Cari Artikel

Wednesday, May 22, 2013

Petua Untuk Menghalau Burung


Isk isk isk, korang nak ker halau burung nie? kalau is, is suka burung. Macam-macam bunyi kalau dorang semua nie datang rumah is, merbuk lah, merbah la, But-But la, wak-wak, murai cacing, terkukur perrghh merpati je jarang datang rumah is juah sekali la merak ok? Phoenix je pernah datang rumah is hehehehe. 

Tapi kalau burung2 nie datang rumah tak per la kan? Tapi bagi petani buah-buahan, burung adalah satu masalah besar bagi dorang. So macam-macam kaedah la di gunakan untuk menghalau burung-burung nie daripada memakan hasil pertanian dorang tu.

Ok kat sini is sharekan sikit kaedah serta petua nak halau burung2 tu, tapi jangan la bagi burung-burung tu mati ok? Dia pun makhluk Allah S.W.T. macam kita gak ok? Ala takkan luak punya kalau burung datang pun rezeki Allah taala tiada terbatas.

Petua, Untuk, Menghalau, Burung, Bagi, petani, buah-buahan




Kaedah 1: Jaring – Sering di pasang pada pokok dan bahagian atas bangunan. Terdapat pelbagai jenis jaring yang terdapat di pasaran.

Kaedah 2: Gel – Gel disapu pada tempat yang selalu dihinggapi burung. Gel ini akan membuatkan burung merasa tidak selesa dan tidak akan hinggap di situ lagi. Kelemahannya, gel akan memerangkap segala habuk dan sampah membuatkan kawasan yang disapu gel menjadi kotor.

Kaedah 3: Patung Haiwan Pemangsa – Patung yang sering digunakan ialah patung musang, burung hantu, helang anjing dan buaya.

Kaedah 4: Bahan Kimia dan Semburan – Cecair kimia disembur pada buah, pokok atau hasil tanaman. Bahan kimia akan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan dan  akan membuatkan rasa hasil tanaman tidak disukai oleh burung.

Kaedah 5: Lampu strobe dan Sinaran Laser – Lampu strobe mengeluarkan cahaya terang yang berselang-seli dengan warna tertentu. Pencahayaan dari lampu strobe dan sinaran laser akan membuatkan burung berasa terganggu dan akan segera beredar. Sesuai dipasang di tempat-tempat yang gelap dan kelam.

Kaedah 6: Alat Sonik – Alat ini mengeluarkan bunyi menakutkan burung dengan mengeluarkan bunyi haiwan pemangsa (seperti suara burung helang atau anjing) ataupun bunyi suara burung yang sedang ketakutan.

No comments:

Post a Comment

Follow My Twitter http://twitter.com/iskandarX @iskandarX
Follow My Facebook http://facebook.ocm/iskandarX
Follow My Blog http://feeds.feedburner.com/IskandarxSociety-MakeMoneyOnlineIskandarxStylo
Follow Me on Google ++ https://plus.google.com/u/0/102871867053782912924
Jika Artikel ini Memuaskan Hati Anda, Sila Tulis Review Untuk Kami di: http://www.alexa.com/write/review/iskandarx.com.my

Please Use Proper Words To Comment. Do not put your site or any url link inside comment box please or I will remove the comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rujukan