Cari Artikel

Friday, August 16, 2013

Hans Isaac kecewa dengan David Teo!


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Hans Isaac, kecewa, dengan, David Teo


Hans Isaac kecewa dengan David Teo!




Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Hans Isaac, kecewa, dengan, David Teo


"Saya tidak kecewa apabila filem Lemak Kampung Santan (LKS) tidak mendapat sambutan di pawagam, tetapi saya lebih kecewa apabila membaca kenyataan David Teo semalam (kelmarin) dalam sebuah akhbar yang mengatakan Adnan Sempit 3 berjaya mengetepikan filem saya," ujar penerbit, pengarah dan pelakon, Hans Isaac ketika dihubungi Zass berhubung sambutan dingin penonton terhadap filem terbarunya, Lemak Kampung Santan.

Jelas Hans, ketika memaklumkan kepada wartawan dan peminat bahawa LKS akan disiarkan bersama filem Adnan Sempit pada hari raya pertama, dia tidak pernah sekali pun memberi sebarang komen terhadap filem terbitan MIG itu.

"Bagi saya kenyataan David seperti memijak saya, apabila orang susah, kita mahu pijak lagi. Sebagai penerbit dia sepatutnya lebih profesional dan tidak mengeluarkan kenyataan seperti itu.

"Apatah lagi sejak awal lagi, saya menghormati filem terbitannya dan tidak mengeluarkan sebarang kenyataan apabila ditanya mengenai saingan filem terbitan kami.

"Ia seolah-olah mahu menarik lebih ramai penonton menonton filemnya dan mengetepikan sahaja filem terbitan saya," katanya.

Hans berkata, dia tidak kecewa apabila penonton tidak memilih LKS kerana hak menonton terletak di tangan penonton.

"Saya akui agak sedih kerana usaha saya selama dua tahun, tidak mendapat sambutan dan pelaburan saya sebanyak RM1.8 juta, hasil simpanan saya tidak mendapat pulangan.

"Tapi ini adalah perniagaan dan saya sebagai penerbit dan pengarah tidak ada hak untuk memaksa apatah lagi memarahi penonton andai mereka enggan menonton filem saya," ujarnya.


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Hans Isaac, kecewa, dengan, David Teo


Filem terakhir?

Menurut Hans, menyedari mesej dan hakikat bahawa filemnya itu tidak mendapat sambutan, dia tekad mengambil keputusan untuk berhenti menerbitkan sebarang filem selepas ini.

Ujar Hans, kini kecintaan dan pelaburannya dalam industri akan beralih kepada dunia pementasan teater.

"Terus terang saya kata, saya bukan merajuk. Tetapi rakan-rakan perniagaan saya menyedarkan saya bahawa tidak ada gunanya saya melabur dalam industri perfileman. Apatah lagi industri kita tidak kukuh.

"Jadi saya mahu mengikut jejak langkah Datin Seri Tiara Jacquelina, Erma Fatima, yang sudah beralih ke dunia pementasan teater. Saya juga akan mengikut jejak langkah Aziz M Osman, Afdlin Shauki yang juga sudah membuat keputusan untuk tidak lagi menerbitkan filem," katanya yang akan mementaskan teater Lawak Ke Der pada bulan Oktober ini, diikuti pementasan SuperMokh The Musical.

Hans berkata, sebagai penggiat industri seni, dia berharap kementerian membuka mata mengenai slot tayangan yang disiarkan pada waktu Maghrib.

"Antara punca lain kegagalan filem ini adalah waktu siaran yang saya dapat seperti waktu pagi, tengah hari dan juga ketika jam 7 malam, di mana ketika itu kita faham, umat Islam perlu bersolat Maghrib.

"Berbanding filem lain yang mendapat waktu tayangan puncak seperti waktu petang, malam dan juga tengah malam. Jadi saya minta kerajaan atau ketua pengarah membuat sesuatu agar permasalahan ini dapat diatasi," ujarnya.

iskandarX: is harap Hans Isaac boleh membaca blog is nie, is rasa lepas nie lebih baik Hans buat filem komedi pulak, lebih di terima ramai. lagi satu filem pendekar, lagi di terima ramai, filem pendekar tak perlu yang ikut sejarah, reka-reka pun ok, ala macam dulu kat TV1 petang2 dok tayang tu kan? Filem komedi tu Hans cari seorang hero untuk di jadikan trend, kalau David Teo jadikan Sam sebagai trend lawak, Hans pulak???

Debaran Diana Amir...


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Debaran, Diana Amir
Diana Amir

Debaran Diana Amir...


Umum mengetahui, pelakon filem Sekali Lagi ini telah bergelar tunangan orang sejak September tahun lalu.

Memilih pensyarah Universiti Teknologi Mara (UiTM), Mohd Habib Bullah A Rahman, sebagai pasangan hidupnya, akui Diana, detik bahagia itu akan tiba tidak lama lagi.

Sebelum ini, Diana atau nama sebenarnya, Nurdiyana Amir Hashim, 27, pernah memberitahu bahawa mereka bersedia untuk diijabkabulkan selepas setahun mengikat tali pertunangan.

Namun sehingga kini, baik Diana mahupun tunangnya, masing-masing belum menetapkan tarikh yang sesuai untuk disatukan.

"Memang betul, kami pernah berbincang dan bercadang untuk bertunang setahun dan kemudiannya mendirikan rumah tangga.

"Namun, sehingga kini kami masih belum ada tarikh yang sesuai, memandangkan masing-masing sibuk dengan urusan kerja.

"Insya-ALLAH, jika tiada aral melintang, kami akan berkahwin pada tahun ini juga. Mungkin dalam masa terdekat ini, kami akan berbincang mengenainya.

"Saya sudah bersedia untuk ke fasa yang seterusnya, Insya-ALLAH, kalau dah ada tarikh, kami akan uar-uarkan kepada semua," katanya.


Elak berjumpa

Tidak seperti pasangan yang lain, Diana lebih selesa untuk mengelak daripada berjumpa terlalu kerap.

Katanya, ikatan itu bukanlah 'tiket' untuk dicanang sebagai pasangan sehingga memudaratkan hubungan yang bakal dibina.

"Kami memang jarang berjumpa dan menghabiskan masa bersama. Kalau berjumpa pun, hanya atas urusan kerja sahaja.

"Lagipun, kami masih bukan muhrim dan batas-batas pergaulan harus dijaga," katanya.

Menurut Diana, walaupun dirinya sudah bersedia menggalas tanggungjawab sebagai isteri, namun dia tidak terlalu mendesak untuk ke arah itu.

Kata pelakon drama Adam Maya ini, bukan sahaja dirinya, malah tunang juga masih sibuk dengan urusan kerja dan pengajian.

"Sebenarnya, tunang saya kini sedang melanjutkan pelajaran di peringkat Master di Universiti Sains Malaysia (USM).

"Selain itu, dia juga turut membantu saya dalam urusan perniagaan kerana ada masanya saya juga sibuk dengan usrah, latihan motivasi dan pengacaraan.

"Jadi, kami sama-sama sibuk dan tiada sebab untuk saya mendesaknya. Saya sangat memahami urusan kerjanya dan begitu juga dengan dia," katanya yang kini sibuk dengan perniagaan pakaian Muslimah di bawah label, Diana Amir Exclusive.

Selain itu, Diana juga turut mendapatkan kerjasama daripada pereka fesyen, Melinda Looi dalam rekaan tudung sebanyak 12 koleksi label, Emel.


Buku pertama laris

Sedang berjinak-jinak dalam penghasilan buku, Diana juga turut tampil dengan buku pertamanya, Titian Mahabbah yang dihasilkan bersama penulis, Ibnu Rijal.

Walaupun bukunya itu baru sahaja diperkenalkan selama sebulan, sambutan yang diterima daripada pembaca amat menggalakkan.

Malah, buku yang menceritakan mengenai penghijrahan serta kisah-kisah peribadinya itu turut tersenarai sebagai buku Bahasa Melayu terlaris di MPH Bookstore.

"Syukur Alhamdulillah, saya sangat gembira dengan penerimaan dan sokongan daripada peminat dan pembaca.

"Terima kasih juga kepada pembaca yang sudi membaca nukilan hati kecil saya. Syarikat penerbitan ada menawarkan saya untuk menghasilkan Titian Mahabbah 2, tapi buat masa ini, saya perlu fokus  mempromosikan buku pertama dahulu.

"Malah, ramai di kalangan pembaca yang mahukan buku kedua dihasilkan lebih tebal berbanding buku pertama.

"Insya-ALLAH, kini saya dalam proses mengumpul material untuk buku kedua," katanya yang turut dilantik sebagai duta minuman kesihatan, Blinq Beauty Drink.

Dalam perkembangan seni pula, akui Diana, tawaran lakonan semakin kurang dan skrip yang ditawarkan tidak bersesuaian dengan imejnya.

"Ada yang menawarkan saya untuk melakonkan watak bertudung tetapi tidak sepenuhnya. Jadi, ia tidak sesuai dengan pendirian saya.

"Saya akui, saya perlu lebih selektif dalam pemilihan skrip dan watak. Memang saya kurang dalam lakonan filem, namun untuk drama, masih lagi ada.

"Mungkin sekarang bukan rezeki saya lagi. Insya-ALLAH, kalau ada tawaran filem bercorak Islamik, saya akan kembali berlakon," katanya mengakhiri perbualan.

Rahsia kecantikan Soo Wincci


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Rahsia, kecantikan, Soo Wincci
Soo Wincci

Rahsia kecantikan Soo Wincci


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Rahsia, kecantikan, Soo Wincci
Wincci miliki tubuh agak gempal semasa zaman remaja.

Wajah Miss World Malaysia yang ke-41 ini tidak lagi asing di kalangan peminat industri hiburan tanah air. 

Semenjak menyertai MasterChef Selebriti musim pertama, nama wanita berusia 28 tahun ini terus mendapat tempat bukan sahaja bagi masyarakat Cina, bahkan masyarakat Melayu. 

Malah, kerana bakat dan kecantikan dimilikinya, Wincci turut menjadi dambaan peminat di Taiwan yang begitu memujanya. Ikuti rahsia Wincci menjaga kecantikan kulit dan mengekalkan kelangsingan tubuh badannya.


Boleh kongsikan rahsia kecantikan anda?

WINCCI : Saya adalah duta produk penjagaan kulit dan kesihatan AVON. Mereka melantik saya setahun selepas dinobatkan sebagai Miss World Malaysia. Saya diibaratkan seperti 'tikus putih' yang harus mencuba kesemua produk kulit dan kesihatan sebelum ia dipasarkan. Bagi saya inilah rahsianya kerana saya mendapat produk yang sangat bermutu tinggi dan berkualiti.


Apakah produk penjagaan kulit yang anda amalkan?

WINCCI : Saya menggunakan rangkaian produk Anew Reversalist dan Anew Clinical Pro Liner Eraser with AF33. Saya juga mengamalkan minuman kolagen AVON. Sudah empat tahun saya setia dengan produk ini. Selain bagus untuk kulit, kolagen juga mampu membentuk tubuh cantik menawan. Saya biasanya mengambil minuman kolagen sebelum saya workout.


Selain pemakaian produk, apa lagi yang anda amalkan untuk kulit?

WINCCI : Saya seorang yang sangat menitikberatkan pemakanan sihat. Saya mengutamakan buah-buahan kerana khasiatnya sudah lama diketahui dalam mengekalkan keremajaan kulit dan kecantikan tubuh. Selain itu saya juga mengambil vitamin C.


Adakah anda mempunyai rutin tertentu untuk mengekalkan kelangsingan tubuh?

WINCCI : Sudah semestinya! Saya tidak dilahirkan terus cantik seperti ini. Saya juga ada kisah silam yang sukar kerana dahulu saya bertubuh gempal dan kerap dibuli. Balik sekolah saya mesti menangis tetapi apabila meningkat dewasa, kekurangan bertubuh besar dan tinggi saya lihat sebagai satu peluang. Jadi saya gunakan kekurangan itu untuk meningkatkan potensi diri. Saya juga mengurangkan pengambilan daging dan karbohidrat serta melebihkan pengambil buah-buahan dan susu.


Tentu ada hari-hari anda 'terlebih makan', jadi bagaimana cara anda mengatasinya?

WINCCI : Saya ada resipi detoks sendiri. Biasanya saya akan kisar buah epal, oren, limau dan dua buah kegemaran sehingga menjadi air satu liter. Saya akan ulang minum jus ini sampailah habis. Selain itu, saya juga suka berpuasa dan sudah dua tahun saya berpuasa penuh.


Selain menjaga tubuh dengan pemakanan, adakah anda bersenam?

WINCCI : Tentu sekali! Saya akan luangkan masa sebanyak tiga hingga empat kali seminggu untuk bersenam. Saya lebih suka bersenam di gimnasium kerana saya suka melakukan regangan.


Apa pesanan anda untuk pembaca?

WINCCI : Dunia ini tidak ada wanita hodoh, yang ada cumalah wanita malas. Saya tidak dilahirkan terus cantik dan cerdik tetapi saya berusaha untuk dapatkannya. Kalau saya boleh kenapa anda tidak? Usah takut dengan cabaran dan rancang kehidupan ke arah yang lebih baik.


PROFIL
Nama Komersil: Soo Wincci
Asal: Kuala Lumpur
Kerjaya: Penyanyi, Komposer, Pelakon, Pengacara, Model.

Betty tak sabar timang cahaya mata


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Betty, tak, sabar, timang, cahaya mata, Betty Banafe, Bruce Dargus

Betty tak sabar timang cahaya mata


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Betty, tak, sabar, timang, cahaya mata, Betty Banafe, Bruce Dargus
Betty Banafe bersama suami tercinta.

Siapa tidak mengenali penyanyi dan pelakon kacukan Arab, Betty Banafe, yang kini kelihatan semakin berseri-seri setelah disahkan hamil lima bulan.

Mendirikan rumah tangga dengan ahli perniagaan kacukan England dan Lubnan, Bruce Dargus pada 8 Disember tahun lalu, pasangan ini dijangka menimang cahaya mata sulung pada bulan yang sama dengan ulang tahun perkahwinan mereka. 

Akui ia merupakan momen yang sangat dinantikan, bagi Betty tiada apa yang lebih membahagiakan dari bergelar isteri dan juga ibu.

“Sejujurnya kehidupan saya sekarang bertambah bahagia apatah lagi kini sedang menunggu kelahiran bayi pertama kami.

“Kami tidak kisah jantina bayi, paling penting anak kami sihat dan cukup sifatnya,” katanya yang tak sabar menimang cahaya mata.

Bersyukur dikurniakan suami seperti Dargus, Betty berkata, meskipun berbeza bangsa dan adat ia tidak pernah menjadi kesukaran buat mereka menjalani kehidupan berumah tangga.

"Dia (Dargus) mudah menyesuaikan diri dan sangat memahami saya. Malah dia terlalu bersikap 'protektif' sejak mengetahui saya hamil," kata Betty.

Berkongsi perkembangan seninya,  Betty berkata dia masih menerima tawaran lakonan. Namun sejak berkahwin dia semakin selektif memilih tawaran.

“Suami tidak menghalang kerjaya seni saya, tetapi bila saya dah hamil dia mula risau dan sentiasa menasihatkan saya agar berhati-hati setiap masa," ujar Betty yang kini sibuk menjalani penggambaran sebuah drama bersiri yang akan ditayangkan di TV9.


Amal yoga demi kandungan

Walaupun sudah berbadan dua, namun ia tidak menjadi penghalang bagi Betty untuk meneruskan aktiviti hariannya.

Malah wanita kelahiran Johor Bahru ini juga agak bertuah kerana tidak mengalami sebarang alahan atau 'morning sickness' seperti wanita hamil lain.

“Walaupun di awal kehamilan saya mengalami rasa dahaga yang agak teruk sehingga terpaksa membawa botol air ke mana jua saya pergi.

“Namun keadaan semakin baik setelah mengetahui saya telah mengandung,” katanya.

Menurut Betty, dia kini mengamalkan senaman yoga bagi memastikan kandungannya dalam keadaan baik dan sihat.

Katanya, semakin ramai wanita hamil memilih senaman itu kerana tidak terlalu berat bagi mereka dan bersifat lebih santai.

“Senaman ini memastikan saya kekal cergas dan ia tidak memudaratkan kandungan saya.

“Kita tidak perlu melakukan senaman berat untuk mengekal kesihatan tetapi perlu bijak memilih sesuatu yang sesuai dengan situasi,” katanya.

Jika wanita lain mengalami pertambahan berat badan, namun berbeza dengan Betty kerana  sepanjang kehamilannya itu dia telah kehilangan berat badan sebanyak 4 kilogram.

“Mungkin orang lain mengidam pelbagai makanan ketika hamil, namun berbeza dengan saya.

“Sebab itu berat badan saya menyusut kerana makan seperti biasa dan tidak terlalu mengikut nafsu,” katanya yang teringin menikmati masakan ibunya terutama laksa Johor.


Beraya di Johor

Tahun ini merupakan Aidilfitri yang sangat istimewa buat Betty kerana julung kalinya beraya bersama suami tercinta.

Malah mereka juga berpeluang meraikan lebaran penuh makna itu di kampung halaman Betty sendiri.

“Saya sangat beruntung kerana suami tak cerewet dalam pemakanan. Dia makan apa saja yang ada asalkan tak pedas.

"Dia sangat menggemari biskut makmur walaupun tak tahu nama biskut itu.

"Kalau nasi, dia lebih gemar nasi ayam sebab tak pedas," kata Betty.

Berbeza dengan suaminya, Betty memberitahu, dia sangat gemarkan makanan yang pedas.

"Saya paling suka nasi ayam penyet kerana kepedasannya membuatkan saya sangat berselera. Malah ia juga merupakan hidangan yang popular di Johor.

“Kalau biskut raya, saya gemarkan tart nenas dan sejak dari kecil lagi saya sangat menggemari kuih ini,” ujarnya.

Yazid Search kini dirawat di HKL


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Yazid Search, kini, dirawat, di, HKL, pemain drum kumpulan Search
Yazid (Kiri)

Yazid Search kini dirawat di HKL


PEMAIN dram kumpulan Search iaitu Yazid Ahmat, 51, terpaksa dipindahkan ke dua buah hospital selepas rebah di rumah keluarganya di Kluang, Johor pada hari raya ketiga iaitu Sabtu lalu.

Menurut Pengurus Besar Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan), Ahmad Abdullah berkata, keadaan Yazid bagaimanapun stabil selepas dipindahkan daripada Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada hari sama.

"Asalnya dia dimasukkan ke Hospital Kluang, Johor selepas rebah di rumah namun kembali stabil selepas dipindahkan ke HKL pada malam Sabtu lalu dan dia kini sedang berehat di wad sebelum dibenarkan keluar," katanya ketika dihubungi mStar Online yang melawat Yazid di HKL di sini, hari ini.

Yazid yang menghidapi penyakit buah pinggang dan darah tinggi pernah dirawat di Hospital Ampang tiga tahun lalu dan kini terpaksa menjalani rawatan dialisis akibat penyakit itu.

Dalam perkembangan sama, Ahmad berkata, keadaan Yazid yang rebah itu dipercayai berpunca daripada faktor pemakanan yang tidak terkawal pada musim perayaan Aidilfitri.

"Pesakit buah pinggang ini biasalah ada pantang larang dan jika terlebih ambil makanan atau minuman ia akan memberi kesan. Bagaimanapun keadaan Yazid stabil dan sedang berehat di hospital," jelasnya.

Sementara itu, Ahmad berkata, Pengerusi Yayasan Artis 1Malaysia iaitu Datuk DJ Dave turut hadir bagi menyampaikan sumbangan kepada Yazid selain bertanya khabar.

Antara artis yang turut hadir pada pertemuan itu adalah Nash (Lefthanded), Mas Omar dan pemuzik Aznan Alias.

Dalam perkembangan sama, Ahmad berkata, pihaknya juga akan berbincang dengan Yayasan Artis 1Malaysia bagi mencari jalan untuk membantu Yazid bagi meringankan bebannya untuk menanggung kos rawatan dialisis yang tinggi.

Aku Cinta ALLAH


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Aku Cinta ALLAH, Saujana
Aku Cinta ALLAH

Aku Cinta ALLAH


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Aku Cinta ALLAH, Saujana
Kumpulan Nasyid, Saujana


MASIH bertahan di antara kumpulan nasyid popular tanah air, Saujana baru sahaja tampil dengan album terbaru berjudul Aku Cinta ALLAH.

Menampilkan single pertama berjudul Istighfar, album Aku Cinta ALLAH ini menampilkan 16 buah lagu berbentuk nasyid, zikir, selawat, doa, terjemahan dan instrumental.

Menurut vokalis Saujana, Suffian Amrin berkata, hampir dua tahun Saujana tidak mengeluarkan album terbaru. Kali ini mereka tampil memberi kelainan kepada peminat.

“Lagu yang ditampilkan ini lebih bertemakan kerohanian mendapat sambutan amat luar biasa.

“Album Aku Cinta ALLAH ini juga, amat sesuai untuk seisi keluarga dan merupakan hidangan sampingan yang terbaik,” katanya.

Tambah Suffian, setiap lagu yang ada dalam album tersebut sesuai untuk didendangkan dalam pendidikan anak-anak bagi mendalami asas-asas zikir dalam bentuk nasyid dan melodi.

Dalam kesibukan mempromosikan album tersebut, kumpulan yang turut dianggotai Hafiz, Azalinor dan Wan Najran, ini tidak melupakan Aidilfitri yang dinantikan oleh seluruh umat Islam. Mari kita ikuti kisah raya mereka.
Suffian beraya di Muar

Bagi vokalis Saujana, Suffian Amrin, walaupun sibuk dalam mempromosikan album, namun dia tetap gembira meraikan Syawal tahun ini bersama keluarga dan kawan-kawan.

Menurutnya, tahun ini dia berkesempatan pulang meraikan Syawal di kampung kelahirannya, Muar, Johor.

“Seperti tahun sebelumnya, selepas sembahyang raya kami akan berkumpul berkunjung ke rumah saudara mara.

“Bagi Saujana sendiri, kami mempunyai perancangan untuk membuat rumah terbuka, tapi segalanya masih di peringkat  perbincangan,” katanya yang menganggap ini tahun terakhir dia beraya bujang.

Hafiz teruja bersama Saujana

Berlainan pula bagi ahli baru kumpulan Saujana, Mohd Hafiz Abd Rahman, yang kali pertama beraya sebagai artis.

Menurut Hafiz, dia begitu teruja beraya sebagai ahli Saujana. Selain dapat mengembangkan minatnya dalam dunia muzik, dia juga berpeluang menambah kenalan demi mengeratkan silaturrahim sesama insan.

"Seminggu raya, saya beraya di kampung halaman saya iaitu Kulim, Kedah. Selepas itu saya akan ikut Saujana untuk persembahan dan sebagainya.

“Sampai sekarang saya tak sangka saya sudah menjadi sebahagian dari mereka. Insya-ALLAH saya akan buat yang terbaik untuk Saujana,” katanya.

Bakal timang cahaya mata

Syawal ini merupakan tahun yang bermakna buat Azalinor Abdul Rahman, apabila isterinya dijangka menimang cahaya mata ketiga di bulan yang penuh kegembiraan ini.

Menurut Azalinor, dia sendiri tidak sabar menunggu kelahiran anak mereka.

“Saya berharap dan berdoa semoga isteri saya dapat melahirkan anak kami dengan selamat.

“Dari segi bajet raya tahun ini tidak banyak, saya perlu berjimat untuk membeli persiapan bersalin dan juga barangan keperluan anak,” katanya yang beraya di rumah mertua di Singapura.

Berkongsi mengenai juadah kegemarannya, Azlinor memberitahu dia lebih menggemari rendang ayam dan daging.

“Kalau berkunjung di rumah saudara saya akan mencari rendang, sementara kuih raya kurang gemar,” katanya.

Najran terkenang arwah nenek

Syawal tahun ini terlalu sedih buat Wan Najran Wan Mohd Noh kerana kali pertama menyambut Aidilfitri tanpa nenek.

Menurut Wan, dia sangat rapat dengan neneknya sehingga pemergian itu membuatkan dia selalu terkenangkan arwah.

“Jika tahun lalu saya sempat beraya bersamanya tapi tahun ini tidak lagi. Saya terlalu rapat dengan nenek bila saya balik ke Negeri Sembilan, arwah akan sediakan juadah raya kesukaan saya rendang ayam kacang.

“Tapi kali ini tidak lagi, walaupun keluarga turut menyediakan juadah tersebut, tetapi ia tidak sama dengan arwah nenek yang masak,” katanya.

iskandarX: Lagu Keluarga bahagia je is minat kumpulan Saujana nie hehehehe.

Saya rindukan arwah...


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Sata, Rindukan, Arwah, Mariani Ismail, Seniwati Latifah Omar
Mariani Ismail, 80

Saya rindukan arwah...


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Sata, Rindukan, Arwah, Mariani Ismail, Seniwati Latifah Omar


"SAYA rindukan mereka... Kini, tinggal saya seorang sahaja."

Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Sata, Rindukan, Arwah, Mariani Ismail, Seniwati Latifah Omar


Demikian luahan sayu yang mampu menggambarkan kesedihan seniwati veteran, Mariani Ismail, 80.

Masih terkejut dengan pemergian rakan baiknya, Seniwati Latifah Omar pada 9 Jun lalu, jiwanya terus diragut dengan kehilangan seorang lagi rakan, Datin Umi Kalthum pada 24 Julai lalu.

Tidak sempat untuk meraikan Syawal bersama seperti tahun sebelumnya, Aidilfitri kali ini disambut dengan rasa kosong.

"Saya sendiri tak tahu nak gambarkan bagaimana perasaan saya. Terlalu kosong dan tiada teman untuk berbual lagi.
"Tahun ini, raya saya tanpa mereka semua. Ketika mereka masih ada, kami akan meluangkan masa untuk beraya bersama dan bermaaf-maafan.

"Kehilangan mereka amat dirasai dan kadang kala, saya terfikir, mungkin masa saya tidak lama lagi," katanya yang hanya menyambut perayaan di Kuala Lumpur sahaja di samping anak-anak.

Tambah Mariani atau nama sebenarnya, Mariam Ismail, sejak pemergian Latifah Omar, dia mula berkawan rapat dengan Umi Kalthum dan sering bertanya khabar.

"Sejak kehilangan Latifah, Umi Kalthum lah tempat saya berbicara. Kami akan saling bertanya khabar tiga hari sekali.

"Jika lama tidak berjumpa, kami akan membuat perancangan untuk keluar bersama dan menghadiri majlis hiburan.

"Namun, sejak akhir-akhir itu, dia sering mengadu kepada saya yang dia kurang sihat. Tak sangka pula dia pergi dengan mudah dan tanpa pesanan," katanya.

Kongsi susah senang

Mengimbau kenangan bersama Seniwati Latifah Omar, Mariani memberitahu dirinya dan arwah sangat rapat seperti adik-beradik.

Menurut pelakon filem Sri Mersing ini, sejak zaman perfileman klasik lagi, mereka mula berkawan dan mendiami satu rumah bersama adiknya, Puan Sri Saloma.

"Saya berkawan rapat dengan Latifah sejak zaman muda lagi. Kami tinggal bersama, sekali dengan Saloma.
"Walaupun produksi menyediakan bilik untuk setiap pelakon, namun kami lebih selesa untuk tinggal bersama di luar, berdekatan dengan pejabat produksi.

"Setiap hari, saya akan memandu kereta untuk menghantar Saloma ke kelab malam untuk membuat persembahan. Apabila habis persembahan, saya dan Latifah akan mengambil Saloma.

"Kami dah macam adik beradik yang boleh berkongsi apa sahaja sewaktu susah mahupun senang. Jadi, persahabatan itu kekal hingga ke penghujung nyawa mereka," katanya sayu.

Pada 9 Jun lalu, Latifah meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi (ICU), Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) akibat komplikasi pelbagai penyakit termasuk usus.

Bakal jalani pembedahan

Walaupun usianya sudah mencecah 80 tahun, namun Mariani tidak mempunyai sebarang masalah kesihatan.
Pun begitu, sejak empat bulan lalu, doktor mengesahkan Mariani menghidap penyakit ulser usus dan perlu dirawat segera.

"Sebelum ini, memang saya tidak pernah mengalami apa-apa penyakit yang merbahaya. Sehinggalah saya sakit perut yang memaksa saya untuk ke klinik mendapatkan rawatan.

"Sebelum ke hospital, saya memang dah tawakal sekiranya doktor mengesahkan saya mengidap kanser usus.

Alhamdulillah, penyakit saya masih belum mencapai tahap kanser dan saya memilih untuk berubat secara tradisional.

"Saya memang fobia untuk mendapatkan rawatan hospital setelah melihat cara pembedahan Latifah. Walaupun cara tradisional, ia turut melibatkan proses pembedahan kecil untuk membuang kesakitan itu," katanya yang bakal menjalani pembedahan pada penghujung Ogos ini.

Raya tanpa anak

Menurut Mariani, walaupun dikurniakan keluarga besar, namun dirinya pernah melalui pengalaman beraya tanpa kehadiran anak-anak.

Namun, jelas bekas ratu cantik Singapura ini, dia akur dengan keadaan yang tidak mengizinkan apabila anak-anaknya mempunyai urusan sendiri yang perlu diberi keutamaan.

"Di usia begini, saya sering merindui suasana sambutan hari raya ketika di Singapura. Ianya sangat meriah dan mungkin tidak akan dapat dirasai kini.

"Bukan sahaja meriah, malah ketika itu semua masyarakat dan penduduk setempat saling meraikan hari lebaran dengan kunjung mengunjungi.

"Namun, sambutan di Kuala Lumpur sedikit hambar dan budaya yang diamalkan suatu ketika dahulu telah hilang," katanya yang turut menyediakan hidangan istimewa, Mee Siam Singapore Style setiap kali raya.

Raya tak semeriah dulu

Bukan sahaja Mariani, malah anaknya yang juga penyanyi, Rozita Rohaizad mengakui sambutan raya di ibu kota tidak semeriah di Singapura pada suatu ketika dahulu.

Menurut Rozita, perbezaan raya dan hari biasa hanyalah pada makanan dan hidangan sahaja.

"Rutin setiap kali raya, saya menunaikan sembahyang raya dan pergi ke kubur. Selepas itu, suasana kembali seperti biasa.

"Tetapi, kalau mahu berjalan, inilah masanya kerana jalan lengang kerana ramai yang pulang ke kampung halaman.

"Sejak pemergian arwah suami hampir tujuh tahun lalu, sambutan raya saya juga tidak seperti dahulu. Kalau suami masih ada, kami akan beraya di Singapura dan menziarahi sanak saudaranya.

"Kini, semuanya sudah berubah mengikut peredaran masa dan zaman," katanya.

Kecoh raya bersama BMB!


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Kecoh, raya, bersama, BMB, Bintang Mencari Bintang


Kecoh raya bersama BMB!


KETIBAAN Syawal yang mulia sangat dinanti-nantikan umat Islam. Pelbagai persiapan dilakukan untuk meraikan hari berbahagia ini, termasuklah bagi peserta program realiti Bintang Mencari Bintang (BMB) baru melabuhkan tirainya Jun lalu.

Keceriaan jelas tergambar di wajah anak didik Harun Salim Bacik, Achey yang dinobatkan sebagai Juara BMB Musim Pertama.

Keadaan bertambah gamat dengan kehadiran dua kumpulan iaitu Bocik dan Titan yang turut sama memeriahkan suasana ini.

Apatah lagi mereka turut berkongsi kegembiraan bersama peminat mereka. Jom ikuti kisah mereka.

Rumah terbuka Achey

Selepas memenangi hadiah utama RM200,000, juara BMB iaitu Mohd Nasir Hamzah atau Achey, 28, terpaksa melupakan hasrat untuk menyambut Syawal kali ini bersama keluarga tersayang di kampung halaman Labis, Johor.

Anak didik kepada Harun Salim Bachik ini mempunyai jadual waktu agak padat setelah bergelar selebriti apatah lagi masanya agak terhad untuk bersama keluarga.

"Sangat sedih kerana terpaksa beraya di Kuala Lumpur pada tahun ini namun demi mencari sesuap nasi, saya tabahkan hati.

"Isteri dan keluarga memahami keadaan saya, malah mereka turut menyokong dan memberi semangat agar saya tidak terlalu sedih," katanya.

Walau bagaimana pun, Achey bukan keseorangan sebaliknya ditemani rakan-rakan BMB yang lain bagi memenuhi undangan Malaysia Hari Ini (MHI) pada 1 Syawal.

"Berbanding tahun sebelum ini, perasaan saya agak berbeza.

"Walaupun sambutan raya bersama keluarga lebih meriah namun demi kerjaya, saya perlu berkorban.

"Bahkan keluarga bukan sahaja tidak menghalang tetapi beria-ria menyuruh saya pergi," katanya sambil ketawa.

Tidak berkesempatan meraikan raya pertama bersama keluarga, Achey akan mengadakan kenduri kesyukuran dan rumah terbuka bagi menghargai jasa peminatnya yang banyak menyokong ketika menyertai program realiti tersebut.

"Di penghujung Aidilfitri ini, jemputlah bertandang ke rumah terbuka saya di Dewan Labis," katanya yang menyukai masakan ibunya terutama ayam masak bistik, ketupat dan lodeh.

Abam jual lemang

Sementara itu, naib juara BMB iaitu kumpulan Bocik yang dianggotai oleh dua anak muda, Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Ridzuan (Abam) dan Muhamad Fadzlie Mohd Nizam (Fad) berkongsi kisah mereka sepanjang Syawal ini.

Menurut Abam, sepanjang Ramadan lalu dia berniaga lemang, kuih bakar, rendang dan kuah kacang sekitar kawasan Melawati sejak 13 tahun lalu.

Dia turut menerima tempahan lemang sebanyak 2,000 hingga 3,000 batang selepas 1 Syawal bagi pelanggan yang mahu adakan rumah terbuka.

"Saya tidak kisah membakar lemang di pada hari raya kedua atau ketiga kerana ia merupakan rezeki sampingan buat kami sekeluarga.

"Jika saya sibuk dengan aktiviti seni, maka adik akan mengambil alih tugasan ini," kata anak didik kepada Afdlin Shauki ini.

Menariknya, tugasan untuk memasak juadah raya digalas oleh Abam sejak beberapa tahun lalu kerana keadaan ibunya yang agak uzur.

"Saya tidak kisah, bahkan seronok dapat memasak pelbagai jenis masakan termasuk laksa, laksam dan nasi kukus bukhari.

"Pada hari raya kelapan, saya akan adakan rumah terbuka secara besar-besaran bagi menghargai jasa dan sokongan peminat selama ini," katanya yang bercita-cita untuk menjadi chef masakan.

Jauh dengan keluarga

Bagi anak kelahiran Johor Bahru ini pula, sepanjang Ramadan lalu dia jarang pulang ke kampung halaman dan terpaksa menyambut Aidilfitri di perantauan tahun ini.

Jadual yang padat menyebabkan dia hanya berkesempatan pulang beraya pada petang raya untuk meraikan hari bahagia itu bersama keluarga.

Tidak dinafikan, anak bongsu daripada dua beradik ini menangis tatkala mendengar takbir raya 1 Syawal.

"Tahun ini saya beraya di studio kerana terlibat dengan program bual bicara Malaysia Hari Ini (MHI).

"Inilah kali pertama saya terpaksa beraya jauh dari keluarga, perasaan ketika itu tidak dapat digambarkan," kata Fad.

Pun begitu, Fad berkata, dia sangat bertuah kerana Abam sudi menumpangnya tinggal bersama keluarganya.

Katanya, sedikit sebanyak perasaan rindu terubat dengan kehadiran keluarga sahabat baiknya itu.

Berkongsi mengenai juadah kesukaan, dia berkata, masakan ibunya paling digemari terutamanya sambal goreng dan ayam masak merah.

Jika orang lain memilih pelbagai jenis kuih dihidangkan ketika raya, berbeza dengan Fad kerana tidak menyukai biskut raya sebaliknya menggemari kerepek.

"Keluarga kami jarang membeli kuih raya kerana rasanya sangat manis.

"Kerepek pula kami tempah dengan saudara kerana yakin dengan kualitinya," ujarnya.

Isey cuti panjang

Jika rakan-rakan yang lain sibuk dengan rakaman raya, berbeza pula dengan anak didik Sabri Yunus iaitu kumpulan Titan yang dapat bercuti dalam tempoh masa yang agak panjang.

Bagi Fazlisham Mat Hussin atau Isey, kepulangan kali ini amat dinantikan kerana ia merupakan Aidilfitri pertama sebagai selebriti.

Apatah lagi dia dapat meluangkan masa bersama keluarga tercinta di Kota Bharu, Kelantan.

"Saya akan pulang ke kampung seminggu sebelum raya dan balik semula ke ibu kota seminggu selepas raya.

"Mujurlah kami dapat bercuti panjang kerana kembali sibuk dengan aktiviti seni selepas raya ini," katanya.

Katanya, pagi 1 Syawal dia bersama keluarga akan melawat kubur arwah bapanya yang meninggal beberapa tahun yang lalu.

"Kebiasaannya raya pertama di Kuala Krai, kemudian kami akan ke Ketereh untuk melawat saudara mara di sana.

"Raya kedua pula, saya adakan rumah terbuka untuk rakan dan peminat Titan," katanya.

Bercerita mengenai aktiviti seni, dia terlibat dengan penggambaran drama, Mat Three Four bersama Azizul Ammar (Titan) bagi mengisi slot baru di TV3 nanti.

Amar sedia duit raya

Manakala, seorang lagi ahli Titan iaitu Azizul Ammar Abu Hassan atau Amar pula berkata, hari raya merupakan masa yang sesuai untuk berkumpul bersama keluarga dan saudara mara.

Tambahan pula, tahun ini Amar perlu menyediakan RM1,500 untuk duit raya kepada 20 orang anak saudaranya.

"Mereka semakin lama semakin pandai, saya pula yang pening kepala untuk sediakan duit raya.

"Namun rezeki yang diterima selepas tamat BMB semakin mencurah-curah.

"Alhamdulillah... rezeki anak-anak saudara, tidak salah kita berbelanja lebih untuk mereka," katanya.

Ditanya mengenai duit kemenangannya itu, anak kelahiran Kota Tinggi, Johor itu berkata dia ingin melaburkan sebahagian daripada wang tersebut demi masa depannya.

"Kita tidak tahu apa yang akan berlaku di kemudian hari.

"Sebagai langka berjaga-jaga, kita harus menabung duit demi masa depan.

"Lagipun saya ingin membuka perniagaan restoran Nasi Ambeng tidak lama lagi," katanya.

'First time' raya sebagai artis


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, First Time, raya, sebagai, Artis, Lops, Dan, Wan, Raja Lawak 7
Lops dan Wan

'First time' raya sebagai artis


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, First Time, raya, sebagai, Artis, Lops, Dan, Wan, Raja Lawak 7


SETIAP kali lebaran pastinya saat yang paling indah pulang ke kampung halaman untuk meraikan hari bahagia bersama keluarga tersayang dan teman-teman.

Kumpulan Wala Juara Raja Lawak musim ke-7,  yang dianggotai oleh Wan Mustapha Muntek,30 (Wan)  dan Walawd Parman,29, (Lopz)  yang berasal dari negeri di bawah bayu Sabah,  menganggap Syawal tahun ini begitu bermakna buat mereka.

Menurut Wan, lebaran tahun ini menjadi penyeri dalam hidup mereka apabila telah di nobatkan menjadi juara dalam Raja Lawak.

"Walaupun ulang-alik dari semenanjung ke Sabah bagi menjalankan program , seperti biasa setiap tahun saya akan pulang ke kampung Timbang Dayang, Kota Belut beraya bersama keluarga.

"Hari raya adalah masa yang paling baik untuk bertemu saudara mara setelah kian lama tidak berjumpa mereka," kata anak kedua dari enam adik beradik ini.

Gamit memori sedih

Setiap kali mendengar takbir raya, terbit rasa sedih tatkala mengenangkan memori bersama arwah sahabat baiknya yang telah pergi buat selamanya.

"Kehilangan arwah menyambut lebaran tahun ini amat dirasai kerana ia merupakan kawan yang paling rapat dengan saya.
"Dia seorang kawan yang sangat memahami saya, kalau pergi ke mana-mana mesti kami akan berdua.

"Pemergiannya begitu amat dirasai, apabila terkenang memang sedih," katanya.

Setiap kali Aidilfitri, pastinya pelbagai juadah istimewa akan disediakan untuk tetamu yang berkunjung di rumah.

Bagi Wan, hari raya pastinya tidak lengkap tanpa lemang, ketupat dan rendang ayam  yang menjadi menu utama buatnya.

"Setiap tahun mak tidak ketinggalan menyediakan makanan kesukaan saya," katanya.

Rumah diserbu peminat- Lopz

Mungkin ramai yang tidak mengetahui, selain Wan. anak muda yang berasal dari Tamparuli Sabah dengan nama panggilannya Lopz juga mempunyai kisah tersendiri di hari lebaran.

Menurut Lopz, saban tahun rumahnya sering menjadi tumpuan jiran dan sahabat yang ingin datang beraya. Tapi tahun ini berlainan.

"Selepas menyertai Raja Lawak orang lebih mengenali, tahun ini pastinya ramai yang berkunjung ke rumah.

“Saya rasa sungguh meriah, dapat beraya bersama-sama hari ini,” katanya.

Raya rumah Cina

Sempat berkongsi cerita mengenai kenangan manis ketika beraya di zaman kanak-kanak.

Lopz merupakan anak kelima dari tujuh beradik ini berkata,  banyak kenangan yang tidak dapat dilupakan ketika berada di zaman tersebut.

"Kenangan yang  paling saya tidak dapat lupakan untuk selamanya, ketika saya dan adik selalu tersilap pergi beraya di rumah berbangsa Cina yang berdekatan dengan rumah.

" Kalau duit raya saya hanya dapat dalam RM 20 atau Rm30 ringgit sahaja. sebab kawasan rumah saya tidak ramai penduduk," katanya

Di tanya mengenai makanan kegemaran hari raya yang menjadi kesukaan Lopz memberitahu, dia tidak kisah dengan apa jua makanan yang terhidang.

"Bagi saya apa yang juadah  dihidangkan hari raya  semua saya makan, soal makan saya tidak pernah cerewet," katanya  .

Aziz M Osman rindu kenangan beraya di Singapura


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Aziz M Osman, rindu, kenangan, beraya, di, Singapura
Aziz M Osman Sekeluarga

Aziz M Osman rindu kenangan beraya di Singapura


Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Aziz M Osman, rindu, kenangan, beraya, di, Singapura


MEMILIKI keluarga besar merupakan satu kelebihan dalam meraikan sambutan Hari Raya Aidilfitri dengan suasana yang lebih meriah.

Malaysia, Berita, Gossip, Gosip, Hiburan, Selebriti, Artis Malaysia, Aziz M Osman, rindu, kenangan, beraya, di, Singapura


Bukan sahaja diceriakan dengan suara anak-anak, malah kehadiran sanak saudara yang datang berkunjung pasti memberikan seribu satu pengalaman manis ketika menyambut Syawal.

Bagi pengarah dan penerbit terkenal, Aziz M Osman, 51, Aidilfitri yang disambut setiap tahun lebih bermakna dengan melihat kegembiraan anak-anaknya yang semakin membesar dan meningkat remaja.

"Alhamdulillah, tahun ini kami sekeluarga beraya di Damansara sahaja kerana semua adik-beradik dan bonda, Afida Es berada di sini.

"Pada hari raya ketiga, kami sekeluarga berangkat pulang ke kampung halaman isteri, Puteri Lily Lokman di Serkam Pantai, Melaka.

"Seminggu selepas itu, barulah kami pulang beraya ke Singapura dan menziarahi sanak saudara yang masih ada di sana," katanya yang memiliki tujuh anak.

Hasil perkahwinan pertama, Aziz dikurniakan seorang anak perempuan, Puteri Nur Fatihah, 25, manakala lima anak lagi bersama bekas isteri, Datin Nor Aliah Lee iaitu Puteri Nur Asyikin, 22, Putera Mohd Aiman, 19, Puteri Nur Aishah, 15, Puteri Nur Ain, 13 dan Putera Mohd Ameen, 11.

Selepas mendirikan rumah tangga bersama Puteri Lily, 25, yang juga anak kepada pelakon, Lokman Ghani, Aziz yang juga pemilik syarikat produksi, Ace Motion Sdn Bhd, dikurniakan seorang cahaya mata perempuan, Puteri Nur Azzahra, dua tahun.

1 Syawal yang bermakna

Sejak kelahiran Puteri Nur Azzahra atau lebih manja disapa Ara, 1 Syawal Aziz sekeluarga lebih bermakna.

Mana tidaknya, si kecil itu turut berkongsi tarikh 1 Syawal dengan ulang tahun kelahirannya.

"Ara dilahirkan pada 31 Ogos 2011 bersamaan 1 Syawal. Jadi, dia memiliki dua tarikh hari lahir.

"Jika diikutkan bulan Islam, setiap 1 Syawal adalah hari lahirnya. Jadi, ia memberi 'extra special' buatnya.

"Selain beraya, kami juga menyambut ulang tahun kelahiran Ara dan 31 Ogos nanti sambut lagi," katanya yang memilih pakaian sedondon ketika berhari raya.

Rindu suasana dahulu

Walaupun dunianya dikelilingi suara hiruk pikuk anak-anak, namun jauh di sudut hati, Aziz merindui zaman sambutan perayaan satu ketika dahulu.

Menurut anak kelahiran Singapura ini, sambutan hari raya di Singapura jauh lebih meriah berbanding di ibu kota.

"Saya sering merindui suasana beraya di sana, memang kami sekeluarga akan beraya sakan dan berkumpul semua ahli keluarga.

"Kalau dulu, musim raya itu menjadi detik-detik yang dinantikan. Namun, segalanya telah berubah dan ianya hanya tinggal kenangan.

"Saya merindui sambutan perayaan ketika saya kecil-kecil dahulu. Ianya sangat meriah dan semuanya dapat berkumpul dan menyediakan juadah bersama.

"Kami tinggal di sebuah kawasan kampung dan suasana itu sangat berbeza dengan budaya hidup di ibu kota. Namun kini semuanya memiliki keluarga sendiri dan kami akan berkumpul di ibu kota sahaja untuk beraya," katanya yang masih memilih juadah pilihan dari Singapura, Sambal Goreng Pengantin hidangan di pagi raya.

Luahan Aziz turut diakui oleh ibu tercinta, Afida Es, yang sentiasa merindui sambutan raya di Singapura.

"Zaman dah berubah. Kini, raya hanya disambut semata-mata menghabiskan puasa sahaja. Tidak sama seperti dahulu.

"Bukan sahaja kanak-kanak, malah orang dewasa juga beraya sakan," katanya.

Terkenang arwah bapa

Hampir 12 tahun kehilangan bapa tercinta yang juga pelakon dan penyanyi terkenal di era 60-an, Allahyarham M Osman, namun rasa rindu Aziz pada arwah tidak pernah berubah.

Setiap kali tiba 1 Syawal, Aziz pasti terkenangkan arwah bapanya yang menjadi orang yang paling sibuk menjelang Syawal.

"Pada malam raya, ayah tak akan tidur. Dia akan tukar langsir dan membersihkan seluruh rumah. Malah, kerja-kerja memaku dan menukang serah sahaja kepadanya. Bonda yang menjadi orang yang mengarah dan dia akan buat.

"Bila kami bangun pagi-pagi, tengok rumah dah siap dan kemas. Jadi, sambutan raya yang pertama tanpa ayah sangat-sangat dirasai kami sekeluarga," katanya sayu.

Bercerita mengenai pengalaman raya ketika anak-anak masih kecil, bonda, Afida Es juga tidak ketinggalan dalam berkongsi kisah nakal Aziz.

"Dulu, kalau tiba musim raya, bonda buat sendiri biskut raya. Tak pernah beli. Jadi, anak-anak juga turut membantu.

"Tapi, kalau Aziz yang buat, dia tekap kuih tu jadi macam-macam bentuk. Ada yang macam ulat, ular dan bentuk binatang lain.

"Apa nak buat, anak-anak tengah membesar ketika itu. Kadang-kadang, tergelak seorang bila mengingatkan gelagat mereka," katanya.

Pengalaman raya di Melaka

Walaupun tidak berkesempatan untuk meraikan minggu pertama raya di Singapura, namun kerinduan Aziz terubat setelah beraya di kampung isterinya di Melaka.

Menurut Aziz, kampung isterinya itu masih mengekalkan budaya setempat seperti kunjung-mengunjungi yang diamalkan kebanyakan kampung.

"Kampung isteri saya tu memang meriah sebab ia betul-betul di kawasan kampung. Malah, adat kunjung mengunjungi mereka masih diamalkan.

"Kalau di ibu kota, orang lebih suka menghias rumah agar cantik, namun di Melaka, mereka tidak tertumpu pada hiasan rumah. Walaupun rumah mereka tidak seberapa, namun mereka tetap mengunjungi antara satu sama lain.

"Sekurang-kurangnya, rindu saya pada suasana kampung terubat bila melihat budaya mereka. Sebenarnya, itulah budaya yang sebenar ketika menyambut Aidilfitri," katanya mengakhiri perbualan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rujukan