Cari Artikel

Sunday, July 28, 2013

Ashraf: 'Berilah ruang kepada Dayana, Sakinah'


Malaysia, Berita, Gossip, Selebriti, Artis Malaysia, Ashraf Muslim, Berilah, Ruang, Kepada, Dayana, Sakinah
Ashraf berdepan dengan pelbagai soalan sepanjang sidang media berjalan, semalam. Foto Sinar Harian oleh AZMI ARYANTO

Ashraf: 'Berilah ruang kepada Dayana, Sakinah'


PELAKON, Ashraf Muslim menarik perhatian umum dengan berita perkahwinan keduanya dengan Wan Sakinah Ahmad Shaburi, dua minggu lalu.

Sejak berita perkahwinan mereka diketahui umum, Asyraf memilih untuk mendiamkan diri.

Namun, semalam, Asyraf membuat keputusan untuk berdepan dengan media dan menjelaskan kedudukan sebenar dan menjawab semua pertanyaan yang diajukan.

Ashraf hadir ke sidang media itu seorang diri tanpa ditemani mana-mana isterinya.

Ketika ditanya, Ashraf akui masih belum bersedia membawa kedua-dua isterinya Noor Dayana Lokman dan Wan Sakinah  pada sidang media khas yang berlangsung, petang semalam.

"Saya tak nak mereka berada di sini (sidang media). Saya kata, biar saya cakap dulu.

"Nanti apabila saya dah sedia untuk menampilkan kedua-duanya barulah saya ceritakan. Bolehlah nak cerita apa yang nak dicerita," katanya kepada pemberita.



Ketika sidang media sedang berlangsung, Ashraf memberitahu kedua-dua isterinya sedang keluar bersama-sama.

"Sekarang (mereka) sedang keluar sama-sama.

"Mereka ada (keluar) sebelum ini. Biar mereka berbincang ke apa ke, ikut merekalah. 'Women talk'. Biarlah," katanya.

Akui penerimaan Dayana terhadap Sakinah masih belum 100 peratus, namun mereka dalam proses menerima antara satu sama lain.

"Dalam proses. Kita tak boleh nak cakap 100 peratus sebab ini perempuan. Kita sebagai seorang lelaki kena faham perempuan.

"Ini memanglah, dalam peringkat permulaan memang cakap tak sukalah apalah tapi ini tugas saya.

"Saya sebagai ketua keluarga kena jagalah semua sekali. Dari sudut isteri-isteri saya, keluarga mertua, keluarga saya semua," katanya.

Apabila soal zuriat dibangkitkan, Ashraf menafikan itu punca dirinya berkahwin kali kedua.

"Ini (berkahwin lagi) bukan sebab zuriat atau keluarga. Bukan.

"Apabila kita ada rasa perasaan itu, kalau kita elak-elak macam mana pun, nanti ia akan...saya takut saya akan buat benda yang tak baik. Baik kita kahwinlah," katanya yang ada merancang untuk membawa kedua-dua isterinya menunaikan umrah.

Ashraf juga akui belum membawa Sakinah bertemu keluarga Dayana sejak pernikahan mereka.

"Belum lagi. Sabar dulu. Panas lagi, kena sabar dulu. Saya kena pergi keluarga sana, terangkan dan pujuk orang sana.

"Pergi sini, pujuk orang sini. Banyak kerja sikitlah apabila berpoligami, katanya.

Ketika ditanya sama ada ada peminat yang marah berhubung kontroversi ini, Ashraf berkata, kebanyakan peminatnya mengucapkan tahniah.

"Tak ada. Semua cakap tahniah. Saya cakap sikit-sikit saja. Kalau boleh tak nak...biar beritahu beginilah (sidang media).

"Penatlah nak cakap seorang demi seorang," ujarnya lagi.

Sementara itu, ketika mengulas lanjut mengenai masa depan karier isteri keduanya, Ashraf tidak akan mengizinkan Sakinah berlakon.

Namun katanya, pertimbangan akan diberikan sekiranya isterinya itu mahu kembali atau mengacara.

"Kalau pengacara itu tak tahu lagi. Kena bincang dengan dia. Tapi untuk berlakon itu, tak lah," ujarnya yang turut membuat perancangan untuk membawa kedua-dua isterinya menunaikan umrah.

Bapa Farah: 'Dia bukan pencuri!'


Malaysia, Berita, Gossip, Selebriti, Artis Malaysia, Bapa, Farah Diana, Dia, Bukan, Pencuri
Farah Diana Anuar


Bapa Farah: 'Dia bukan pencuri!'


"ANAK saya bukan pencuri!" Itulah antara luahan yang dikeluarkan bapa kepada penyanyi dan pengacara, Farah Diana Anuar, berhubung tuduhan mencuri yang dilemparkan kepada anaknya.

Kesal dengan tindakan segelintir pihak yang cuba memburukkan anak perempuannya itu, Anuar Ali berharap agar tuduhan itu segera dihentikan.

"Sepanjang saya membesarkan Farah, dia bukanlah orang yang sebegitu (pencuri) kerana keperibadiannya cukup baik dan bersih daripada sebarang masalah.

"Saya tak sangka perkara sebegini boleh timbul dan ada pihak yang cuba mengaitkannya. Sebagai bapa, saya sangat terkilan dan kesal.

"Saya berharap agar tuduhan liar ini segera dihentikan demi menjaga nama baik kami sekeluarga. Ianya sangat memalukan!," katanya ketika dihubungi.

Ambil tindakan lanjut?

Jelas Anuar, dia berharap agar perkara ini diselesaikan dengan baik dan dapat membersihkan nama Farah yang terjejas teruk.

"Pun begitu, saya tidak akan campuri urusan itu dan serahkan kepada Farah sepenuhnya untuk selesaikan kes ini.

"Saya sendiri tidak senang duduk bila anak saya dikaitkan dengan perkara yang memalukan sebegini.

"Saya pun tak boleh nak cakap banyak-banyak kerana perkara ini membabitkan Farah. Lagipun, Farah sendiri berada di Pulau Pinang sekarang," katanya yang mengakui anaknya itu banyak berjasa kepada keluarga.

Sekitar minggu lalu, nama bekas pelajar Akademi Fantasia Musim Kedua (AF2) atau lebih dikenali sebagai Farah Breep Breep menjadi perbualan hangat apabila dia dituduh mencuri duit dan baju semasa penggambaran sebuah program.

Memandangkan Farah didakwa sering melakukan perbuatan itu, maka ada pihak sengaja menguji kejujurannya dengan meletakkan sejumlah wang ke dalam baju yang dipinjam.

Pun begitu, Farah yang juga isteri kepada usahawan, Johan Johari, tampil menafikan dakwaan itu dan mengatakan ianya hanyalah salah faham.

Farah turut memberitahu bahawa niat sucinya untuk memulangkan wang itu melalui bapanya yang juga bekas pengawal keselamatan di TV3, disalahertikan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

D'masiv lancar lagu sempena Ramadan


Malaysia, Berita, Gossip, Selebriti, Artis Malaysia, D'masiv, lancar, lagu, sempena, Ramadan
D'masiv


D'masiv lancar lagu sempena Ramadan


SEJAK menampilkan single pertama Cinta Ini Membunuhku pada 2008, kumpulan berasal dari Indonesia, D'masiv kini sering menjadi tumpuan peminat muzik tempatan.

Keasyikan lagu dan kelunakan suara vokalisnya nyata berjaya memikat selera peminat sehingga ke hari ini.

Terbaru, D'masiv yang dianggotai lima ahli iaitu Rian (vokalis), Dwiki (gitaris), Rama (gitaris), Rai (bass) dan Wahyu (drum) sempat menyiapkan sebuah lagu bertajuk Saat Terindah yang dicipta khas sempena menyambut Ramadan tahun ini.

Menurut Rian yang merupakan vokalis yang juga pencipta lagu ini, Saat Terindah adalah merupakan lagu kelima yang dilancarkan khas pada Ramadan setiap tahun.
"Sudah lima tahun berturut-turut kami lancarkan lagu baru pada Ramadan.

"Saat Terindah saya cipta sebenarnya bukanlah dikhususkan untuk lagu ketuhanan tapi ia lebih menceritakan tentang rasa bersyukur dan gembira kerana sentiasa di dampingi oleh sahabat-sahabat terbaik yang sentiasa berada di samping kita di saat suka atau duka," jelasnya pada sesi temu ramah menerusi Skype di pejabat Warner Music Malaysia, kelmarin.

Tambahnya lagi, muzik video Saat Terindah sudah pun boleh di tonton menerusi laman Youtube dan sehingga kini sambutan yang diterima agak baik.

"Alhamdulillah, setakat ini respons yang kami terima daripada peminat di Indonesia amat baik sekali.

"Kami berharap, peminat di Malaysia turut terhibur dengan lagu ini," katanya.


Angkat kisah peribadi

Bertanyakan mengenai inspirasi lagu ini, Rian memberitahu, Saat Terindah dicipta berdasarkan daripada kisah peribadinya sendiri bersama ahli kumpulan yang lain.

"Saya dapat inspirasi untuk cipta lagu ini ketika saya sedang bertafakur di sebuah masjid selama 10 hari. Pada saat itulah saya dapat inspirasi untuk mencipta lagu ini.

"Boleh dikatakan lagu ini saya cipta berdasarkan kisah peribadi saya sendiri. Tanpa tuhan dan sahabat, sebenarnya saya bukanlah sesiapa," katanya.

Dalam perkembangan lain, D'masiv baru sahaja melancarkan album konsert Java Jazz 2013 dan kini sibuk menjalani rakaman untuk album terbaru mereka yang dijangka akan siap pada akhir tahun ini.

Ashraf: 'Saya tahu Dayana terluka'


Malaysia, Berita, Gossip, Selebriti, Artis Malaysia, Ashraf Muslim, Saya, Tahu, Dayana, Terluka
Asyraf Muslim, Dayana

Ashraf: 'Saya tahu Dayana terluka'


 "SAYA tahu dia (Dayana) terluka," demikian reaksi pelakon, Ashraf Muslim ketika diminta mengulas tentang kontroversi yang melibatkan dirinya dengan isteri pertamanya, Noor Dayana Lokman.

“Semoga segala penjelasan saya ini... Saya minta semua dapat membantu saya dan mungkin ada salah silap, saya minta maaf.

“Saya harapkan apa yang saya beritahu ini tidak mengaibkan orang lain,” ujar Ashraf ketika mengadakan sidang media khas di ibu kota, hari ini.

Ashraf mengadakan sidang media berkenaan bagi menjelaskan kedudukan sebenar berhubung perkahwinan keduanya dengan Wan Sakinah Ahmad Shaburi.

Berikut adalah sesi soal jawab Ashraf bersama pihak media.


Ikuti Sidang Media bersama Ashraf Muslim



MEDIA : Kenapa baru sekarang Ashraf mahu menjelaskan kepada media?

ASHRAF:Saya lihat, apabila saya terlalu berdiam diri, terlalu banyak spekulasi dan cerita-cerita tak baik saya dengar.

Banyak perkara yang boleh menjatuhkan, memalukan, menghina saya, menghina isteri-isteri saya, menghina keluarga saya boleh berlaku.

Ini menyebabkan saya agak terkilan dan saya rasa ini masanya untuk saya beritahu kepada orang di sekeliling saya.

MEDIA : Bagaimana hubungan Ashraf dengan isteri (Dayana)?

ASHRAF:OK. Alhamdulillah. Saya dan Dayana OK tak ada masalah.

Dengan Sakinah juga tak ada masalah. Cuma, iyalah, apabila...saya tak nak apa yang berlaku di luar sana, orang mengata menyebabkan kerosakan dan hubungan kami menjadi tak baik.

Saya juga tak nak disebabkan orang luar juga, hubungan antara keluarga dengan bapa mertua dan orang sekeliling dengan keluarga saya menjadi tak baik.

Dalam keadaan sekarang ini alhamdulillah.

Saya baru hantar ibu dan bapa mertua saya (ibu bapa Dayana) ke lapangan terbang untuk menunaikan umrah.

MEDIA :  Jadi, hubungan dengan keluarga mertua tak ada masalah?

ASHRAF:Tak ada masalah sebenarnya cuma ada yang marah.

Memanglah kita tak boleh nak halang orang marah kan?

Macam-macamlah yang diperkatakan tetapi macam mana pun mereka keluarga mertua saya. Ini mengambil masa.

MEDIA : Pagi tadi Asyraf dikatakan ke mahkamah. Betul?

ASHRAF:Saya rasa itu berita tak betul. Sebab pagi tadi, saya pergi menghantar keluarga mertua saya ke lapangan terbang.

MEDIA :  Bagaimana hubungan Dayana dengan Sakinah?

ASHRAF:Sekarang mereka(Dayana dan Sakinah) sedang keluar sama-sama.

MEDIA : Adakah hubungan mereka baik?

ASHRAF:Dalam proses. Kena berbaiklah. Ini memanglah, dalam peringkat permulaan memang cakap tak sukalah apalah tapi ini tugas saya.

Saya sebagai ketua keluarga kena jagalah semua sekali.

Dari sudut isteri-isteri saya, keluarga mertua, keluarga saya semua. Jadi, kalau ada orang luar yang buat kucar-kacir yang mencucuk sana sini, itu yang tak betul.

Tetapi alhamdulillah sekarang ini mereka OK.

MEDIA : Sebelum ini Ashraf dakwa ada media yang memfitnah dengan mengatakan Ashraf berpoligami. Tapi ternyata benar Ashraf berpoligami. Apa komen?

ASHRAF: Yang dikatakan fitnah itu, sebab kenyataan itu (disiar media) bukan datang dari saya, Sakinah atau Dayana. Tidak ada.

Tetapi saya tidak menafikan. Saya cuma mengatakan perkara itu tidak datang kami.

Macam mana kenyataan itu boleh keluar. Kalau diikutkan etika kewartawanan, ia tidak boleh.

Setahu saya lah tapi tak apa, perkara itu dah lepas.

Saya minta maaf banyak-banyak. Kalau boleh nak rahsiakan perkara ini tetapi disebabkan orang dah tahu, nak elak-elak pun dah tak boleh juga.

Jadi, sekarang nak kena betulkan balik.

MEDIA: Bagaimana penerimaan keluarga Ashraf sendiri?

ASHRAF: Setiap pergerakan saya, setiap niat saya, saya beritahu mereka awal-awal dan saya beritahu awal-awal.

Cuma, ada yang tidak terima. Apabila tidak terima itu yang bertindak di luar jangkaan. Siapa itu kena nilai sendiri.

Saya tidak mahu mengaibkan sesiapa. Tak apalah sebab, tidak semua yang kita buat orang terima.

MEDIA: Mengapa berkahwin kali kedua sedangkan perkahwinan pertama masih baru?

ASHRAF: Kalau orang itu berniat hendak kahwin, dia akan kahwinlah.

Kita ini manusia. Saya bukan sempurna. Saya tidak mahu berlaku fitnah di dalam hati saya.

Ini bukan sebab zuriat atau keluarga. Bukan! Apabila kita ada rasa perasaan itu, kalau kita elak-elak macam manapun, nanti ia akan...

Saya takut saya akan buat benda yang tidak baik.

Lebih baik saya berkahwin. Apabila buat keputusan kahwin, itu yang macam saya cakap tadi.

MEDIA: Mengapa berkahwin di Thailand?

ASHRAF: Itu satu keputusan yang saya susah hendak lakukan. Pertama untuk poligami, lama saya fikir.

Bukan senang hendak berpoligami, saya tahu susah.

Saya tanya kepada banyak ustaz, pakar kaunseling dan berbincang.

Bukan saya buat satu keputusan mahu terus berpoligami. Tidak.

Semuanya ada pro dan kontra.

Keputusan bernikah di luar negara pun, saya fikir beribu kali.

Tapi disebabkan pada peringkat permulaan, niat saya ini saya sudah beritahu keluarga saya, Dayana, ibu dan bapa mertua saya.

Apabila saya sudah terangkan, ada yang tidak terima dan apabila saya failkan untuk berpoligami, ada tindakan di luar jangkaan yang saya agak terkejut juga.

Jadi, tidak mengapalah, mungkin itu menyebabkan saya membuat keputusan untuk kahwin di luar negara.

Sebab kita tahu, apabila di mahkamah, perjalanannya agak panjang sedikit. Disebabkan ramai yang sudah membuat spekulasi yang macam-macam, akan banyak mengaibkan keluarga saya dan orang lain, perkara ini akan berpanjangan.

Nanti, ia akan menyakitkan hati ramai orang. Saya buat keputusan untuk berkahwin di luar negara.

MEDIA: Siapa yang ada ketika majlis nikah di luar negara?

ASHRAF: Keluarga saya, adik beradik semua ada. Keluarga Sakinah, mak ayah dia, adik beradik dia, saudara mara semua ada. Saya bawa dalam 30 orang.

Bukan kahwin lari. Orang kata kahwin lari...tidak.

MEDIA: Adakah Dayana mengetahui mengenai perkahwinan itu?

ASHRAF: (Dayana) Tidak tahu. Memang saya tak beritahu pada peringkat permulaan. Memang saya nak beritahu selepas itu.

Saya tahu hati dia terluka, saya tahu hati dia bersedih. Saya minta maaf banyak-banyak pada dia.

Saya terangkan pada dia, sebab apabila saya minta elok-elok, jawapannya begini. Tak apa, saya buat cara ini untuk menerangkan pada dia selepas itu.

Tetapi, tentang tiket pernebangan itu...apabila saya balik itu, dah tentu dia kemaskan. Saya pun tak sempat nak beritahu. Saya baru sampai semalam (ketika kejadian).

Esok paginya, baru saya nak beritahu. Memang Tuhan nak tunjuk. Saya pujuk dia, bincang dengan dia, cakap elok-elok.

Hati perempuan kan, saya kena fahamlah.

MEDIA: Perancangan untuk buat kenduri?

ASHRAF: Ada. Apabila semua sudah selesai, semua sudah redha. Saya mahu buat yang terbaik untuk semua, untuk isteri-isteri saya, untuk keluarga saya. Tengoklah macam mana nanti.

Kenduri mungkin tak adalah besar-besar. Untuk keluarga-keluarga saja. Mungkin awak semua (media) saya jemputlah.

Kenduri doa selamat saja.

MEDIA: Sudah ada dua rumah, jadi beraya di mana?

ASHRAF: Saya belum merancang lagi tentang itu. Fokus saya sekarang ini adalah untuk meredakan keadaan dulu.

MEDIA: Isteri tinggal sebumbung?

ASHRAF: Asing-asing. Dayana tinggal dengan saya.

MEDIA: Bagaimana keadaan Sakinah apabila dia dihentam teruk oleh orang di luar sana?

ASHRAF: Kita mesti tertekan apabila orang asyik kutuk kita, cakap macam-macam, hina kita. Tapi, apa yang saya boleh pesan pada dia, sabar. Itu saja.

Mulut orang kita tidak boleh tutup. Sabar, sabar, sabar dan dengar apa yang saya cakap.

Sebagai seorang isteri, kalau hendak bahagia, dengar saya cakap. Kalau tidak dengar, memang tak bahagialah.

Kalau melawan, melawan, melawan, tidak jadi juga. Itu yang saya nasihat pada mereka supaya mereka bersabar.

MEDIA: Tentang mereka keluar bersama, pertama kali mereka keluar bersama atau pun...?

ASHRAF: Ada (keluar) sebelum ini. Biar mereka berbincang ke apa ke, ikut merekalah. 'Women talk'. Biarlah.

MEDIA: Dayana sudah boleh terima Sakinah?

ASHRAF: Dalam proses. Kita tak boleh hendak cakap 100 peratus sebab ini perempuan.

Kita sebagai seorang lelaki kena faham perempuan. Nak terima itu hak dia. Kita tak tahu dia nak terima macam mana.

MEDIA: Ada Dayana minta dilepaskan ke?

ASHRAF: Tak adalah. Jauh sekali. Tak ada. 'Think foward' kalau kita 'think backward' macam-macam jadi tak betul. Benda dah selesai dan kita fikir macam mana nak jadi lebih baik.

Saya nak minta maaf kepada pihak media. Sebelum-sebelum ini, mungkin ada benda yang saya terpaksa nak rahsiakan, ada benda yang saya perlu beritahu.

Hal berkaitan keluarga ini, kita banyak benda nak kena jaga. Kadang-kadang terlepas itu, terpaksa kita...iyalah benda-benda terlepas itu...

Sebenarnya saya tak nak beritahu, nanti baru saya beritahu, tetapi entah macam mana boleh terbongkar.

Macam-macam sudah berlalu, kena sabar, kena telan. Tapi itu silap saya.

Saya mengaku silap saya. Macam ada yang cakap berkahwin di luar sana tak betul...bagi saya, kahwin di luar di mana-mana pun sama. Saya kahwin dulu pun di luar negara juga.

Cuma, persepsi saja. Apabila kita berpoligami, orang cakap macam-macam.

MEDIA: Apa komen Ashraf tentang puisi 'Dayana' yang tersebar.

ASHRAF: Tak ada. Dayana langsung tak buat puisi. Dia pun tak ada masa, dia pun bukan orang berpuitis, saya kenal dia. Itu bukan dia. Bagi saya, orang ambil kesempatanlah.

Benda ini sudah jadi kecoh begini, ditambah lagi (dengan puisi).

Ada yang cakap Dayana masuk hospital sebab sakit apa semua, tak ada.

Dayana memang demam. Dia sendiri cakap, 'kenapalah buat kenyataan seperti itu'. Tapi saya faham apabila orang marah, kita kena terimalah.

Saya sayang keluarga mertua saya, isteri-isteri saya, keluarga saya.

MEDIA: Ada dakwaan mengatakan Ashraf penyebab Sakinah putus tunang.

ASHRAF: Itu saya tidak tahu. Saya tahu pasal dia putus tunang tetapi ia tidak ada kena mengena dengan saya.

MEDIA: Apa harapan Ashraf selepas ini?

ASHRAF: Harapan saya, doakanlah. Kadang-kadang kita tulis atau dalam blog, salah satu doa.

Sebab saya tidak pernah mengaibkan orang lain. Jadi, janganlah nak mengaibkan saya dan keluarga saya.

Saya harap di luar sana, janganlah kita fikir yang ini salah, yang itu salah. Saya nak yang terbaik untuk saya dan keluarga saya.

Kalau boleh kami dapat meneruskan perjalanan hidup ini dengan baik.

Aku Cinta ALLAH buah tangan Saujana


Malaysia, Berita, Gossip, Selebriti, Artis Malaysia, Aku Cinta ALLAH, buah, tangan, Saujana
Album terbaru Saujana berjudul Aku Cinta ALLAH. - Foto Sinar Harian oleh ZULFADHLI ZAKI
Aku Cinta ALLAH buah tangan Saujana

KUMPULAN Nasyid yang terkenal dengan lagu Keluarga Bahagia, Saujana kini muncul kembali dengan album terbaru berjudul Aku Cinta ALLAH.

Malaysia, Berita, Gossip, Selebriti, Artis Malaysia, Aku Cinta ALLAH, buah, tangan, Saujana
Tanpa Adi, Saujana bersama Hafiz.- Foto Sinar Harian oleh ZULFADHLI ZAKI

Album kelapan tersebut dikatakan istimewa buat mereka kerana ia merupakan hasil titik peluh mereka sendiri.

“Album ini sangat istimewa kerana ini adalah hasil titik peluh kami di bawah syarikat kami sendiri, Anasaujana Sdn Bhd.

“Lama juga kami tidak mengeluarkan album dan alhamdulillah, rezeki tahun ini, kami dapat terbitkan album kelapan ini,” katanya kepada Sinar Harian Online ketika ditemui pada sesi fotografi hari raya di Butik Omar Ali.

Menurut Suffian Amrin atau Pian album tersebut memakan masa hampir dua tahun untuk disiapkan.

“Ini kali pertama kami buat berdasarkan idea dan konsep sendiri. Kami tak ada ambil lagu dari luar.

“Rancangnya sudah lama cuma prosesnya yang agak lambat. Boleh kata ia makan masa hampir dua tahun,” katanya.

Menurut Saujana, salah seorang anggota Saujana, Adi terpaksa meninggalkan Malaysia untuk tempoh tiga tahun dan Saujana perlu mencari ahli baru.

“Adi terpaksa berhijrah ke United Kingdom, jadi kami perlu mencari pengganti dan akhirnya kami menemui Hafiz.

“Adi ke UK hanya untuk tempoh tiga tahun saja, dia akan kembali bersama Saujana. Mungkin ketika itu kami akan berlima...tengok keadaan,” kata Azalinor Abdul Rahman atau Aza.

Sementara ahli baru Saujana, Mohd Hafiz Abd Rahman yang memang sudah aktif sejak dulu dalam bidang nasyid akui tidak percaya ketika diajak menyertai Saujana.

“Sebelum ini, saya memang aktif dalam nasyid di sekolah dan pertandingan-pertandingan luar.

"Namun apabila dilamar oleh Saujana, saya rasa mereka bergurau,” katanya yang baru menamatkan pengajian di Kuala Lumpur Metropolitan University (KLMU).

Menyentuh tentang pemilihan Hafiz, Pian berkata, “kami mencari kelainan dalam Saujana. Sebelum ini, kami mempunyai Syahir dalam Saujana untuk setahun.

"Hafiz ada sedikit persamaan dengan Syahir," tambahnya.

Tambahnya, “kami mencari seseorang yang berkebolehan dalam taranum , qasidah dan sebagainya. Saya nampak bakat itu ada pada Hafiz.”

Kata Aza, “saya rasa lebih sesuai kami ambil Hafiz berbanding orang yang sudah mempunyai komitmen terlalu banyak.”

Meskipun pemergian Adi ke UK membuat mereka kelam kabut, namun mereka menyifatkan ia sebagai hikmah.

“Ada hikmahnya pemergian Adi ke UK. Perancangan untuk album ini sudah lama tapi kerana berita Adi ke UK itu membuatkan kami cepat-cepat menyiapkan album ini.

“Maksudnya, jika Adi tak pergi ke UK, mungkin album ini tak akan siap-siap,” kata Wan Najran Wan Mohd Noh atau Najran.

Sementara itu, Saujana turut merancang untuk membuat muzik video bagi album Aku Cinta ALLAH di Indonesia.

Pada masa sama, mereka juga merancang untuk mengadakan karnival yang mempunyai pengisian kerohanian hujung tahun ini.

“Untuk Ramadan ini, perancangannya mungkin kami akan membuat muzik video di Indonesia dan menjalankan promosi di sana.

“Kami juga merancang untuk mengadakan karnival di institusi-institusi pengajian tinggi, masjid dan sekolah. Kalau ada yang berminat, boleh sertai kami.

"Kami berharap sangat, jika ada syarikat-syarikat korporat yang menyertai kami,” kata Aza.

Asmidar makin 'hot'


Malaysia, Berita, Gossip, Selebriti, Artis Malaysia, Asmidar, Makin, Hot
Asmidar

Asmidar makin 'hot'


MESKIPUN masih hijau dalam industri seni, namun anak jati Kuala Lumpur ini semakin dikenali.

Menariknya, dia dikenali bukan kerana paras rupa, sebaliknya vokal yang mantap dan berkualiti.

Lahir dari rancangan realiti Vokal Bukan Sekadar Rupa, juara musim pertama rancangan ini mengakui pernah dikritik gara-gara kerana imejnya.

Bagaimanapun, dia tidak mahu melatah dan menerima semua itu sebagai pelajaran untuk berjaya dalam bidang yang dipilih.

"Pada awalnya, memang saya tidak pandai bergaya, tetapi setelah diberi nasihat dan tunjuk ajar, saya semakin pandai membawa diri," kata penyanyi berusia 27 tahun ini.

Dalam pada itu, selain berhadapan masalah imej, dia mengakui turut mengalami masalah berat bedan.

Meskipun tidak memberikan kesan kepada kariernya, namun demi kecantikan dan kesihatan diri, dia nekad mengubah penampilannya kini.

Jelas empunya nama Asmidar ini, ia penting supaya lebih berkeyakinan dalam meniti hari sebagai anak seni.

Pengertian cantik bagi anda?

Cantik itu bukan dari segi luaran sahaja. Yang penting jiwa kita bersih, ikhlas dan jadi diri sendiri.

Adakah anda pernah mengalami masalah berat badan?

Rasanya sedang kot... Sekarang berat badan saya hampir 60 kilogram, saya perlu turunkannya sedikit. Ketika di zaman sekolah, saya pernah mendapat berat badan 45 kilogram dan saya nak jadi macam tu semula. Buat masa sekarang memang saya sedang mencapai target tersebut.

Boleh kongsi rutin pemakanan anda kini?

Saya tiada sebarang rutin diet yang tetap, lagipun sekarang bulan puasa, jadi saya ambil kesempatan ini untuk kawal pemakanan.

Jika begitu, bagaimana cara anda mengawal pemakanan jika di hari biasa?

Sebenarnya saya sedang mengelak mengambil nasi sebagai menu harian. Saya cuma akan makan, ikan, sup dan sayur. Waktu pagi, saya akan ambil bijirin dan jika tengah hari saya sudah makan agak berat, makan malam saya akan kurangkan, atau hanya makan buah-buahan sahaja.

Ada sebarang tip kesihatan untuk dikongsi?

Selain mengawal pemakanan, setiap pagi saya akan minum air masak sebelum mencuci muka. Amalan ini saya lakukan kerana bakteria yang ada di dalam mulut dapat membersihkan kuman di dalam badan.

Adakah anda seorang yang gemar bersenam?

Memang saya kurang melakukan senaman berat atau pun joging, tetapi saya tetap buat 'work out' di rumah. Bukan apa, yang penting badan mesti berpeluh untuk sentiasa aktif.

Bagaimana pula dari segi penjagaan wajah?

Saya mempunyai kulit yang sangat sensitif, oleh kerana terpaksa memakai solekan tebal, jadi kini saya elak menggunakan sebarang produk yang ada bahan kimia. Buat masa sekarang saya lebih selesa menggunakan pencuci atau sebarang produk penjagaan wajah dari bahan organik. Saya juga ada membuat bedak sejuk sendiri selain sedang mencari tanah liat untuk dibuat masker.

Ramai wanita gemar melakukan 'facial' untuk kecantikan wajah, anda bagaimana?

Dulu memang ada, tetapi sekarang saya tidak buat lagi, bagi saya, facial boleh merosakkan wajah kerana jika ada jerawat, ia akan dipicit, selain itu alatan yang digunakan juga boleh menyebabkan kulit bertambah teruk jika tidak kena dengan kulit kita.

Untuk rambut pula?

Sama seperti saya menjaga wajah, rambut saya jenis yang berminyak dan mudah mendapat kelemumur, jadi cara terbaik adalah dengan mencuci rambut selalu dan kurangkan penggunaan syampu biasa. Selain itu, saya turut menggunakan limau nipis untuk mencuci rambut.

Apakah anda selalu ke spa?

Memang saya teringin hendak ke spa dan melakukan massage, tetapi kerana tiada waktu dan masa sesuai sekarang, saya terpaksa memendamkan hasrat tersebut.

Aktiviti anda di waktu lapang?

Biasanya saya hanya akan habiskan masa di rumah sahaja.

Sedikit perkembangan terbaru anda...

Selepas raya saya akan lancar single ketiga saya berjudul Bila Cinta ada. Tetapi sekarang, selain menghadiri majlis berbuka puasa, saya akan menolong bapa berniaga murtabak di Bazar Ramadan Wangsa Maju.

Raja Farah tunggu zuriat sendiri


Malaysia, Berita, Gossip, Selebriti, Artis Malaysia, Raja Farah, tunggu, zuriat, sendiri
Raja Farah

LUMRAH bagi pasangan berkahwin pastinya mengimpikan cahaya mata yang akan menjadi penyeri dalam kehidupan mereka.

Malaysia, Berita, Gossip, Selebriti, Artis Malaysia, Raja Farah, tunggu, zuriat, sendiri
Raja Farah dan suaminya

Begitu juga dengan pelakon Aku Masih Dara, Raja Farah, 25, setelah mendirikan rumah tangga bersama Megat Bashirun Qayyum, sejak tiga tahun lalu.

Menurut Farah, sebagai wanita, dia sememangnya teringin untuk bergelar ibu, namun buat masa ini dia hanya mampu berserah pada Ilahi.

"Siapa tidak mahu anak, baik saya atau suami, masing-masing hanya mampu berdoa dan terus berusaha.

"Pelbagai jenis rawatan tradisional dan juga moden sudah kami lakukan, tapi sehingga kini masih belum ada rezeki.

"Bagaimanapun, hasil rawatan menunjukkan kami berdua tidak mempunyai masalah tentang tahap kesuburan. Mungkin ini dugaan untuk kami," ujar Farah.

Tambah Farah, sebelum ini, dia pernah merasa tertekan apabila sering ditanya tentang zuriat. Sementelah ia menjadi persoalan utama bagi sesiapa saja yang mendekatinya.

"Dulu memang saya tertekan, tetapi sekarang saya dah jadi 'lali' dengan semua itu.

"Alhamdulillah, keluarga kami sangat memahami. Mereka tidak pernah mendesak mahupun bertanya.

"Sebaliknya, mereka sentiasa memberikan kami semangat untuk terus berusaha," katanya yang pernah merancang untuk mengambil anak angkat.

Sibuk mengacara

Sempat berkongsi karier terbarunya, Raja Farah memberitahu, dia baru sahaja selesai mengacarakan program Siri Jelajah Rasa Halal Antarabangsa musim terbaru untuk saluran Astro Oasis.

Menurut Farah, dia begitu gembira ketika diberi tawaran bagi menjayakan program tersebut.

"Saya sangat teruja ketika diberi tawaran tersebut. Mengendalikan rancangan ini sedikit dapat mengenali budaya pelbagai negara yang dilawati.

"Melalui rancangan ini sedikit sebanyak saya dapat menimba pengalaman di negara orang dan memperluaskan lagi bidang pengacara dengan lebih mendalam.

"Walaupun sebelum ini saya pernah menjadi pengacara pelbagai jenis seperti Soal Wanita Bual Bicara yang ditayangkan di TV Al-Hijrah, tawaran yang diterima sebegini ia dapat meningkatkan lagi minat yang sedia ada" katanya.

Kata Farah lagi, gandingan bersama Akhtar Sahari mampu memberi kelainan tersendiri buat penonton.

"Rancangan yang dilakukan secara spontan tanpa menggunakan sebarang skrip, sekali gus dapat menarik minat penonton," kata Farah.

Dalam pada itu, Farah memberitahu, dia masih rancak menerima tawaran lakonan meskipun sudah berhijab.

"Alhamdulillah, keputusan saya untuk berhijab tidak pernah menyekat tawaran seni yang datang.

"Sekarang saya ada menerima lima tawaran lakonan antaranya sebuah telefilem yang bertajuk Siratul Mustaqim.

"Walaupun waktu agak terhad dan jadual saya semakin padat, namun ia tidak menghalang saya untuk menerima sebarang tawaran lakonan," katanya.

Raya di Kelantan

Ditanya mengenai persiapan menjelangnya Syawal, Farah berkata, segala persiapan belum dilakukan lagi kerana sibuk dengan kariernya dalam bidang lakonan dan juga pengacara.

Menurutnya, segala persiapan Aidilfitri akan dilakukan selepas semua kerjanya selesai nanti.

"Ini merupakan tahun ketiga saya beraya bersama suami. Keseronokannya sememangnya tidak dapat digambarkan.

"Tahun ini, saya akan menyambut raya pertama di kampung suami di Kelantan. Selepas itu kami berdua akan beraya di kampung saya di Negeri Sembilan," katanya.

Universal rai artis dan media



Malaysia, Berita, Gossip, Selebriti, Artis Malaysia, Universal, rai, artis, dan, media, Datuk Siti Nurhaliza, 6ixth Sense, Pretty Ugly, Betty Benafe, Harris Alif, Nash Lefthanded
Siti Nurhaliza sempat menyampaikan sebuah lagu pada majlis berbuka puasa Universal. - Foto Sinar Harian oleh AZMI ARYANTO

BUAT julung kalinya, Universal Music Malaysia (Universal) meraikan artis naungannya bersama media dalam satu majlis berbuka puasa terbesar dalam sejarah mereka.


Malaysia, Berita, Gossip, Selebriti, Artis Malaysia, Universal, rai, artis, dan, media, Datuk Siti Nurhaliza, 6ixth Sense, Pretty Ugly, Betty Benafe, Harris Alif, Nash Lefthanded
Antara hidangan yang disediakan. - Foto Sinar Harian oleh AZMI ARYANTO

Majlis yang dinamakan Iftar bersama Artis Universal itu dihadiri 250 orang yang terdiri daripada artis, media dan penaja.


Malaysia, Berita, Gossip, Selebriti, Artis Malaysia, Universal, rai, artis, dan, media, Datuk Siti Nurhaliza, 6ixth Sense, Pretty Ugly, Betty Benafe, Harris Alif, Nash Lefthanded
Album Saujana berjudul Aku Cinta Allah turut dilancarkan pada majlis itu. - Foto Sinar Harian oleh AZMI ARYANTO

Menurut wakil Universal yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Rumpun Records, Mujahid Abdul Wahab, majlis tersebut diadakan bagi mengeratkan silaturahim antara artis mereka dengan media.

“Tujuan majlis ini diadakan untuk mengeratkan hubungan antara artis sesama artis dan juga antara artis dengan media.

“Insya-ALLAH majlis ini kita akan adakan setiap tahun. Ini bukan yang pertama kali tapi ini yang paling besar dalam sejarah Universal sepanjang 20 tahun ini,” katanya kepada Sinar Harian Online ketika ditemui.

Turut hadir, Datuk Siti Nurhaliza, 6ixth Sense, Pretty Ugly, Betty Benafe, Harris Alif dan Nash Lefthanded .

6ixth Sense lahirkan Sakura


Malaysia, Berita, Gossip, Selebriti, Artis Malaysia, 6ixth Sense, lahirkan, Sakura
6ixth Sense lebarkan bidang muzik. - Foto Sinar Harian oleh ZULFADHLI ZAKI

NAMA 6ixth Sense sudah tidak perlu diperkenalkan lagi dalam industri muzik tanah air. Hampir semua lagu mereka telah mendapat tempat di hati peminatnya seperti Tanpa, Khatimah Cinta, Tak Bisa Memilihmu, Cinta Yang Sempurna dan Menyesal.

Namun, sejak kebelakangan ini, mereka seolah-olah menyepi dari industri seni. Rupa-rupanya, mereka sedang sibuk menjalankan promosi ke Indonesia bagi memasuki pasaran di sana dan pada masa sama, mereka mendidik band baru bernama Sakura.

6ixth Sense telah menubuhkan syarikat Putih Production Sdn Bhd dan Sakura merupakan artis pertama mereka.

“Kami ada buka syarikat di mana kami mencari artis untuk dilahirkan dan artis pertama kami ialah Sakura.

“Sakura membawa konsep Pop dan mereka sudah keluar dengan single pertama mereka berjudul Setelah hujan,” kata pemain drum 6ixth Sense, Wan kepada Sinar Harian Oneline ketika ditemui pada sesi fotografi untuk hari raya di butik Omar Ali.

Menurutnya, vokalis Sakura, Mell juga telah berduet dengan Fiq Mentor melalui lagu runut bunyi drama adaptasi popular, Setia Hujung Nyawa yang menjadi kegilaan sebelum ini.

Ketika ditanya apa peranan 6ixth Sense terhadap band Sakura, Adi memberitahu, mereka bertindak sebagai produser sekali gus mentor buat band tersebut.

“Kami bertindak sebagai produser dan pada masa menjadi mentor buat mereka.

“Perancangannya, kami akan cari lagi artis-artis yang lain. Kalau dapat solo, kita buat solo tetapi yang pertama ini kami hasilkan sebuah band muzik,” katanya.

Berkongsi mengenai aktiviti sepanjang bulan Ramadan ini, 6ixth Sense akui mengurangkan aktiviti seni mereka.

“Untuk aktiviti seni sepanjang berpuasa tak banyak sangat. Ada beberapa rakaman untuk hari raya nanti selebihnya kami ada kesibukan masing-masing. Untuk 6ith Sense sendiri kami kurangkan aktiviti,” katanya.

Bercakap tentang Hari Raya Aidilfitri akan datang, kelima-lima anggota 6ixth Sense bakal pulang beraya di kampung masing-masing.

“Hari raya nanti kami balik kampung untuk bercuti. Selalunya memang seminggu pertama kami tak akan ambil sebarang undangan persembahan.

“Masing-masing balik Perak, Indonesia dan ada yang beraya di Kuala Lumpur sahaja,” katanya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rujukan