tibe2 kaye.
Temen2 semue Met puase Yeee.
Soto tumpah Harus dielapin.
Kalo ada Salah Mohon dimaafin.
Zidan suka dandan.
Marhaban Ya ramadhan.
Met puasa ramadhan.

**
Makan pempek dak pake cuko,
Lebih lemak pindang patin,
Sepanjang tahun banyak duso,
Mohon maaf lahir batin..
“Selamat puaso ya brooo..”

**
anak melayu mengail ikan,
perahu berlabuh ditengah lautan,
sambil menunggu datangnya ramadhan,
jari ku susun mohon ampunan..
selamat menyambut bulan suci ramadhan bagi semua umat muslim..

**
Ada kodok makan ketupat
Makan ketupat sama rendang, lontong sayur, lele bakar, perkedel, sate ayam, lalapan, sayur asem.
Pahamilah sms ini,
gw makan dulu ya, laper nih..

**
Marhaban yaa Ramadhan..
Pucuk selasih bertunas menjulang,
Dahannya patah tolong betulkan.
Puasa Ramadhan kembali menjelang,
Salah dan khilaf mohon dimaafkan.
Selamat Menunaikan Ibadah Puasa Ramadhan..

**
Ke kota jakarta hari selasa,
Pulang pergi naik kereta.
Se’hari lagi kita puasa,
mohon maaf kalo ada salah kata..
Marhaban Ya Ramadhan.
Met Puasa Ramadhan yah teman..

**
ada wortel ada kentang.
di simpan di bawah ranjang.
sebelum puasa datang.
mari qita saling maaf2'an.
MARHABAN ya RAMADHAN..
semoga amal baik qita,
diterima di sisi NYA !
A.M.I.E.N

**
Berharap padi dalam lesung,
yang ada cuma rumpun jerami,
harapan hati bertatap langsung,
cuma terlayang sms ini.
Sebelum cahaya padam,
Sebelum hidup berakhir,
Sebelum pintu tobat tertutup,
Sebelum Ramadhan datang,
Saya mohon maaf lahir dan bathin.
Selamat Puasa Ramadhan..

--------------------------------------------

Setelah sholat baca al-qur'an,
Dalam al-qur'an ada surat yasin,
Selamat menyambut bulan ramadhan,
Mohon maaf lahir dan batin ..
___________________________

Membaca basmalah sebelum berdo'a,
Selesai berdo'a ucapkan 'amin',
Sebelum puasa ramadhan saya meminta
Mohon maaf lahir dan batin.
_______________________________

Lebih baik baca Al-qur'an,
Daripada gosipin orang,
Selamat menyambut bulan suci Ramadhan,
Untuk engkau yang kusayang.
_______________________________

Ke tanah abang membeli peci,
sekalian membeli surban,
Kuucapkan dengan suci hati,
Selamat Menyambut Bulan Ramadhan.
______________________________

Sebelum sholat wajib berwudhu,
Janganlah lupa niatnya,
Untuk semua sahabat-sahabatku,
Aku mohon maaf sebelum puasa.
______________________________

Kalau sedih baca ayat Al-qur'an,
Hatipun tenang kembali dan gembiara,
Sebentar lagi bulan suci Ramadhan,
Mohon dimaafkan kesalahan saya.
_____________________________

Kalau siang ada matahari,
Kalau malam ada bintang dan bulan,
Mari kita mensucikan hati,
Untuk menyambut bulan suci Ramadhan.
_______________________________

Bergetar jantung hati,
Bila kudengar suara Azhan,
Marilah kita menyambut bulan suci,
Dan saling maaf-memafkan.
________________________________

Manis-manis sibuah kurma,
Sangat enak buat berbuka,
Bulan Ramadhan segera tiba,
Sayang,,,maafin salah saya ya...
_________________________________

Buah duku buah rambutan,
Sangat manis rasanya,
Aku sangat rindu bulan Ramadhan,
Dan tak sabar segera menyambutnya.
...................................

Ramadhan 1436 Hari Pertama


Ramadhan 1436 Hari Pertama


Ramadhan 1436 Hari Pertama so amacam semua? Ok kah atau terkejutkah? Tadi sahur makan aper? ke minum minum jea?

Mesti ramai yang badan dier terkejut kaaaNNn??? Iyer lah kalau tidak pepagi mesti pekena nasi lemak kukus di belasah sekali dengan kopi O panas kaaaNNn??? hehehe

Apa pun jangan lupa niat puasa yer? Macam is doman jea sebulan niat tapi kena jaga betul2 aa tak nak kantoi sehari kalau tidak terpaksa lah is niat untuk tiap2 hari.. penat.

Sahur tu tak wajib tapi sunat kata Rasulullah S.A.W unttuk bantu kita ada tenaga untuk menjalani ibadah puasa. Sebab puasa nie bukan rutin atau amalan ok? Puasa adalah ibadah wajib bagi semua umat Islam dan ada kelonggaran kepada yang uzur (kena rujuk balik kat guru2 yang ahli dalam babnya). So ibadah puasa kena buat betul2 macam kita buat ibadah solat 5 waktu.

Oppss terlajak panjang pulak penat karang korang nak baca is merepek pepanjang ni nanti, so pendek kata berpuasalah bersungguh-sungguh tak der ruginya bersungguh-sungguh dalam beribadat

Errmm Ramadhan kali nie is nak gi jalan2 Bazaar ke tak erkk??? selalunya is tak pegi pun sebab malas nak jalan2 kerana bila dekat2 nak berbuka nie is suka extreme macam main bola sepak atau sepak raga kasi keluar peluh hehehe. Lain orang lain ragamnya so semoga Ramadhan 1436 kali nie akan penuh bermakna.

Salam Ramadhan 1436


Salam Ramadhan 1436


Salam Ramadhan 1436 kalau ikutkan entri nie adalah untuk semalam punya tapi oleh kerana #streamyx oleh #TelekomMalaysiaBerhad suka buat hal maka terpaksa lah is buat hari ini.

Itu pun sementara dia tak jadi gila, menyusahkan orang betul TM nie bayar bulan2 mahal, tiap2 hujung bulan call phone kita suruh bayar awal, charge GST bagai tapi servis macam taik.

Aper? bulan puasa nie tak baik marah orang?? saper cakap Ramadhan la bulan perang tak blaja sirah ker?? Cuba baca sirah bulan perang zaman Rasulullah dan sahabat banyak jatuh dalam bulan Ramadhan.

Oklah is malas nak ulas bab sirah karang tak menjadi lagi is nak ucapkan "Selamat menjalanani ibadah puasa dengan sempurnanya, jangan ler ponteng puasa karang raya nanti tak terasa meriahnya".

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rujukan