Cari Artikel

Monday, March 4, 2013

Apa itu Spam dalam erti kata yang tepat?



apa itu spam, spam,


Spam, sebagaimana yang ditakrifkan dalam konteks komputer, Internet dan mesej elektronik, adalah satu istilah yang digunakan untuk menetapkan pukal mesej yang tidak diminta elektronik dan komunikasi. Secara khususnya, spam adalah mel pukal yang tidak diminta yang komersial berorientasikan. Ia adalah yang paling biasa digunakan dalam pengiklanan, tetapi ia juga digunakan untuk melakukan agama, politik atau lain-lain jenis mesej. Spam adalah, sering kali, yang dianggap bersamaan elektronik mel sampah pos, telepemasaran atau faks penyiaran. Spam mendapat nama buruk dan reputasi dari iklan produk yang berwibawa dan dipersoalkan sakit, seperti pornografi, skim piramid, produk trend, stok pam dan buang, dll

Spam dihantar melalui beberapa medium, termasuk:

· E-mel

· Enjin carian

· Mesej segera

· Web blog

· Usenet newsgroup

· Teks mesej telefon bimbit

· Telefoni Internet

Pertumbuhan spam adalah hasil daripada faedah kos untuk initiators, yang hanya perlu merangka dan membangunkan senarai edaran. Lain kos berkaitan spam, seperti jalur lebar, pengurusan mesej dan kehilangan produktiviti, menjadi tanggungjawab penerima mesej, ISP atau orang awam lain dan entiti swasta.

Pada tahun 2003, Amerika Syarikat yang diluluskan. Mengawal Serangan daripada Pornografi Bukan yang diminta dan Pemasaran (CAN-SPAM) Akta 2003, yang menetapkan standard untuk menghantar komersial e-mel Lebih khusus lagi, perbuatan itu bertujuan "untuk mengawal selia perdagangan antara negeri dengan mengenakan had dan hukuman ke atas penghantaran mel elektronik komersial yang tidak diminta, melalui Internet". Perbuatan itu menubuhkan Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan (FTC) sebagai pengawas peruntukan.

Perbuatan mewujudkan mel elektronik sebagai amat penting dalam komunikasi kerana ia "menyediakan peluang untuk pembangunan dan pertumbuhan perdagangan geseran", yang sedang diancam oleh e-mel komersial yang tidak diminta. Perbuatan itu menetapkan berikut sebagai tingkah laku jenayah apabila digunakan dalam sambungan dengan mel elektronik asing atau antara negeri:

· Sengaja mengakses komputer yang dilindungi tanpa kebenaran

· Sengaja menipu atau mengelirukan asal mesej

· Memalsukan maklumat header

· Memalsukan pendaftaran maklumat untuk 5 atau lebih akaun e-mel atau 2 atau lebih nama domain

· Menyatakan dengan palsu diri seseorang sebagai pendaftar 5 atau lebih alamat IP

· Mendapatkan alamat e-mel melalui cara yang tidak wajar

· Perpetrating penipuan, kecurian identiti, pornografi kanak-kanak, kelucahan dan eksploitasi seksual kanak-kanak.

Hukuman jenayah termasuk denda dan / atau penjara sehingga 5 tahun bergantung kepada:

· Jumlah penghantaran elektronik

· Jumlah maklumat yang dipalsukan

· Kerugian yang ditanggung oleh orang lain

· Keuntungan Monetari daripada perbuatan

· Sama ada perbuatan itu telah dilakukan dalam melaksanakan feloni satu

· Sebelum kesalahan.

Hukuman sivil adalah bergantung kepada bidang kuasa meletakkan caj dan boleh terdiri daripada beratus-ratus dolar untuk berjuta-juta dolar, bergantung kepada keseriusan jenayah dan kerugian yang terlibat. Juga, harta dikesan hasil daripada keuntungan kewangan dan peralatan yang digunakan untuk melakukan suatu kesalahan boleh dilucuthakkan kepada kerajaan AS.

Sebagai pengkritik undang-undang berpendapat, undang-undang gagal untuk menetapkan kepada pemasar dan pengiklan, tidak untuk spam. Malah, perbuatan itu tidak membuat rujukan kepada istilah, "spam", kecuali sebagaimana yang digunakan dalam nama, CAN-SPAM. Perbuatan membuat merujuk kepada frasa, komersil mel mesej elektronik, dan mentakrifkan ia menjadi "mana-mana mesej mel elektronik, tujuan utama yang merupakan iklan komersil atau promosi produk komersial atau perkhidmatan (termasuk kandungan pada laman web Internet yang dikendalikan tujuan komersil) ".

Perundangan bertujuan untuk membendung amalan wujud dalam spam, seperti penuaian e-mel, serangan kamus dan menggunakan virus dan Trojan untuk melakukan mesej. Perbuatan itu menetapkan berikut berkenaan dengan mesej mel elektronik komersial:

· Satu mesej mesti mengandungi alamat pulangan yang sah.

· Mesej mesti termasuk dan menentukan kaedah untuk memilih keluar daripada menerima mesej lanjut. Keupayaan untuk memilih keluar mesti disediakan selama 30 hari.

· Penghantar tidak boleh memulakan mesej selepas 10 hari penerimaan opt-keluar.

· Penghantar tidak boleh menjual, memajak, pertukaran atau memindahkan alamat e-mel opt-out untuk affiliate.

· Penghantar boleh menawarkan menu pilihan yang membolehkan penerima untuk sama ada memilih keluar atau opt-in dengan mesej * masa depan.

· Mesej mesti termasuk pengenal pasti yang menyatakan mesej sebagai iklan atau permintaan.

· Mesej yang mengandungi bahan berorientasikan seks mesti mengandungi dikenal pasti dengan jelas tanda-tanda atau notis

· Mesej mesti termasuk yang sah, fizikal, alamat pos oleh mana penghantar boleh dihubungi.

· Penghantar tidak boleh menghantar mesej kepada alamat yang telah diketahuinya diperolehi dari laman web ISP dan proprietari, melalui kaedah automatik. Terutama sekali, apabila laman web atau ISP menyediakan notis keengganan mereka untuk memberi, menjual atau memindahkan alamat bagi tujuan memulakan mesej mel elektronik.

· Penghantar tidak boleh mewujudkan skrip automatik dan cara lain untuk mendapatkan pelbagai alamat e-mel bagi tujuan penghantaran mesej haram.

· Penghantar tidak boleh menghantar mesej daripada komputer atau alamat e-mel yang diperolehi tanpa kebenaran.

* Tidak seperti pengiklanan opt-keluar, yang membolehkan penerima iklan untuk memberhentikan mana-mana iklan yang tidak diingini daripada pengirim, opt-in pengiklanan membolehkan pengiklan untuk meminta untuk mempunyai iklan khusus dihantar. Penerima boleh membenarkan atau menafikan kebenaran untuk mempunyai iklan lagi dihantar. Jika dibenarkan, pengiklan segera termasuk bahawa alamat e-mel kepada senarai edaran. Satu lagi pilihan adalah, double opt-dalam pengiklanan, yang adalah sama untuk memilih dalam pengiklanan kecuali sekali penerima memberikan kebenaran untuk menghantar iklan, permintaan pengesahan dihantar kepada penerima untuk mengesahkan yang mereka telah lakukan, sesungguhnya, membenarkan kebenaran. Alamat e-mel ditambah kepada senarai edaran hanya selepas penerima telah maklum balas positif kepada permintaan pengesahan.

CAN-SPAM tidak bertujuan untuk memberikan sebab untuk orang awam untuk mendakwa spammers, individu atau dalam saman tindakan kelas. Ia direka bentuk untuk membolehkan penguatkuasaan oleh FTC dan lain-lain agensi-agensi persekutuan untuk manfaat umum. Individu kekal prihatin kepada undang-undang negeri dan peraturan bidang kuasa tertentu mereka.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rujukan