Cari Artikel

Thursday, July 19, 2012

iskandarX Society Nasihat - Dimana Hatimu Insan?




Terima kasih ya Allah atas kesempatan yang Kau berikan...


Walau berjauhan, berada di bumi asing, namun saya tetap mengikuti perkembangan semasa di tanah air. Namun, hati sesak melihat dan mendengar berita-berita yang dipaparkan di media massa - berita pembuangan bayi, sumbang mahram, rompak, ragut, rogol, bunuh dan deretan senarai yang tidak terungkapkan..



Wahai insan, di mana letak hatimu?

Kadangkala pelik memikirkan mengapa gejala sosial terus membelenggu masyarakat. Apakah yang kurang? Pembangunan fizikal yang semakin pesat rupanya tidak berkadar langsung dengan pembangunan rohani insan. Makin disogok kemajuan makin diragut kemanusiaan. Di mana, di mana letaknya hatimu insan?

Mungkinkah ini kesannya bila agama diamal separuh-saparuh? Diambil bila perlu, dipegang bila terasa ada kepentingan, lantas bila difikir "menyusahkan" ia disisih. Antara isi kandungan firman Allah dalam Surah Al-Baqarah (2:85):

"......sesudah itu maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan."

Allah telah mengingatkan tentang balasan-Nya bagi orang yang mengambil agama sebahagiannya dan meninggalkan sebahagian yang lain iaitu kehinaan di dunia dan azab di akhirat.

Ya Allah bagaimana untuk kita terus merasa tenang dengan murka Allah? Ingatlah sahabat-sahabat, andai azab Allah tiba, tiada satu pun yang akan terkecuali.

Mungkin ada yang terfikir...

1) Ini kerja orang lain, dosa orang lain, aku tak perlu fikir.
2) Tak apa lah asalkan yang buat tu bukan kaum kerabat kita.
3) Dah keadaan macam ni, aku bukan boleh buat apa-apa pun..

Ya, kadangkala saya juga terfikir begitu, masakan perbuatan orang lain perlu kita ambil "pot". Tetapi perlulah kita ingat bahawa kita perlu melakukan sesuatu mengikut kemampuan kita, paling kurang berdoalah. Berdoalah agar ummah ini kembali ke jalan-Nya.

Hakikat yang perlu diingatkan di sini ialah, setiap perbuatan jahat membawa kepada dosa dan ia turut disumbang oleh bisikan jahat musuh manusia yang utama; iblis dan syaitan. Kerana makhluk ini telah berjanji seperti dalam firman-Nya (Surah Al-Hijr: 15: 39-40):

"Iblis berkata: "Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya. Kecuali di antara zuriat-zuriat Adam itu hamba-hambaMu yang dibersihkan dari sebarang syirik".

Ingatlah bahawa hidup itu satu ujian. Hanya yang bersedia dengan persediaan yang cukup akan "lulus" dan akhirnya kepada Allah lah kita kembali dengan kematian yang pasti. Segala kebaikan dan keburukan adalah cubaan buat manusia seperti firman-Nya (Surah Al-Anbiya' : 21:35)

"Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu Dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan."

Jadi, apakah yang boleh kita lakukan sekarang?

1) Baiki diri anda.

Ya, bermulalah dari diri anda sendiri. Latih diri untuk tidak mendekati maksiat, apatah lagi melakukannya. Rasakan beratnya seksa melakukan dosa ibarat dihimpap bukit besar di dada. Rasakan ketakutan terhadap azab Allah yang tidak mungkin mampu kita menanggungnya di akhirat kelak.

2) Dalam proses pembaikan diri yang berterusan, majukan terus kepada ahli keluarga anda.

Didik adik-beradik, sepupu, dan keluarga terdekat tentang pentingnya menjauhi maksiat. Bawa hati mereka kepada Allah. Memang ia agak sukar, saya akui. Untuk menegur orang yang terdekat memang susah. Namun, carilah cara terbaik untuk melakukannya. Yakinlah akal kurniaan Allah mampu memikirkannya, dan berdoalah kepada pemegang hati manusia.

3) Kurangkan diri dari melakukan perkara lagha.

Contoh yang boleh saya berikan ialah menonton filem atau video yang tidak membina minda yang mungkin hanya memaparkan adegan lucu, ngeri, seram, lucah dan sebagainya. Jangan biar hati anda terikat dengan perkara yang melalaikan.

4) Andai anda sukar berubah bersendirian, ajaklah teman anda.

Sama-sama buat perubahan. Mulakan dengan persekitaran yang baik. Jadilah teman setia yang saling mengingatkan dan saling menguatkan.

5) Berdoalah.

MasyaAllah la haulawala quwwatailla Billah (maksud: apa yang dikehendaki Allah itu pasti berlaku, tiada daya melainkan dengan (pertolongan) Allah) sebagai doa untuk menolak bala.

Akhir kata, setiap perkara buruk yang berlaku di sekitar kita memberi pengajaran bermakna untuk direnungkan. Pandanglah ia sebagai peringatan Allah kepada manusia. Allah masih memberi peluang kepada kita untuk berubah, maka bergeraklah segera. Didik hatimu supaya hatimu terisi dengan kebenaran bukan kebatilan yang menyesatkan. Turut mengingatkan diri yang lemah ini.

Artikel Sumber: Tempat Biasa

iskandarX Society Nasihat - Alam Barzakh Destinasi Yang Pasti




Hakikatnya, kita sekarang ini  telah melalui alam ruh, alam rahim (kandungan) dan sedang berjuang di alam kehidupan di dunia. Ke mana kita selepas ini?






Ya, alam barzakh atau alam kubur destinasi yang wajib kita lalui selepas ini, pasti akan kita tempuhi tanpa ada keraguan. Beriman dengan alam kubur termasuk sebahagian dari beriman dengan rukun iman iaitu beriman dengan hari akhirat. Itulah iktikad Ahli Sunnah wal Jamaah.

Di alam kuburlah bermula kehidupan yang sebenarnya. Kehidupan yang ditentukan berdasarkan amalan dan bekalan yang kita sediakan semasa hidup di dunia ini. Di sana kita akan berdepan dengan fitnah (ujian) yang dahsyat. Berdepan dengan soalan dua malaikat yang ditugaskan. Tiada siapa yang mampu menolong kita melainkan rahmat Allah s.w.t yang diperolehi dengan ketaatan dan pengabdian diri kepadaNya.

Setiap individu yang menempuhi alam kubur wajib akan mengalami fitnah kubur. Iaitu ujian berupa pertanyaan dua malaikat Munkar dan Nakir tentang Rabbnya, agamanya dan Nabinya sebagaimana dijelas oleh Rasulullah s.a.w dalam sumber yang sahih. Dari ujian ini akan diketahui apakah kita termasuk hambaNya yang jujur keimanannya sehingga berhak mendapatkan nikmat kubur, atau apakah kita termasuk yang dusta keimanannya sehingga berhak dibalas dengan azab yang menyeksakan.

Hanya keteguhan iman yang akan menjamin keselamatan dari azab kubur. Imam al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan bahawa sabda Nabi saw:

"Jika seorang mukmin telah didudukkan di dalam kuburnya kemudian didatangi (dua malaikat dan bertanya kepadanya) maka dia akan (menjawab) dengan mengucapkan dua kalimat syahadah:

أَنْ لاَ إِله إِلاَّ اللهُ وَ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ اللهِ

Itulah 'ucapan yang teguh (القول الثابت ) sebagaimana yang tertera dalam firman Allah Ta'ala:

يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ

"Allah meneguhkan dengan 'ucapan yang teguh' kepada orang-orang yang beriman dalam kehidupan di dunia dan di akhirat." (Surah Ibrahim: 27)

Ujian yang akan kita hadapi di alam kubur merupakan ujian yang berat sama berat dengan ujian berdepan dengan fitnah al-Masih al-Dajjal di akhir zaman ini. Aisyah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda:

"Telah diwahyukan kepadaku sungguh akan ditimpakan fitnah kepada kalian di dalam kubur-kubur kamu seperti atau hampir mirip dengan fitnah al-Masih al-Dajjal." (Imam al- Bukhari dan Muslim)

Hakikatnya fitnah Dajjal merupakan fitnah paling besar dari fitnah-fitnah yang terjadi sejak diciptakan Nabi Adam a.s sampai hari kiamat nanti. Rasulullah saw bersabda:

"Tidak ada fitnah yang paling besar sejak diciptakan Adam sampai hari kiamat dibanding dengan fitnah Dajjal." (Imam Muslim).

Kita biasa mengiringi jenazah ke tanah perkuburan, menurunkan jenazah ke liang kubur atau seringkali kita menziarahi kubur sanak saudara yang telah meninggal dunia. Dengan pancaindera kita dapati kubur tempat yang sunyi sepi. Itu pada pandangan zahir kita. Namun realiti ialah terdapat pekikan dan jeritan oleh penghuni-penghuni kubur yang sedang diazab. Sabda Rasulullah saw :

Sesungguhnya umat ini akan diuji di dalam kubur. Kalaulah kerana aku bimbangkan kamu tidak mahu menguburkan jenazah, nescaya aku akan berdoa agar Allah memperdengarkan kepada kamu azab kubur sebagaimana apa yang aku dengar. ( imam Muslim)

Nabi s.a.w juga bersabda : Aku tidak pernah melihat satu pemandangan yang lebih dahsyat daripada azab kubur. ( Riwayat al-Tirmizi dan Ibn majah, dihasankan oleh al-Albani).

Oleh sebab itulah bila jenazah dikuburkan maka dianjurkan bagi kita untuk mendoakan untuk jenazah. Rasulullah saw bersabda:

اسْتَغْفِرُوا لأَخِيْكُمْ وَاسْأَلُوا لَهُ التَثْبِيْتَ فَإِنَّهُ الآنَ يُسْئَلُ

"Pohonkan keampunan untuk saudaramu, dan mohonkan untuknya keteguhan (iman), kerana sesungguhnya dia sekarang sedang ditanya." (Sahihul Jami').

Usaha-usaha untuk menghindari azab kubur:

1. Memantapkan keimanan kepada Allah serta mengukuhkan tauhid serta akidah dalam jiwa. Hendaklah memahami dan menghayati kalimah syahadah. Iaitu mengesakan Allah, menghindari sebarang amalan yang boleh membawa kepada syirik. Kita juga hendalklah mencintai dan mengamalkan sunnah Rasulullah saw dalam kehidupan. Inilah benteng yang sebenar berdasarkan ayat al-Quran dan hadis sebelum ini. Iaitu dikurniakan 'ucapan yang kukuh'( القول الثابت)

2. Sentiasa bertaubat kepada Allah atas segala dosa dan kejahatan yang dilakukan. Dosa-dosa itulah sebenarnya yang menyebabkan azab kubur sebagaimana sabda nabi saw yang menjelaskan keadaan ahli maksiat bila didatangkan kepadanya seorang lelaki dengan rupa yang hodoh. Bila ditanya orang itu menjawab :

Aku adalah amalanmu yang buruk. Demi Allah, tidaklah aku mengetahuimu, kecuali engkau adalah orang yang berlambat-lambat dari melakukan ketaatan kepada Allah dan bergegas kepada kemaksiatan kepada Allah. Maka Allah membalasmu dengan yang terburuk.( Abu Daud, disahihkan oleh Syaikh Al-Albani)

3. Memohon perlindungan dengan Allah dari azab kubur. Sabda baginda saw :

"Mohonlah perlindungan kepada Allah dari adzab kubur (diulangi sampai 2/3 kali)." Kemudian Rasululah s.a.w. berdoa:

اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُبِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ

"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon perlindungan kepadaMu dari azab kubur (diulang 3 kali)."

Kita juga hendaklah mengamalkan doa yang dibaca oleh Rasulullah saw pada akhir solat iaitu selepas tasyahhud sebelum salam. Iaitu doa :

اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُبِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَ الْمَمَاتِ

وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيْحِ الدَّجَّالِ

"Ya Allah, aku memohon perlindungan kepadaMu dari azab jahannam, dari azab kubur, dan dari fitnah selama hidup dan sesudah mati, serta dari fitnah al-Masih al-Dajjal." (Imam Muslim).


4. Membaca surah Al-Mulk

Dari Ibnu Abbas r.a bahawa Nabi saw bersabda:

"Ia (surah Al-Mulk) adalah penghalang, dia adalah penyelamat yang akan menyelamatkan pembacanya dari azab kubur." (al-Tirmizi, disahihkan oleh al-Albani)

Demikian beberapa cara untuk menyelamatkan diri dari azab kubur. Semoga Allah SWT merahmati dan memelihara kita semua daripada menerima azab dalam destinasi hidup kita berikutnya yang pasti kita hadapi.

Artikel Sumber: Tempat Biasa Aku Sebat

iskandarX Society Nasihat - Carilah Jalan Kembali




"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dan carilah yang boleh menyampaikan kepadaNya (dengan mematuhi perintahNya dan meninggalkan laranganNya); dan berjuanglah pada jalan Allah (untuk menegakkan Islam) supaya kamu beroleh kejayaan." - Al-Maidah: Ayat 35







Jasad kita berasal daripada tanah. Ia harus kembali kepada asal kejadiannya untuk mencapai kepuasan.

Disebabkan itulah kita makan apa yang tumbuh daripada tanah, juga binatang-binatang yang memakan hasil tanah.

Tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan semuanya tumbuh daripada tanah.

Apabila jasad memperoleh sumber makanan daripada permukaan bumi, maka ia akan kenyang, tenang dan bertenaga.

Ruh kita datang daripada Allah, ditiupkan ke dalam jasad.

Maka ruh takkan mencapai ketenangan selagi ia belum kembali kepada Tuhan.

Untuk mencapai kepuasan ruh/jiwa/hati, tidak ada jalan lain melainkan kembali kepada penciptanya. Maka carilah jalan kembali.

Bukan kembali dengan kematian jasad, tetapi kembali dengan menghidupkan hati. Ya, jiwa yang kering kontang menggambarkan jauhnya kita daripada Tuhan.

Jiwa yang tak terisi dengan ruh Iman dan Taqwa akan diisi dengan keduniaan. Hakikatnya dunia itu takkan habis dikejar.

Makin kita punya harta, makin jiwa kacau tak senang duduk. Terikat dengan material.

Makin kita punya pangkat, makin tinggi yang ingin kita kejar dan capai.

Makin kita punya apa sahaja yang kita inginkan, makin kita inginkan sesuatu yang lebih lagi untuk kepuasan.

Hakikatnya jiwa kita menderita, tak puas dan tak mencapai ketenangan, ketenteraman.

Bukan ertinya kita harus terkurung meninggalkan dunia luar, itu adalah satu fahaman yang salah.

Sebaliknya, gunakanlah apa sahaja yang ada atas dunia ini demi mencari jalan kembali kepada Allah.

Biar jasadmu keluar mencari anugerah Allah di atas muka bumi, tapi jangan sekali-kali membiarkan hatimu melayang hilang terputus daripada pergantungan kepada Ilahi.

Jangan sekali-kali memisahkan dunia daripada Tuhan, dan meminggirkan Tuhan dalam segenap kehidupan.

Padahal Allah tak memerlukan kita, kita yang memerlukan-Nya.

"Dan kembalilah kamu kepada Tuhan kamu dengan bertaubat, serta berserah bulat-bulat kepada-Nya, sebelum kamu didatangi azab; kerana sesudah itu kamu tidak akan diberikan pertolongan." - Az-Zumar: 54

Allah telah menyeru dan akan sentiasa menjawab panggilan kita saat kita mencari-Nya.

Cuma kita yang belum benar-benar tekad untuk kembali kepada-Nya.

Atau mungkin kita sering berusaha kembali, namun dunia tetap memesongkan kita dan lebih menarik hati kita.

Maka kita tak jadi kembali.

Kita berputus asa dan tak mahu lagi mencuba untuk kembali, padahal Allah tak pernah jemu menunggu kita menyeru melainkan kita sendiri yang jemu untuk meminta dan meniti jalan menuju-Nya.

Ingat, jangan berputus asa daripada Rahmat Allah:

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." - Az-Zumar: Ayat 53

Wahai jiwa yang sentiasa menyesali diri, di ceruk manapun kau berada, apakah kau merasa bebas daripada pengawasan Allah?

Dalam keadaan manapun kau berada, adakah kau merasakan Allah tidak mengetahui isi hatimu? Sombongnya engkau tatkala kau pergi memalingkan wajahmu daripada Ilahi.

Sedangkan Dia tak pernah menutup pintu taubat bagimu.

Maka wahai manusia, kembalilah kepada Tuhanmu. Jika kau tak temui jalan, carilah... Kau tidak bertemu kerana kau tidak mencari.

Artikel Sumber: Tempat Biasa Aku Sebat.

iskandarX Society Review - The TRUTH about Potatoes, Glycemic Index, and "White Foods" - Friend or Foe for Fat Loss?


I'd like to start a little discussion today about carbohydrates... and in particular, "white foods" as well as potatoes. One reason I wanted to mention this is because so many health and fitness professionals trash talk potatoes about being a bad carbohydrate choice because of the high glycemic index. Some even say such ridiculous things as "avoid any and all white carbohydrates".






by Mike Geary, Certified Nutrition Specialist, Certified Personal Trainer
Author - The Truth about Six-Pack Abs




Ok, now while I certainly agree that white bread and refined white sugar are two of the worst things we can be feeding our bodies, I definately don't agree with avoiding any and all "white carbohydrates". Now I know all of the buzz lately has been about colorful foods and the protective antioxidants that they contain. They tell you to focus on colors and stay away from white. 


"White Foods" aren't necessarily always the enemy


It's true that colorful foods are great, but it is a big mistake to specifically avoid white foods! There are plenty of white foods that have specific nutrients that are hard to find elsewhere. Let's look at a few examples...


Onions & Garlic


What about onions and garlic? They are both white and they are chock full of protective phytonutrients, vitamins, and trace minerals that aren't easy to find elsewhere in a normal diet... such nutrients as allicin, quercetin (an important flavonoid), chromium, and other unique anti-inflammatory nutrients.


In fact, onions are so powerful for our health, that one study of centenarians (people that live to over 100 years old) identified that a common thread of these amazingly healthy individuals was that they ate a lot of onions throughout their lives.   And we also know that garlic is one of the most powerful substances for a strong immune system, among other qualities.  


Cauliflower


Another example of something white that is great for you is cauliflower. Cauliflower is loaded with vitamin C, fiber, minerals, and special compounds such as glucosinolates and thiocyanates, which are specifically abundant in cruciferous vegetables such as broccoli, cauliflower, and cabbage.  And a little-known fact is that some of the compounds in cruciferous vegetables help to combat other estrogenic compounds in our food supply and environment and can help prevent excess belly fat.  So eat up on that cauliflower!


Mushrooms


Not many people realize this, but surprisingly, even white mushrooms have high levels of unique nutrients and antioxidants. White mushrooms are high in a couple types of antioxidants called polyphenols and ergothioneine.  And some types of mushrooms, such as portobella mushrooms, are surprisingly good sources of Vitamin D.


Potatoes


Now that also leads us to another example - white potatoes (which by the way, can also be found in red, yellow, purple varieties, etc). Many health professionals claim that potatoes are a bad carbohydrate because they are thought to have a high glycemic index. First of all, if you've read my Truth about Six Pack Abs ebook, then you understand that glycemic index is not necessarily the most important factor in choosing your carbohydrates.


While a generalization can be made that most low glycemic index carbohydrate choices will help you lose body fat easier than high glycemic index choices, it is not all that it's cracked up to be. There are many other factors that determine how your body will react-to and process the carbohydrates you ingest, such as glycemic load and also how you combine the high GI food with other foods.


For example, using glycemic load as an example... it is known that watermelon has a high glycemic index. However, the glycemic load of a normal serving of watermelon is just way too low for your body to start packing on body fat just because you ate a high glycemic index fruit. You would have to eat such an enormous quantity of watermelon just to get enough grams of carbohydrates to have any negative glycemic effect, that it is just non-sensical.


Not to mention that watermelon is also a great source of vitamins, minerals, and lycopene. There's just no reason to avoid it simply because it has a high GI. My point is... candy bars, cupcakes, and donuts make you fat... NOT watermelons, carrots or potatoes... French fries excluded of course.


Also, as i mentioned, food combinations are important in how your body processes the carbohydrates and the associated blood sugar and insulin response you receive. For example, if you mix a high glycemic index carbohydrate with an extra source of fiber, healthy fats, or even certain proteins, many times the blood sugar and glycemic response will be slowed down considerably by the way you combined the food. Again, I talk in detail about this entire topic in my Truth about Six Pack Abs book


Alright, so back to my point that white potatoes are actually a healthy carbohydrate as long as you eat them in the right form... with the entire skin, and please don't ruin them by deep frying them into french fries either! French fries are one of the most evil things ever invented for your health, but only because we ruin them by soaking them in a scorching bath of trans fats in the deep fryer from the hydrogenated oils that are typically used.


Keep in mind that potatoes contain so many vitamins and minerals that the list is way too long to even try. Also, as long as you eat the skins, you get a decent shot of fiber too.


Will 7-9 potatoes per day make you fatter?


On the topic of potatoes not being so bad after all, I don't remember where I saw this referenced, but I recently saw a particular study that had participants eat something like 7-9 whole potatoes per day for several weeks.


At the conclusion of the study, the potato eaters had actually consistently lost weight! I'd venture a guess that the reason the people lost weight is that they were probably so full from eating all of those damn potatoes, that they actually consumed less calories than normal! An average sized potato only has about 100-120 calories, and I can surely imagine you'd be full constantly from eating 7-9 potatoes each day. 


Of course, this does NOT mean that french fries are ok to eat!  Those will only make you fat, and the trans fat will lead to an early death.  Seriously... fries are one of the most deadly foods in our food supply.  Plus, deep fried potatoes build up dangerous acrylamides from the frying oil reacting with the starch, and these compounds are carcinogenic. 


Anyway, back to the 7-9 whole potatoes per day... Now I would never recommend going to those extremes, but my point is that an occasional potato is not going to hurt your efforts to get lean, especially if you combine it with some other fibrous vegetables and maybe a healthy fat and some protein. On that note, I have one of my favorite recipes for you, using potatoes.



Geary's Lean-Body Potato Side Dish

  • Desired quantity of baby potatoes (I like to use this mixture I found recently at a health food store... it is a mixture of white, red, yellow, and purple baby potatoes)
  • 1 red pepper
  • 1 green pepper
  • 1 yellow pepper
  • 1 or 2 onions
  • a couple cloves of garlic, finely chopped (or mashed garlic from a jar, organic preferably)
  • 1 or 2 Tbsp extra virgin olive oil and/or virgin coconut oil
  • a little salt and pepper to taste (I like using a sea salt instead of normal commercial salt)
Cut the baby potatoes into slightly smaller pieces and place in a steamer until soft all the way through. Slice up the peppers and onions into strips and add with the chopped garlic into a pan with the olive oil. Cook the peppers, onions, and garlic until tender, and then add the steamed baby potatoes. Stir it all together and serve. This is a delicious and healthy side dish that goes great with chicken or red meat.
I hope you've enjoyed this little topic today about potatoes, healthy carbohydrates, glycemic index, and my killer healthy potato recipe idea!

Sincerely,


Mike Geary
Certified Personal Trainer
Certified Nutrition Specialist
Founder The Truth about Six-Pack Abs

Get the solution to rid yourself for life of this problem by reading more details about this unique workout and diet program at the home page -- Losing Dangerous Abdominal Fat

iskandarX Society Review - Exhaustion and Anxiety


Why do some people have a problem with anxiety and others do not?






This is a question almost everyone who experiences anxiety asks themselves at some point or another. Why me?


My understanding of anxiety is that yes, some people seem more susceptible than others but that the key trigger tends to be exhaustion. By exhaustion I mean mental, physical, or emotional exhaustion. (Under physical exhaustion I also include things like diet or substance abuse)


For some it may be exhaustion caused by a hectic life and never taking time to release the stress. People like that often do not notice their stress levels are so high until they get blindsided by a spontaneous panic attack.


For others it may be an emotional exhaustion caused by the loss of a loved one or the break up of a long term relationship.


If the anxiety is caused by a traumatic life event it is interesting to note that the person frequently does not experience the anxiety until the event has passed.


You often see people dealing very well with a crisis but then several weeks later when the dust has settled they start to feel the anxiety. It is like they have been in shock and are only now starting to process the experience.


The most important thing to remember about panic attacks or general anxiety is that help is available and it is important to get help sooner rather than later.


I always recommend visiting your doctor first of all to really determine that it is just anxiety you are dealing with and not an underlying physical ailment. Once you are sure that it is anxiety that you dealing with, treat it.


Don’t wait


Burying your head in the sand hoping it will simply be gone next week is not an effective way to treat it. It is totally unnecessary to spend months if not years dealing with something that can be corrected now.


That help is available right here.


The Panic Away Program changes the way you process your anxiety enabling you to end panic attacks and general anxiety. It costs no more than a dinner for two but can change your life so much for the better. Invest in the right kind of information. Information that puts you back in control of your life. That is the best kind of investment you can make.


To learn more about Panic Away


Click Here


To your success,


Barry McDonagh


All material provided in these emails are for informational or educational purposes only. No content is intended to be a substitute for professional medical advice, diagnosis or treatment. Consult your physician regarding the applicability of any opinions or recommendations with respect to your symptoms or medical condition.

-Learn how to be empowered and gain confidence by engaging a simple technique to defuse any panic attack.
-The four most powerful approaches to creating an enduring anxiety buffer zone (particularly useful for those who experience GAD).<
-Learn to avoid making the one mistake almost everyone makes during a panic attack episode.

iskandarX Society news - Attack on Israeli tourists kills at least six in Bulgaria




More than 30 people were wounded in the attack against tourists headed for Bulgarian Black Sea resorts that also left two nearby buses in flames.






Witnesses described how panicked passengers jumped from bus windows and bodies lay strewn on the ground with their clothes torn off as ambulance sirens wailed and black smoke rose over Sarafovo airport in Burgas.

Bulgaria's Prime Minister Boyko Borisov said "this terrible incident is a shock to us all... The government condemns the aggression and terrorism".

Israel said it had been informed by Bulgaria that seven people were killed, while Bulgarian interior ministry officials in Sofia put the death toll at six, with 32 wounded.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu said that "Israel will respond forcefully to Iranian terror" after an official in Jerusalem said the bus was shot at and an explosive thrown.

"In the past few months we have seen attempts by Iran to harm Israelis in Thailand, India, Georgia, Kenya, Cyprus and other places."

The foreign ministry's deputy spokesman Paul Hirschson told AFP that "the vast majority of the dead and the injured are Israelis," although the nationalities of the casualties had not been listed.

The attack -- the deadliest on Israelis abroad since 2004, and the first on Bulgarian soil against Israelis -- drew strong condemnation from its staunchest ally the United States, as well as from France and Britain.

US President Barack Obama condemned the "barbaric terrorist attack".

Obama did not mention Iran in his written statement but reaffirmed America's "unshakeable commitment to Israel's security, and our deep friendship and solidarity with the Israeli people."

"My thoughts and prayers are with the families of those killed and injured, and with the people of Israel, Bulgaria, and any other nation whose citizens were harmed in this awful event," he said.

"These attacks against innocent civilians, including children, are completely outrageous. The United States will stand with our allies, and provide whatever assistance is necessary to identify and bring to justice the perpetrators of this attack."

Obama called Netanyahu and expressed his condolences, while both leaders "agreed that Israel and the United States would work together to investigate the attack," said an Israeli government statement.

Netanyahu told Obama that Iran and Hezbollah were waging a global terror campaign, the statement said, and he told the US president that "Iran is a state of global terror. It must bear the consequences of that."

Pictures from Burgas showed plumes of black smoke rising over the airport, which was closed after the attack. Television showed ambulances rushing people to hospital and women crying.

"I was on the bus and we had just sat down when, after a few seconds, we heard a really loud explosion," one Israeli tourist, Gal Malka, told Israeli army radio. "The whole bus went up in flames."

Aviva, another Israeli woman on a nearby bus, told the radio that "there are seven dead people," adding that she saw people whose clothes had been blown off and bodies lying on the floor.

"It was just terrible. People were jumping out of the windows," she said.

The Israeli military said it was sending a medical team to Bulgaria "in order to provide medical care and to assist those injured in returning to Israel," a statement said.

Burgas mayor Dimitar Nikolov, who was at the airport at the time, said the blast happened as tourists were boarding the bus and placing their bags in the luggage compartment.

The blast occurred around 1400 GMT on the bus carrying Israelis who had flown in to Burgas, the second largest city on Bulgaria's Black Sea coast, setting off a fire that spread to another two buses, the ministry said.

Israeli media said many on the flight were young Israeli school-leavers who were just about to be drafted into the military.

The attack came on the 18th anniversary of an attack on a Jewish community centre in Buenos Aires in 1994 that killed 85 people and wounded 300.

Israel also held Iran responsible back in 1994. The Islamic republic denied the charge and has accused Israel of being behind the assassinations of nuclear scientists and senior military figures in recent years.

Bulgaria's Black Sea coast has become a popular holiday spot for Israelis, with almost 140,000 visiting the country in 2011.

In January, Israeli public television reported that Bulgarian authorities had foiled a bomb attack when they found an explosive device on a bus chartered to take Israeli tourists to a ski resort.

Bulgarian troops were deployed in several ski resorts frequented by Israeli tourists after the bomb was found, the report added.

iskandarX Society News - Ban condemns Syria blast, urges UN action




UN Secretary General Ban Ki-moon urged the Security Council to "shoulder its responsibility" on the eve of Thursday's scheduled vote on possible sanctions against Bashar al-Assad's Syrian regime.





"Time is of the essence. The Syrian people have suffered for too long. The bloodshed must end now," Ban said, in a statement from his office, while UN envoys wrangled over details of the resolution ahead of the vote.

Ban on Wednesday also condemned the ongoing violence in Syria, in particular a bombing that killed three senior regime security officials and the reported use of heavy weapons by Syrian security forces against civilians in Damascus.

The statement said Ban "strongly condemns today's bomb attack at the National Security Headquarters in Damascus which resulted in significant casualties including the death and serious injury of government officials.

"He is gravely concerned about reports of the continued use of heavy weapons by Syrian security forces, including in the Damascus area, against civilians, despite repeated government assurances such weapons would be withdrawn.

"The secretary general urges the Security Council to shoulder its responsibility and take collective and effective action on the basis of UN Charter obligations and in view of the seriousness of the situation."

The UN Security Council had been due to vote Wednesday on a Western-backed resolution that would have threatened Assad with international sanctions unless he withdrew his troops to barracks and implemented a UN-backed peace plan.

This went too far for Russia, a traditional friend of Damascus that is promoting a rival resolution with no provision for immediate sanctions, and the resolution appeared doomed to fall victim to Moscow's veto.

Kofi Annan, a former UN secretary general who is the envoy promoting a UN and Arab League peace plan, intervened to delay the vote to Thursday in the hope that diplomats will find a compromise deal.

You just can comdemns them but you cannot stoping them.

iskandarX Society Politik - Selangor Hantara Surat Untuk Ambil Alih SYABAS Kepada Kerajaan Pusat Esok


SHAH ALAM, 18 Julai (Bernama) -- Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata pihaknya akan menghantar surat kepada kerajaan pusat esok bagi memaklumkan hasrat kerajaan negeri untuk mengambil alih pengurusan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas).



Beliau berkata delegasi yang diketuai bersama oleh Anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Dr Xavier Jayakumar dan Teresa Kok akan menghantar surat itu secara peribadi kepada Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air di Putrajaya kira-kira 11 pagi.

"Kerajaan negeri berpendirian bahawa isu air ini penting diselesaikan dengan segera demi kesejahteraan rakyat di Selangor khususnya," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di sini,Rabu.

Ketika ditanya mengenai saranan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin agar kerajaan negeri menghantar pelan dan rancangan untuk langkah pengambilalihan tersebut, Abdul Khalid menegaskan kerajaan negeri mempunyai kebolehan dalam perkara itu.

"Operasi pengurusan air ialah satu operasi pengurusan, jadi kita tunjukkan kepada kerajaan pusat kita ada kebolehan untuk langkah in (mengambil alih pengurusan Syabas)," katanya.

-- BERNAMA

Hmmm, memang patut Kerajaan Selangor ambik alih SYABAS kerana SYABAS punya rate punya lah mahal. Ramai Member aku merunggut bil air mengalahkan bil elektrik. 

iskandarX Society Tempatan - Bekalan Elektrik Di Kuching Terputus Akibat Kerosakan Talian Penghantaran




KUCHING, 18 Julai (Bernama) -- Bekalan tenaga elektrik yang terputus di kebanyakan tempat di bandar raya ini tengah hari Rabu berpunca daripada masalah penghantaran di Mambong dekat sini apabila satu daripada dua talian penghantaran 275kv terpelantik tanpa diduga, kata pengendali sistem grid Sarawak Energy Berhad (SEB) Yong Ying Poh hari ini.






Beliau berkata SEB telah memulakan siasatan untuk mencari punca kejadian itu apabila satu daripada talian yang menghubungkan Engkilili ke Mambong dikeluarkan daripada perkhidmatan pada pukul 11.47 pagi untuk menggantikan dengan segera sebuah 'capasitor voltage transformer' yang rosak, tetapi litar yang ada terpelantik tanpa disangka pada pukul 2.12 petang berikutan kerosakan talian.

"SEB memahami kekecewaan yang dialami orang ramai akibat kejadian hari ini dan amat kesal dengan masalah serta gangguan yang dialami pelanggan kami di Kuching," katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata kru penyenggaraan SEB berusaha keras untuk menyiapkan kerja menggantikan alat berkenaan bagi membolehkan litar lain kembali berfungsi dengan segera dan memulihkan muatan penuh bekalan elektrik ke semua kawasan terjejas menjelang pukul 5 petang.

Apabila talian kedua terpelantik, kata beliau, satu-satunya sumber bekalan yang ada ke Kuching ialah dari stesen janakuasa Sejingkat dan Tun Abdul Rahman tetapi dua stesen itu tidak mempunyai kemampuan secukupnya untuk memenuhi permintaan di Kuching.

"Untuk memastikan sistem ini stabil, bekalan ke beberapa kawasan di sekitar Kuching perlu ditutup selama hingga 45 minit bagi sesuatu masa," katanya sambil menyatakan bahawa hasil siasatan yang dijalankan akan digunakan pihaknya untuk menambah baik standard kebolehpercayaan bekalan tenaga elektrik di Sarawak.

-- BERNAMA

Iskiskisk patutnya pelabur-pelabur pergi ke Sarawak untuk melabur dalam bidang janakuasa secara hijau. Green power cukup terkenal di Sarawak. Tapi macamana Isolator tu boleh terpelantik? Mesti ada orang usik punya nie.

iskandarX Society Jenayah - PDRM Sekali Lagi Guna Pedekatan Penguatkuasaan Lebih Tegas Dalam Ops Sikap Ke-26




PULAU AMAN (PULAU PINANG), 18 Julai (Bernama) -- Polis Diraja Malaysia (PDRM) sekali lagi akan menggunakan pendekatan penguatkuasaan yang lebih tegas dalam Ops Sikap ke-26 sempena Aidilfitri bermula 10 Ogos ini.





Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman, Datuk Salleh Mat Rasid berkata berdasarkan kajian selepas Ops Sikap ke-25 sempena Tahun Baru Cina, Februari lepas, pendekatan itu telah berjaya mengurangkan kadar kemalangan maut.

"Ops Sikap ke-25 merupakan kali pertama kita dapat menurunkan kadar kematian dan untuk Ops Sikap akan datang kita guna pendekatan sama dengan mengeluarkan saman dan kadar kompaun trafik yang tinggi," katanya.

Salleh berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri program 'Kepolisian Berprofil Tinggi' dengan penduduk Pulau Aman, di sini, Rabu.

Beliau berkata Ops Sikap ke-26 selama 26 hari bermula 10 hingga 26 Ogos ini akan diadakan dengan kerjasama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM).

-- BERNAMA

Yaaaaa, PDRM dah turun mengamuk, kalau aku jadi Ketua Polis, aku nanti suruh buat roadblock tak main la pacak kon, aku lintang terus gigi jaws tu stun rifle. Baru gempak.

iskandarX Society Luar Negara - Penuntut Tajaan Mara Yang Terlibat Dalam Kebakaran Di AS Diberi Bantuan RM7,000 Seorang




KUALA LUMPUR, 17 Julai (Bernama) -- Enam penuntut tajaan Mara yang terlibat dalam kebakaran di kompleks pangsapuri South Meadow Apartments, Ames, Iowa Ahad lepas, diberi bantuan RM7,000 seorang.







Ketua Pengarah Mara Datuk Ibrahim Ahmad berkata peruntukan khas berjumlah RM42,000 itu adalah bagi membantu mereka memulakan kehidupan baru dan bantuan itu meliputi elaun komputer, baju panas dan sara hidup.

"Bantuan ini disalur secara terus kepada tiga pelajar yang sedang bercuti di Malaysia, manakala bantuan untuk tiga lagi pelajar lain yang berada di Amerika Syarikat akan disalurkan melalui pejabat Mara di Washington," katanya dalam kenyataan di sini Rabu.

Ibrahim berkata pengurusan bangunan kediaman berkenaan juga telah memberi komitmen untuk mengurus penempatan baru seperti tercatat dalam kontrak yang ditandatangani bersama penuntut berkenaan.

"Pejabat Mara di Amerika Syarikat juga telah mendapat komitmen daripada Dekan Hal Ehwal Pelajar, Iowa State University untuk kursus Summer School, buku-buku perpustakaan yang telah musnah serta urusan kaunseling," katanya.

-- BERNAMA

Wow dah la belajar dapat tajaan, lepas tu dapat lagi bantuan, tu tak kira bantuan peribadi, sumbangan dari local As dan ahli politik lagi, bertuah punya badan, so kalau dah belajar semua makan minum ditanggung berak pun dok cangkung, balik Malaysia jadi sampah juga aku tak tau lah nak kata apa.

iskandarX Society Luar Negara - Pekerja Indonesia Kirim Pulang AS$4 Bilion Sehingga Mei


JAKARTA, 18 Julai (Bernama) -- Tenaga Kerja Indonesia dari beberapa negara asing di seluruh dunia mengirim pulang wang berjumlah AS$4 bilion sehingga Mei tahun ini.






Dalam tempoh itu, kiriman wang oleh pekerja Indonesia dari negara-negara di Asia ialah AS$1.2 bilion manakala kiriman wang dari negara-negara Amerika, Timur Tengah, Afrika, Eropah dan Australia pula berjumlah AS$2.8 bilion.

Butir-butir ini diberikan Timbalan Ketua Bidang Perlindungan, Badan Nasional Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia (BNP2TKI) Lisna Yoeliani Poeloengan dalam siaran berita di laman web BNP2TKI.

Menurut Lisna, sumbangan hasil oleh tenaga kerja Indonesia kini menjadi penyumbang kedua terbesar kepada ekonomi Indonesia selepas sektor minyak dan gas kerana mereka menyumbang antara AS$6 bilion hingga AS$7 bilion setahun.

Beliau berkata pada 2011, tenaga kerja Indonesia mengirim pulang wang berjumlah AS$6.735 bilion, pada 2010 AS$6.734 bilion dan pada 2009 AS$6.617 bilion.

Lisna berkata tenaga kerja Indonesia di Hong Kong merupakan penyumbang paling besar iaitu AS$400 juta sedangkan bilangan pekerja yang dihantar ke sana hanya kira-kira 130,000 orang.

Secara perbandingan tenaga kerja Indonesia dari Arab Saudi yang berjumlah 1.2 juta orang mengirim pulang wang AS$1.7 juta dan tenaga kerja Indonesia di Malaysia yang berjumlah 2.3 juta orang mengirim pulang tidak sampai AS$2 juta, katanya.

-- BERNAMA

Kenapa rakyat kita tak buat macam rakyat Indonesia? Why? tapi kalau iya pun rakyat kita nak kirim jangan kirim kat badan yang dok makan duit, sebaliknya salurkan bantuan atau wang ringgit anda kepada pertubuhan Islam, contohnya seperti Persatuan Ulama, atau taffis-taffis dan sebagainya.

iskandarX Society Tempatan - Pelajar Siam Diiktiraf Sebagai Bumiputera Untuk Masuk IPTA




KUALA LUMPUR, 18 Julai (Bernama) -- Masyarakat keturunan Siam menyambut baik pelaksanaan keputusan kerajaan bahawa kemasukan pelajar golongan itu ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dipertimbangkan sama seperti Bumiputera lain, mulai tahun ini.



Senator Datuk Boon Som Inong berkata beliau berharap dengan keputusan itu pelajar-pelajar keturunan Siam yang memenuhi kelayakan dan syarat tidak lagi menghadapi masalah untuk melanjutkan pengajian mereka di IPTA.

Beliau berkata dalam satu kenyataan Rabu berikutan keputusan itu pelajar berkenaan layak dipertimbangkan tempat mengikuti program pengajian yang dikhususkan untuk Bumiputera di IPTA pada peringkat Asasi, diploma serta ijazah pertama.

Menurutnya Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Dr Hou Kok Chung memberitahu Dewan Negara semalam bahawa Jemaah Menteri pada 22 Jun lalu bersetuju bahawa kemasukan pelajar keturunan Siam ke IPTA dilaksanakan secara pentadbiran.

Ini selaras kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pertemuan dengan masyarakat Siam di Pendang, Kedah pada 25 Februari lalu bahawa status pelajar dari masyarakat itu bagi kemasukan ke IPTA wajar dipertimbangkan sama seperti Bumiputera lain, katanya yang menjadi wakil masyarakat itu di Dewan Negara.

-- BERNAMA

Selamat menjadi Bumiputera di Malaysia nie lagi cantik kalau dorang tukar agama kepada agama Islam serta menetap di dalam Malaysia secara tetap. Boleh dipanggil Melayu semula.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rujukan