Cari Artikel

Tuesday, July 17, 2012

iskandarX Society Nasihat - Kita Akan Bersahabat Buat Selamanya




Agama Islam adalah agama universal.


Setiap inci dalam aspek kehidupan kita disentuh di dalam Al-Qur'an, Hadis-hadis nabi dan juga diperbahaskan oleh ulama'-ulama' muktabar di sepanjang zaman.



Ini membuktikan betapa Islam adalah sebuah agama yang syumul dan lengkap dan sesuai digunapakai di sepanjang zaman.

Antara aspek kehidupan yang ditekankan oleh Islam adalah persaudaraan ataupun persahabatan. Anas Ibn Malik pernah meriwayatkan hadis yang bermaksud :

"Dan tidak beriman seseorang daripada kamu sehinggalah dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri"

Hadis ringkas ini cukup mudah untuk difahami dimana Islam sangat menekankan ikatan persaudaraan sesama Muslim.

Kita sangat digalakkan untuk menyambung silaturrahim yang terputus dan juga ditegah untuk tidak bertegur sapa sesama kita lebih daripada 3 hari.

Kekuatan Islam pada hari ini terletak pada kekuatan silaturrahim sesama kita.

Jika sesama muslim pun kita sering berpecah belah dan bertegang leher, maka sukarlah untuk kita menewaskan musuh utama kita yang sudah dijelaskan di dalam Al-Quran iaitu yahudi laknatullah yang sangat bersatu-padu untuk menghancurkan umat Islam.

Masalah yang timbul adalah kita kurang didedahkan tentang cara bersilaturrahim dengan baik dan efektif.

Bagaimana adab-adab bergaul dengan kawan dan apakah langkah-langkah yang perlu dititikberatkan untuk mewujudkan suasana pergaulan yang harmoni sesama kita.

Walaupun ia nampak seperti sesuatu yang remeh, namun itulah asas untuk mewujudkan umat Islam yang kuat dan disegani sepertimana umat Islam pada zaman Nabi Muhammad SAW dan zaman para sahabat yang berjaya menguasai satu per tiga dunia.

iskandarX Society Nasihat - Hanya Khas Untukmu Wanita




Sabda Rasulullah SAW dalam hadis Riwayat Muslim, "Harta yang paling berharga di dunia adalah wanita yang solehah." 



Ramai manusia menisbahkan kemulian wanita pada kecantikan semata-mata.

Ada juga yang menisbahkan kemuliaan mereka pada kekayaan, dan tidak kurang juga pada keturunan.

Tetapi ini semua adalah penilaian oleh insan yang buta mata hatinya.

Sesungguhnya kemuliaan semua makhluk Allah SWT adalah terletak pada tahap ketaqwaan kepada Allah SWT.

Wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa.

Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan wanita, walaupun mereka diselubungi kelemahan, tapi teriakan mereka mampu merubah segalanya.

Kerana itulah sebagai anak, dia perlu menjadi anak yang solehah.

Manakala sebagai isteri, dia menjadi isteri yang menyenangkan dan menenangkan hati suaminya.

Sebagai ibu pula, dia akan mendidik anaknya dengan penuh kasih dan sayang.

Firman Allah SWT dalam surah An-Nisa' ayat ke-24 yang bermaksud, "Barangsiapa yang mengerjakan amalan yang soleh baik lelaki mahupun wanita sedang ia seorang yang beriman maka mereka itu masuk ke dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikitpun."

Dalam Islam wanita amat dihormati dan dihargai peranannya. Sebagaimana eratnya hubungan siang dan malam yang saling melengkapi, begitu juga lelaki dan wanita diciptakan untuk saling melengkapi.

Setiap lelaki dan wanita memiliki tugas-tugas dan kewajipan-kewajipan yang berlainan, sesuai dengan fitrah masing-masing. Namun, matlamat hidup setiap lelaki dan wanita adalah sama, iaitu mencari keredhaan Allah SWT.

Rasulullah SAW telah memerintahkan supaya kaum wanita diperlakukan menurut fitrah ia dijadikan sebagaimana dalam sabdanya yang bermaksud,

"Berlaku baiklah terhadap kaum wanita lantaran mereka diciptakan dari tulang rusuk yang bengkok adalah bahagian yang teratas, jika kamu cuba untuk meluruskannya kamu akan mematahkannya dan jika kamu membiarkannya ia akan tetap bengkok, maka berlaku baiklah terhadap kaum wanita kamu." - Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim

Nilai wanita bukan terletak pada pakaiannya yang menonjol, berhias diri untuk memperlihatkan kecantikannya, tetapi hakikatnya ialah pada kesopanan, rasa malu dan keterbatasan dalam pergaulan.

Wanita solehah itu adalah wanita yang tegar menjaga maruah serta apa yang lahir dari dirinya, dari hujung rambut hingga hujung kaki, termasuklah wajahnya, suaranya, senyum tawanya, jalannya, tulisannya hatta namanya sekalipun.

Wajahnya bukan aurat tetapi ada kalanya ia menjadi aurat

Dalam mazhab syafie ada khilafnya berdasarkan ayat ke-30 dalam surah an-Nur.

Allah melarang wanita beriman menunjukkan perhiasannya, kecuali apa yang telah zahir daripadanya.

Ulama Syafie berpendapat makna "apa yang zahir daripadanya" adalah muka dan tapak tangan, tetapi bagi wajah yang boleh mengundang fitnah, ia tetap menjadi aurat.

Wanita yang khuatir wajahnya boleh melalaikan lelaki yang memandangnya pasti akan menganggapnya sebagai aurat, lalu mengenakan purdah pada wajahnya.

Mungkin berat bagi wanita bergelar remaja untuk mengamalkannya, tapi cukuplah dengan tidak terlalu menonjolkan diri mereka di hadapan ajnabi atau tidak menjadikan wajah mereka sebagai paparan umum seperti friendster, facebook dan lain-lain.

Suaranya bukan aurat, tapi ada kalanya ia menjadi aurat.

Wanita yang memahami erti kesolehan tidak akan melembutkan suaranya di hadapan ajnabi kerana memahami perintah Allah SWT.

"Maka janganlah kamu melemah lembutkan suara dalam bebicara sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit hatinya." (Surah Al-Ahzab, 33)

Jadi, bertegaslah apabila berurusan dengan lelaki ajnabi.

Pergaulan yang betul telah Allah ajarkan melalui kisah dua orang puteri Nabi Syuib AS.

Bagaimana mereka ketika ingin memberi minum haiwan ternakan, mereka dapati ramai pengembala di sumur. Hajat mereka tidak kesampaian.

Nabi Musa AS telah mengambil alih tugas mereka.

Apabila selesai memberi minum haiwan ternakan tersebut, salah seorang daripada puteri tersebut mendatangi Nabi Musa AS dengan keadaan malu untuk menyampaikan pesanan ayahnya menjemput Nabi Musa AS ke rumahnya.

Daripada peristiwa ini, Allah menggambarkan wanita solehah itu adalah wanita yang tidak memdedahkan dirinya kepada pandangan umum.

Apabila ia berurusan dengan lelaki ajnabi, maka ia akan tunduk dan melahirkan rasa malu.

Berurusanlah dengan ajnabi tanpa mendatangkan keadaan khalwat (berdua-duaan).

Khalwat paling mudah berlaku dalam hubungan cinta terlarang. Khalwat juga adalah bunga-bunga zina.

Berbual-bual di telefon atau SMS di antara lelaki dan wanita kerana dasar cinta terlarang sehingga menyebabkan nafsu syahwat bergelora juga dikira sebagai khalwat kerana ia berlaku secara berdua-duaan.

Saidina Umar r.a berkata, "Aku lebih rela berjalan di belakang seekor singa daripada berjalan di belakang seorang wanita."

Seorang wanita solehah tidak akan membiarkan lelaki berjalan di belakangnya kerana dia faham seribu satu fitnah boleh timbul daripada keadaan tersebut.

Bagaimana pula keadaan wanita yang tidak melabuhkan jilbabnya apabila lelaki berjalan di belakangnya?

Maka, labuhkanlah tudungmu.

Ketahuilah bahawa pada pagi hari perintah berjilbab diwahyukan kepada Rasulullah SAW,seorang sahabiyah yang masih tidak tahu tentang wahyu tersebut telah keluar dari rumahnya tanpa jilbab. Kemudian seseorang telah menegurnya, "Mengapa engkau tidak berjilbab, adakah engkau tidak tahu tentang perintah memakainya?"

Lalu wanita tersebut berhenti melangkah dan menyuruh seseorang mengambil jilbabnya, lalu beliau berkata, "Aku tidak mahu selangkah pun aku berjalan dalam keadaan melanggari perintah Allah SWT."

Malangnya hari ini apa yang terjadi kepada wanita Islam; bertahun-tahun belajar Islam tetapi masih tiada kekuatan untuk mengamalkannya.

Saudariku,

Bangkitlah dari lenamu yang panjang dan tidak berkesudahan.

Sekali kamu terjatuh, jangan biarkan diri kamu jatuh selamanya.

Kamu punya kekuatan untuk bangkit semula, walaupun kita berdosa sebanyak buih yang memutih di lautan.

Yakinlah kasih sayang dan keampunan Allah terlalu luas.

Saudariku,

Hidup ini seperti mimpi, seorang pengemis bermimpi menjadi seorang raja, dipuji dan dipuja, segala kemuliaan dan kekayaan tunduk kepadanya, tapi bila dia sedar dari lenanya, dia masih seorang pengemis yang miskin dan tidak punya apa-apa.

Seorang raja yang bermimpi, menjadi seorang pengemis yang miskin dan hodoh, dia dihina dan dikeji di setiap persimpangan yang dilalui, tapi bila raja itu sedar dari lena, dia tetap seorang raja.

Matanglah dalam urusan akhiratmu. Jangan kerana kesenangan dunia yang sementara, kau sanggup menempah sengsara di akhirat selamanya.

Janganlah kerana kasih makhluk yang sementara, kau hilang kasih Allah SWT di akhirat sana. Jika kau hilang kasih Allah SWT, nescaya kau akan hilang segalanya.

Saudariku,

Saidatina Aisyah RA pernah berpesan,

"Sebaik-baik wanita adalah yang tidak memandang dan dipandang"

Jangan kau berasa bangga dengan kecantikanmu sehingga kau dikejar jutaan lelaki. Itu bukan kemuliaan bagimu.

Jika kau berasa bangga, kau menyamakan dirimu dengan pepasir di pantai, yang boleh dipijak dan dimiliki sesiapa sahaja.

Muliakanlah dirimu dengan taqwa, setanding mutiara Zabarjad, yang hanya mampu dimiliki penghuni syurga.

Artikel Sumber : Tempat Biasa Aku Sebat

iskandarX Society Nasihat - Waktuku Tak Berhias


"Kringgg!!!"

Jam loceng berbunyi. Sekejapnya waktu berlalu. Terasa macam baru sahaja aku melelapkan mata. Tidur sekejap lagi la, awal lagi ni. Eh... tak boleh. Nanti tak terjaga macam kelmarin.



Aku bangun, duduk menyandar ke dinding. Berat pula kain selimut ini. Tak terdaya aku mengangkatnya.

Aku kembali ke pangkuan bantalku. Hati membisikkan segugus peringatan tapi akalku liat sekali mengarahkan otot-ototku bergerak.

Tidak senang dengan hambatan hati, aku lantas bangun menuju ke bilik air. Mataku masih dipejam. Tanganku meraba-raba dinding mencari arah.

Aduh! Sakitnya. Tidak semena-mena kepalaku terhantuk pada bucu dinding bilik air. Sakitnya menyengat. Ikutkan hati, mahu sahaja aku tendang dinding itu. Mujur kakiku tidak kebal.

Pili air dibuka perlahan. Air sejuk yang terpercik ke kaki membuatkan bulu romaku meremang. Aku berwudhuk sambil menggigil kedinginan.

Kenapa tiba-tiba aku rasa malas berbakul-bakul ni? Aku duduk sebentar di atas sejadah. Entah apa yang berkejaran dalam kampus fikiranku. Aku menoleh lemah ke arah jam dinding.

Setelah aku menguap tiga empat kali, baru aku bangun menunaikan solat Subuh.

.........................................................

"Abang Din dapat anak perempuan," kata abah setelah meletakkan gagang telefon.

"Isteri dia dah bersalin?" Dik Ya tercengang.

"Orang dah cakap dapat anak, boleh pula dia tanya macam tu. Ish... ish... ish... teruk betul." Aku sengaja menyakat. Itulah rutin wajibku di rumah.

"Cepat bersiap, kita bertolak ke Alor Setar lepas sarapan pagi."

"Uh? Perlukah? Lepas Zohor ye abah, adik mengantuk ni."

"Macam la dia yang nak memandu, lesen sekeping pun tak ada. Kihkihkih..." Sasaranku mengena. Ada segugus kepuasan dalam hatiku bila melihat Dik Ya mencebik.

"Mak, masak tengah hari dulu ye sebelum keluar, gaji Abang Chik tak masuk lagi. Sayang mak."

"Semua ikut, Pak Long satu keluarga selalu ziarah kita, kita ini pergi tengok dia tak pernah cukup kuota."

"Tapi Abang Chik dah janji dengan..."

"Abah kata semua ikut, semua ikut."

Anak dah besar panjang pun nak diheret ke sana-sini. Bukannya Kak Zai bersalin anak sulung pun, dah masuk anak ketiga.

Kalau pergi dapat duit tak apa, ni sahih aku juga yang kena bayar duit tol dan duit minyak. Ish.... Leceh betul.

.............................................................

Abah mesti nak bermastautin berjam-jam lagi kat sini. Bahang kebosanan sudah mula melambai-lambai.

Hari cuti yang indah lagi permai ini, kalau bersemayam atas sofa gebu sambil tengok 'movie'. Tak pun main 'game' kesayanaganku itu, aduhai, alangkah nikmatnya.

"Debabnya si kecil ni. Comelnya dia. Berapa berat dia, Kak Zai?"

"3.3 kilo. Geram kan tengok pipi dia?"

"Ya."

Apakah hari ini aku ditakdirkan untuk mendengar omongan kosong kaum hawa? Itu comel, ini comel. Entah apa yang tak comel pun aku tak tahu. Bayi itu biasa je aku tengok.

"Betul kan Abang Chik?"

"Ya...Eh... Apa yang betul?"

"Tadi Abang Chik cakap nak belanja semua orang makan kan?" Dik Ya mengangkat-angkat keningnya. Suka hati mungkin dapat mengenakan aku. Ya Allah, perempuan ni betul-betul mengikis kesabaranku.

Orang dalam rumah ni bukan sikit. Terkikis poketku nanti. Dik Ya ni, kalau nak kenakan orang tu, cuba jangan libatkan duit.

Tak apa... ada ubi ada batas, ada hari pasti aku balas. Walaupun sebenarnya aku yang mula memulakan agenda ini. Huhu.

"Din kalut pagi tadi, lupa langsung bab makan. Selalu Zai yang uruskan hal-hal rumah ni."

"Pak Lang rasa baik pergi beli barang masak sendiri. Mak Lang kamu ada ni, boleh dia masakkan. Kalau nak makan di kedai, nanti separuh di rumah, separuh di kedai, makan pun tak seronok." Abah memberi buah fikiran bernas.

"Betul tu. Pak Long keluar pergi beli barang sekejap ye." Bagus tu, Pak Long. Syukur, Alhamdulillah... selamat duit aku.

"Dik Ya, ikut Pak Long tolong angkat barang."

"Haa. Jom, Firdaus. Rasanya nak kena pergi Giant, pasar pagi dah tutup ni. Pak Long bukan pandai sangat beli barang kat Giant tu."

Aik. Rasanya aku sebut 'Dik Ya' tadi. Tak pula aku 'offer' nak ikut. Apa yang susahnya beli barang kat Giant tu, lepas ambil barang, bayar je di kaunter.

"Letih la Pak Long, memandu jauh tadi. Nah, kunci kereta Abang Chik." Aku menghulurkan kunci kereta kepada Dik Ya.

"Hahaha. Takut mati dia ni Pak Long, sebab tu sampai sekarang tak ambil lesen."

"Kamu la yang ikut. Takkan nak suruh perempuan angkat barang. Jom, jom. Kita naik motor saja."

Motor? Honda 70? Dah la kena ikut orang antik, takkan nak naik motor antik juga.

..........................................

Masuk shopping mall dengan orang tua berbaju teluk belanga dengan kain pelikat lusuh, dan lengkap berserban. Boleh laa. Gaya 'evergreen', lain dari yang lain.

Badan gempalnya yang sedikit membongkok, wajahnya yang penuh kerut, matanya yang merenung untuk melihat tepat, dan langkah kaki tuanya yang sedikit berjengket itu mencuit hatiku.

Hampir saja aku ketawa dengan tingkah lakunya. Bagaimana agaknya rupa aku bila sudah tua nanti?

"Apa nak jadi budak-budak sekarang ni? Tak malu sungguh." Pak Long menggeleng-gelengkan kepala. Suaranya yang agak kuat membuatkan anak remaja itu menjeling.

Malunya aku. Kalau ye pun nak tegur orang, tak payahlah kuat macam tu. Jatuh 'standard ke-macho-an' aku.

"Firdaus ada tak bercinta-cinta macam ni?"

"Eh, tak ada. Firdaus budak baik."

"Budak apanya. Boleh jadi bapak budak dah. Kalau berkenan kat sapa-sapa, ajak nikah terus. Jangan dok berkepit-kepit lagu ni." Aku juga yang kena.

Budak-budak ni pun satu, kalau nampak orang tua, hormat la sikit. Jangan la peluk-peluk, pegang-pegang. Aku yang tak bersalah ni juga yang terpaksa menahan panahan kata-kata.

"Kalau duit tak cukup, macam mana nak ajak nikah, Pak Long."

"Duit sampai ke tua pun takkan pernah cukup. Kita ni mana la pernah puas dengan hidup. Sentiasa nak lebih dan lebih lagi. Orang ada Waja, kita nak Mercedes. Semua perkara jadi dengan ketentuan Allah. Kalau Allah dah izinkin rezeki kita kurang, mesti ada maksud tersirat. Kita tak boleh mengeluh, pura-pura tak tahu yang Allah izinkan sesuatu itu berlaku pada kita."

"Ya... Betul." Bila agaknya orang tua ni nak berhenti berceramah. Kalau tak cukup duit, tak nikmat la hidup ni.

"Bila nak buat ibadat, jangan berlengah-lengah. Allah cipta manusia tak lain tak bukan untuk buat ibadat. Itulah sepatutnya tujuan hidup seorang hamba. Bukan untuk berseronok dengan duit."

Berlengah-lengah je pun. Lebih baik daripada tinggalkan terus. Buat cukup syarat tu pun kira okey apa.

"Bandingkan diri kita dengan orang yang lebih baik, barulah kita selalu merasa tak cukup beribadat. Kalau nak dibandingkan dengan orang yang nyata kurang baik, tak ada maknanya."

Langkahnya terhenti. Digenggamnya erat bahuku.

"Kalau hidup nak bermaksiat macam ni, tak berguna kita hidup. Asyik buat kerja haram, dosa pun bertambah dalam." Matanya yang redup menangkap kemas pandanganku.

"Pak Long sedih la Firdaus oii. Rasa ibadat selama ni tak cukup untuk bekalan akhirat. Entahkan diterima, entahkan tidak. Pak long dah tua, malaikat maut standby nak ambil nyawa."

Selama hayat dikandung badan, tidak pernah pula aku fikirkan apakah ibadatku diterima di kaki langit. Memikirkan maut yang akan merenggut masa percubaanku di dunia jauh sama sekali.

Apakah aku terlupa tuhanku selalu memerhatikanku dari atas sana? Atau apakah Dia sudah berpaling dari diriku ini?

"Maut pun standby tepi orang muda juga, Pak Long. Tak ada siapa tahu bila malaikat Izrail nak jemput."

"Kalau waktu boleh diputar balik, teringin nak kejar masa beribadat siang malam. Dulu asyik sibuk dengan dunia lebih dari sibuk dengan Allah. Astaghfirullah..." Istighfarnya diiringi sendu mata yang mula bergenang.

"Dunia kita palsu, Firdaus. Dunia hanya menipu waktu."

Dunia hanya menipu waktu? Ya Allah, apa yang telah aku buat dengan waktuku? Aku juga lebih sibuk dengan dunia berbanding dengan-Mu. Aku lebih pentingkan wang daripada sedekah.

Aku lebih menatap televisyen daripada kitab-Mu. Lebih mengeruhkan hati daripada membersihkan jiwaku. Kata yang sia-sia melebihi tasbih kepada-Mu.

Sungguh aku lebih menghias rumahku daripada menghias kuburku. Luaskah atau sempitkah kuburku nanti? Andai kata Izrail mencabut nyawaku ketika ini, apa agaknya nasibku di alam sana? Alam terputusnya segala amalan. Alam perhitungan.

Rasulullah s.a.w. bersabda,

"Dua kenikmatan yang sering membuat manusia tertipu ialah sihat dan waktu kosong." (Riwayat Bukhari dari Ibnu Abbas)

iskandarX Society Nasihat - Pesanan Buat Si Belangkas




Menyorot dahsyatnya mitos cinta meracuni pemikiran generasi muda hari ini, pelbagai maksiat menular di sana sini.



Gadis hilang harga diri. Pemuda meratah dara sesuka hati. Anak pungut merata-riti.

Ah, sekotor inikah cinta anak muda? Tidak! Cinta itu tidak kotor bahkan suci sekudus embun pagi.

Tangan manusialah yang mengotorinya.

Aduhai pemuda-pemudi yang sedang hangat bercinta!

Bukankah Allah menyediakan jalan halal buat menyuburkan cinta yang sedang mekar antaramu dengan si dia?

Kenapa tidak nikah sahaja? Boleh khalwat lama-lama.

"Ingat nikah tu senang?!" Mungkin ini persoalannya.

Mungkin ini yang membelenggu pemikiran anak muda yang sedang bercinta.

Sama ada jawapannya senang atau susah, setiap pasangan yang sudah jatuh hati perlu ada niat untuk memilih jalan halal lagi diberkati ini.

Niat yang bersih berperanan mengawal diri agar terhindar dari lembah zina terkutuk dan segala perkara yang menghampirinya.

Apa yang dinamakan cinta lelaki dan perempuab asing hanya boleh dinikmati selepas berumah tangga. Ingat tu!

Kunasihatkan diriku jua dirimu hai muda-mudi, dalam urusan jodoh, apa pun keputusan buatlah sebagaimana yang dianjurkan oleh syarak dengan jalan istikharah dan musyawarah (berbincang).

Andai di sana nampak keserasian, usah terlalu fikirkan masalah, berfikirlah dengan optimis.

Ambil langkah yang diizinkan Allah seterusnya iaitu dengan berkhitbah (bertunang) dan saling setia pada janji syarak yang menghampiri zina lagi tidak diredhaiNya.

Khusus buat pemuda-pemudi yang sedang dilamun cinta,

Penulis ingin berbicara dengan muda-mudi yang sedang lemas dalam lautan cinta.

Teristimewa buat mereka yang tidak meletakkan nikah sebagai prioriti sekarang, demi untuk meneruskan belajar atau mengejar cita-cita.

Seringkali bila ditanya pada syabab (pemuda) tentang kenapa tak segera berzaujah (menikah), mereka amat risaukan masih tak mempunyai pekerjaan tetap.

Sedangkan ada hadis yang mana Nabi berpesan agar menyegerakan nikah bagi yang sudah bertemu calonnya.

Pemuda selalu bimbang jika tak mampu memberi nafkah kepada bakal bidadari dan seluruh isi rumahnya nanti.

Faktor ekonomi amatlah membebankan benak mereka. Betulkan ya syabab?

Kerisauan ini lumrah... ia lahir dari kesedaran bahawa perkahwinan itu bukan suka-suka tapi penuh tanggungjawab.

Sesetengah orang membuat perhitungan hidup secara matematik, contohnya jika seorang memerlukan biaya RM1000 maka dua orang memerlukan RM2000.

Hidup sendiri pun sukar dibiaya apatah lagi membiayai hidup orang lain.

Faktor ini membuatkan sang pemuda takut berkahwin.

Gambaran seperti ini semakin memberat apabila hidup dikuasai berhala bernama materialisme.

Apatah lagi masyarakat terlalu meletakkan ukuran materialisme dalam menjalani hidup.

Al-Quran mengecam keyakinan materialisme seperti ini dan menyuruh kita berfikiran optimis. Lihatlah Allah memberi berita gembira berupa kecukupan kehidupan bagi pasangan yang berkahwin:

"Dan nikahkanlah orang yang sendirian antara kamu, dan orang-orang yang layak nikah di antara hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurniaNya, dan Allah maha luas pemberian_Nya lagi maha mengetahui." - [An-Nur: 32]

Nah, itu jaminan Allah. Jaminan siapa yang lebih patut dipercayai?

Umar al-Khattab, sahabat agung, pernah berkata sebagaimana dikutip dari al-Qurtubhi:

"Saya sangat takjub dan hairan dengan orang-orang yang tidak mahu menikah kerana takut miskin, dan tidak mahu mencari kekayaan melalui perkahwinan, padahal Allah telah menjaminnya."

Nabi Muhammad s.a.w juga memberi gambaran yang praktikal.

Dalam sebuah riwayat dari Abu Hurairah r.a:-

"Makanan dua orang dapat mencukupi tiga orang, dan makanan tiga orang dapat mencukupi empat orang." - [Riwayat Bukhari dan Muslim]

Tidak hairanlah Ibnu Mas'ud pernah berkata, "Carilah kekayaan dan rezeki melalui pernikahan," kemudian beliau membaca firman Allah dalam surah An-Nur: 32

Apalagi, sama-sama hapuskan berhala materialisme dalam hati dan fikiran.

Buat kaum Hawa,

Yakin dan percayalah pada insan yang telah ditunjukkan Allah dalam istikharahmu walauapapun keadaannya pada masa ini, asalkan baik agamanya. Sama ada dia masih belajar atau masih bertukar-tukar kerja, percayalah padanya.

Buat Syabab,

Rezeki Allah amat luas, jangan dirisaukan sangat. Walaupun sesuatu pekerjaan itu tidak terpandang di sisi masyarakat contohnya bekerja sendiri namun terakam mulia dalam hadis Rasulullah s.a.w.

Beliau bersabda:

"Pekerjaan yang terbaik adalah usaha seseorang dengan tangannya sendiri dan semua penjual beli yang baik." - [Riwayat Ahmad, Baihaqi dan lain-lain]

Jika kerisauan untuk menikah disebabkan faktor orang tua, berbincanglah dengan mereka penuh hikmah.

Hati mereka milik Allah, dipegang Allah dan boleh dilunakkan oleh Allah dalam sekelip mata.

Ianya menuntut doa, kesungguhan dan keberanian.

Orang tua akan cair jua dengan kebaikan kerana merekalah insan yang paling inginkan kebaikan untuk seorang anak, Percayalah!

Jika terubat segala kerisauan dan tertanam kukuh sebuah keyakinan maka laksanakanlah khitbah (pertunangan).

Selama tempoh khitbah, berkongsilah apa yang dirasakan mustahak dan tidak terlalu kerap berhubung untuk menjaga kesucian ikatan.

Tempoh itu sesungguhnya amat menguji. Pastikan ikatan itu terjaga dari kelalaian dan segala perbuatan yang menghampiri zina.

Laksanakanlah ikatan dengan mana paling memudahkan lelaki. Aisyah r.a menjelaskan:-

"Sesungguhnya di antara keberkatan wanita ialah memudahkan peminangan dan kemudahan maharnya". - [Riwayat Ahmad]

Oh, kaum Hawa!

Tidakkah kamu mahu menjadi wanita yang berkat? Oh, mudah kahwin itu rupanya jika ikut agama!

Apa tunggu lagi wahai yang dah berpunya? Pilihlah untuk berkahwin.

Takutlah pada Allah melebihi takutmu pada segala persoalan di benakmu.

Yakinlah pada Allah. Berdoalah padaNya agar dipermudahkan nikah buatmu.

"Wahai para pemuda, siapa yang mampu, berkahwinlah! Sesungguhnya ia menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan. Siapa yang tidak mampu berpuasalah." - [Riwayat Bukhari]


Artikel Sumber: Tempat Biasa Aku Sebat

iskandarX Society Nasihat - Lima Syarat Berbuat Maksiat




Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata:



"Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat."

Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata:

"Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat."

Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya.

"Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"

Ibrahim bin Adham berkata:


01."Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezeki-Nya."

Mendengar itu dia mengernyitkan kening seraya berkata:

"Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah?

"Ya!" tegas Ibrahim bin Adham.

"Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"

02.."Yang kedua," kata Ibrahim, "kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumi-Nya!

Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati.

Ibrahim kembali berkata kepadanya:

"Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?"

"Ya! Anda benar." kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab:

03."Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya!"

Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata:

"Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?"

"Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim.

Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat.

Ibrahim melanjutkan:

04."Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh"

Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar dan berkata:

"Wahai Ibrahim , mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?"

"Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?"

"Baiklah, apa syarat yang kelima?"

Ibrahim pun menjawab:

05."Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya."

Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata:

"Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. "Mulai saat ini aku ingin bertaubat kepada Allah." katanya sambil teresak-esak.


Artikel Sumber : Aku sebat dari iluvislam.com

iskandarX Society Review - The "Land Meat" That Rivals Wild Salmon in Omega-3 Content -- Grass Fed Beef & Other Grass Fed Meats


Improve your health, lose body fat, and build muscle with one of the healthiest protein sources available






by Mike Geary - Certified Nutrition Specialist, Certified Personal Trainer
Author of best-selling program:  The Truth about 6-Pack Abs


 I know you've heard all of the buzz over the last few years about the health benefits of wild salmon and other fish that have higher levels of omega-3 fatty acids.


However, did you know that there's a "land meat" that has similar omega-3/omega-6 ratios as wild salmon?  In fact, this "land meat" not only contains as much, or even higher levels of omega-3 fatty acids, but without the possible negatives such as heavy metals (mercury, etc) and PCBs that can be found in fish frequently.


I've talked about this type of meat before and how it's one of the healthiest forms of meat you can possibly eat... It's grass-fed beef and other grass-fed ruminant meats such as bison, buffalo, lamb, and venison.


Now I know that a lot of people will try to convince you that meat is not good for you... and to be honest I partially agree with them when it comes to your typical factory farm-raised meat where the animals are fattened up with huge quantities of grains & soy that are not their natural diet & given unhealthy doses of hormones, antibiotics, etc.


However, when animals are healthy and eat the diet they were meant to eat naturally, the meat is actually healthy for us.  Not only are grass-fed meats a super-high quality source of muscle-building proteins, but they are also a great source of healthy fats (surprisingly to most people).


Let's take beef for example... When cattle eat mostly grain and soy, the fat composition of their meat becomes higher in inflammatory omega-6 fatty acids (which most of us already consume too much omega-6's) and lower in beneficial omega-3 fatty acids (which are typically lacking in modern diets). 


On the other hand, when cattle eat mostly grass instead of grains & soy, their meat becomes higher in omega-3s and lower in omega-6 fatty acids, achieving a more natural balance of omega-3 to omega-6 fats.  In addition, grass-fed beef also contains much higher levels of conjugated linoleic acid (CLA), which has shown some promising benefits in studies for losing body fat and gaining lean muscle mass.


Note - only the natural form of CLA from grass-fed meats and dairy has shown the fat loss and muscle building benefits in studies... beware of the supplement pill forms of CLA, which are artificially created.


A similar comparison can be made between wild salmon and farm raised salmon. Wild salmon is a healthier option than farm raised salmon and has higher levels of omega-3's because the wild salmon eat what they're supposed to eat naturally. On the other hand, farm raised salmon are fattened up unnaturally with grain/soy based food pellets which detrimentally changes the salmon's fat ratio of omega-6 to omega-3.


The problem is that it is VERY hard to find healthy grass fed meats in typical grocery stores. In fact, even at health food stores, you might find some "organic" meats (which is at least a little better than standard), but it is often hard to find any real grass-fed meats.


Well, recently I did some searching and found a great website that sells all kinds of varieties of grass-fed beef and other healthy grass fed meats...


http://healthygrassfed.2ya.com


They have everything you could ever want... grass-fed burgers, ribeye steaks, filet mignon & any other quality beef cuts, grass-fed buffalo, grass-fed cheeses, and even free-range chicken and turkey! 


And better yet, they deliver it right to your house with no shipping costs either... and I actually found that the prices were pretty comparable to what I usually pay at the grocery store anyway.


I'll tell ya... I was like a kid in a candy store when I found this site. I placed my order for all kinds of goodies on a friday, I got a shipping notification email that Monday, and my delivery came right to my door the very next day in a sealed cooler... I couldn't believe the service I got from this company.


Wouldn't it give you peace of mind to know that you and your family are eating meat that is actually good for you instead of the mass produced junk at most grocery stores? I know I'm getting most of my meat from them from now on.


Everything in my order ended up being awesome... here's my recommendations:


the grass-fed filet mignons (delicious and tender!)
grass-fed burgers and bison burgers when I need a quick but healthy 5-minute meal (use some grass-fed cheese and sprouted grain roll for the ultimate balanced meal)
the free-range chicken and turkey sausages (makes great italian dishes or healthier breakfast sausage)
grass-fed cheese and butter (higher in CLA and omega-3 than normal butter or cheese) 
they even have free-range turkeys available for big family meals (you won't find free-range turkeys in stores)
Plus, besides getting much healthier meat than you'd ever find in the store, another benefit to this site was that it was like doing my grocery shopping from my living room, instead of fighting the crowds at the store.


Well, they've got me hooked, and thought I'd pass on this little discovery to you. Here's the site again...


http://healthygrassfed.2ya.com


(FYI - from looking at the site, I believe you can only order the meats if you're in the US and Canada)


Enjoy!


Til next article...


Don't be lazy, be lean.


Mike Geary
Certified Nutrition Specialist
Certified Personal Trainer
Founder - TruthAboutAbs

Get the solution to rid yourself for life of this problem by reading more details about this unique workout and diet program at the home page -- Losing Dangerous Abdominal Fat

iskandarX Society Review - Why Distraction Helps Ease Anxiety


In order to quickly move away from generalized anxiety you need to throw yourself 100% into life.







What is needed is to engage regularly in an activity that stimulates you, and holds your complete attention, something in which you can become completely absorbed.


Something that distracts you is a very valuable tool in taking your attention away from the uncomfortable sensation of anxiety that may be lingering in your body.


You see almost everyone with anxiety finds themselves getting a bit obsessed about how they feel at any given moment. The less preoccupied the person is, the more time there is to obsess over anxious sensations.


I am sure you have noticed that when you are doing something you enjoy or that really holds your attention, the less you ‘check in’ to measure your anxiety level.


Quite simply, the more you engage with life the less stagnant and anxious you will feel.


Some of the possible activities that interest you could be:


Gardening, playing a musical instrument, sport, or simply having a good conversation with a friend. The idea here is to find something that you can repeat on a regular basis that you enjoy doing or that at very least holds your attention.


If you find you have too much time on your hands and are having problems coming up with something you could do then I recommend you volunteer in a local voluntary scheme. It could be anything from helping the elderly, looking after animals or environmental conservation.


If you can spare even one or two hours a week for such work, not only will you feel your self-esteem improve, but it will help shake off any lingering feelings of isolation or loneliness which are so often accompanied by anxiety.


One thing you can be certain of is that there is some organization near you crying out for a volunteer just like you to assist them with their work.


The art of distraction has always been used to help people refocus and avoid concentrating on whatever physical or emotional discomfort the person is going through. It may just be the caring friend who invites their recently heart broken roommate out on the town to have some fun.


Dentists and doctors use distraction techniques frequently to distract the patient from a physical discomfort they may be experiencing, by giving them something else to focus on (usually the bill).


The purpose of using distraction, for people who want to live anxiety free, is to have new experiences that take the person’s mind off the anxious feelings they have been experiencing.


If you imagine that all the fearful anxious thoughts that go through your mind are like a roll of film being run through a film projector (your mind) and out into your life. Concentrating on some activity immediately cuts the film and brings you directly into the here and now.


When you are fully engaged with life there is no room for any anxiety disorder. This mental space you create enables both your body and mind time to become less sensitized to the anxiety.


By doing something you enjoy and feel you are good at, helps build new competencies. You are saying to yourself that the anxiety path is not one you want to travel down anymore and that you will put your focus elsewhere.


The more time you give to following these rewarding pursuits, the easier it is for your body to relax and return to a natural state of peace.


Combine this with my ONE MOVE technique and people often look back weeks later and wonder if it was really them who was so anxious all the time. Note, it normally takes a few weeks to reduce feelings of general anxiety. That is the standard amount of time to come back to feeling more yourself.


Let me remind you that I am here to work with you if you want to learn more about my course and the One Move technique which has turned so many peoples lives around.


I’m so confident that my program will help you conquer your anxiety, that I offer a 8 week trial. If you do not benefit from the course you can have your money refunded immediately.


My course Panic Away has proved highly successful with both long and short term sufferers of panic attacks.


Click here to learn more about Panic Away


Here is an example of how the course has helped others.


Hi there. Just a quick note to say thank-you. I’ve struggled with panic attacks for the past 31 years. I’m very happy that I kept looking! More than happy actually – my life is changing daily as it all comes back together again.


Thanks again, R Edington


_____________________


“Thank you, I just read this book and already I feel more confident. I’ve read and bought other panic solutions and this one finally taught me how to accept the anxiety and panic in a way I could understand. I wish I’d known about this when I was a teen-ager. Anyway I feel better just knowing about this technique. Thank you again for caring about people.


P.S. I can’t believe this valuable information costs so little, I bought one program for almost $300.00
R. J – .Woodbridge, Suffolk.


_____________________________


…I encourage you to take a chance with this course. As a former sufferer I would not pretend to have a solution if I did not honestly believe it could be of great benefit to you.


Together we can get you truly panic free.


P.S. Additional bonus- I am currently offering an opportunity to people who purchase the program this month, to have free one to one sessions with me so that I can ensure you get the results you need. All I ask is that should you feel the course has been of tremendous benefit to you that I add you to a database I am currently updating of success stories.


I hope this information has been helpful to you.


Barry McDonagh


Panic Away


All material provided in these emails are for informational or educational purposes only. No content is intended to be a substitute for professional medical advice, diagnosis or treatment. Consult your physician regarding the applicability of any opinions or recommendations with respect to your symptoms or medical condition

-Learn how to be empowered and gain confidence by engaging a simple technique to defuse any panic attack.
-The four most powerful approaches to creating an enduring anxiety buffer zone (particularly useful for those who experience GAD).<
-Learn to avoid making the one mistake almost everyone makes during a panic attack episode.

iskandarX Society Jenayah - APMM Patah Cubaan Jual Minyak Diesel Bersubsidi Secara Haram




JOHOR BAHARU, 16 Julai (Bernama) -- Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Wilayah Selatan berjaya mematahkan cubaan menyeludup keluar 3,000 liter disyaki minyak diesel bersubsidi di perairan Pengerang, Kota Tinggi semalam.






Ketua Penguatkuasa Maritim Wilayah Selatan Laksamana Pertama Maritim Adon Shalan berkata, dalam kejadian kira-kira pukul 9.16 pagi itu, sebuah kapal APMM yang sedang membuat rondaan di perairan Tanjung Ayam, Kota Tinggi telah terserempak dengan sebuah bot nelayan tempatan dalam keadaan mencurigakan.

"Hasil pemeriksaan itu, APMM menemui 3,000 liter minyak di dalam tiga tangki besar dipercayai minyak diesel bersubsidi dan apabila diminta menunjukkan dokumen berkaitan dengan minyak tersebut, tekong bot berkenaan gagal berbuat demikian," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata, siasatan awal mendapati mereka cuba untuk menjual minyak berkenaan kepada kapal-kapal yang berlabuh di perairan Pengerang.

-- BERNAMA

Minyak kita banyak sangat kat yang nak seludup keluar negara? Setahu aku minyak nak guna pun tak cukup sampaikan kena beli dengan arabic. Patutlah harga minyak dalam Malaysia mahai padahal kita sebuah Negara pengeluar minyak mentah. Pelik kan? Yang dok seludup subsidi nie patut hukum pancung terus, kurang ajar sebab orang dah bagi bantuan tapi tak bersyukur. Ramai lagi yang layak dapat subsidi tapi tak dapat pun depa nie yang dapat lak dok seludup keluar.

iskandarX Society Luar Negara - Kesemua Pelajar Malaysia Tajaan MARA Selamat Dalam Kebakaran Di Iowa


KUALA LUMPUR, 17 Julai (Bernama) -- Kesemua lima pelajar tajaan Majlis Amanah Rakyat (MARA) berada dalam keadaan selamat berikutan insiden kebakaran di sebuah blok pangsapuri di South Meadow Apartments, Bandaraya Ames, Iowa, Amerika Syarikat, pada Ahad.




Ketua Pengarah MARA Datuk Ibrahim Ahmad berkata Mara turut menyalurkan sumbangan kewangan kepada pelajar tersebut untuk membantu meringankan beban akibat bencana itu.

Mereka juga menerima sumbangan daripada masyarakat setempat, katanya menerusi kenyataan.

Beliau berkata Pengarah MARA di Amerika Syarikat berserta pihak perwakilan kerajaan sentiasa memantau keadaan kebajikan dan keselamatan pelajar di sana. Sehubungan itu, ibu bapa dinasihatkan agar tidak bimbang tentang keselamatan anak-anak mereka.

Mereka boleh menghubungi Pengarah MARA di Washington di talian +12022886130 atau Pengarah Bahagian Penganjuran Pelajaran MARA di talian 019-3565948.

-- BERNAMA




Alhamdulillah, syukur kehadrat Illahi sebab semua student2 tu selamat. Jangan bermain dengan api kelak membakar diri, hehehehe ayat nie aku dok tunggu nak lepaskan aja akhirnya menjadi kenyataan.

iskandarX Society Negara - Ketepi Perbezaan Politik Dan Sambut Hari Kemerdekaan Bersama-sama - Rais




KUALA LUMPUR, 16 Julai (Bernama) -- Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim menyeru semua pihak mengetepikan perbezaan fahaman politik dalam sambutan Hari Kemerdekaan tahun ini demi semangat cintakan sebuah negara yang berbilang bangsa.






"Apa salah kiranya jika ketepikan perbezaan politik untuk sementara dan sambut Hari Kemerdekaan sebagai seorang rakyat Malaysia. Habis sahaja sambutan nanti teruskanlah untuk berpolitik," katanya.

Beliau berkata demikian selepas melakukan tinjauan ke tapak pelancaran Kibar Jalur Gemilang sempena sambutan Hari Kemerdekaan 2012 di Little India, Brickfields di sini Isnin malam.

Beliau berkata dengan menyertai sambutan Hari Kemerdekaan bersama-sama, ia jelas menunjukkan semua pihak berada di bawah naungan dan lembayung bendera Malaysia walaupun berbeza fahaman politik.

Rais berkata semua negeri dijangka menyertai sambutan Hari Kemerdekaan ke-55 yang bertemakan '55 Tahun Merdeka Janji Ditepati' mengikut perancangan dan program yang telah diatur masing-masing.

Beliau berkata pelancaran Kibar Jalur Gemilang sempena sambutan Hari Kemerdekaan 2012 akan diadakan serentak di tiga tempat bermula Selasa.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan merasmikan sambutan di Little India, timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin di Kampung Baru manakala Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai di Petaling Street.

Tiga tempat itu mewakili tiga kaum utama di negara ini yang mana Brickfields mewakili masyarakat India, Jalan Petaling (Tionghua) dan Kampung Baru (Melayu).

Katanya dijangkakan ratusan ribu pengunjung akan menyertai ketiga-tiga acara tersebut dan kempen kibarkan Jalur Gemilang akan berterusan sehingga 31 Ogos termasuk pada bulan Ramadan ini.

-- BERNAMA

Sepatutnya politik nie letak dibelakang. Bukan sebab politik kita semua dapat makan pun, apa agenda pun tak tau, mai mai dok panjat pokok pinang dok pasang bendera, bila tanya apa itu DUN? apa itu DEWAN, ternganga tak tau nak jawab.

iskandarX Society Sukan - Aktiviti Sukan Perlu Disuburkan Di Semua Peringkat - Najib




KUANTAN, 16 Julai (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata aktiviti sukan perlu disuburkan di semua peringkat termasuk akar umbi dalam usaha melahirkan jaguh sukan yang membanggakan negara.






Beliau berkata kejayaan dalam bidang sukan bukan sekadar mengharumkan nama negara tetapi juga satu alat perpaduan selain menaikkan semangat cintakan negara.

"Kerajaan memandang bidang sukan sebagai bidang penting dalam kejayaan sesebuah negara. Sukan juga adalah alat perpaduan selain membangunkan industri yang memberi pulangan yang besar, menjadi satu tarikan pelancongan, menaikkan semangat cintakan negara, menaikkan imej kita di persada antarabangsa dan memupuk satu gaya hidup sihat," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis penutupan Sukan Malaysia ke-15 yang disertai 15 kontinjen melibatkan penyertaan 5,828 atlet dan pegawai yang bermula sejak 7 Julai lepas.

Negeri Terengganu muncul johan keseluruhan kejohanan dengan memungut 62 pingat emas.

Turut hadir pada acara penutupan yang dihadiri lebih 30,000 orang ialah Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob, Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek dan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Najib berkata kejohanan SUKMA merupakan satu konsep yang mampu melahirkan jaguh sukan negara untuk beraksi di peringkat yang lebih tinggi seperti kejohanan Olimpik.

"Ramai ahli sukan termasuk yang akan bertanding di kejohanan sukan Olimpik di London nanti merupakan yang lahir dari kejohanan SUKMA," katanya.

Beliau berkata usaha melahirkan jaguh sukan negara perlu diadakan secara sistematik, terancang dan berterusan serta memerlukan sokongan padu semua pihak. Beliau turut mengucapkan tahniah kepada kerajaan negeri Pahang yang dilihat telah berjaya menganjurkan kejohanan itu. Kejohanan SUKMA edisi ke-16 akan diadakan di Perlis pada tahun 2014.

-- BERNAMA

Ya kita perlu menyuburkan aktiviti sihat nie sebab kalau aktiviti sukan nie banyak, akan mengurangkan kadar budaya lepak, isap dadah, isap gam, isap ice, isap macam-macam lagi kalau nak senarai, bohsia, pelacur murahan, belen dan sebagainya.

iskandarX Society Sukan - Majlis Penutup SUKMA Ke-15 Pahang Meriah




KUANTAN, 16 Julai (Bernama) -- Acara penuh warna-warni dan gilang-gemilang memeriahkan majlis penutup Sukan Malaysia (SUKMA) ke-15 yang melabuhkan tirainya secara rasmi di Stadium Darul Makmur di sini, Isnin malam.






Majlis penutup temasya itu yang bertemakan 'Sukan Menjana Perpaduan', disempurnakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Terdahulu, ketibaan Perdana Menteri pada majlis penutup itu disambut Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob serta Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Upacara dimulakan dengan Perdana Menteri menunggang basikal mengelilingi stadium, simbolik malam gilang-gemilang buat seluruh penggemar sukan tanah air.

Majlis berkenaan disaksikan lebih 40,000 penonton yang datang dari seluruh pelosok Pahang membanjiri stadium seawal pukul 5 petang.

Kombinasi konsep moden dan tradisional itu turut dimeriahkan dengan persembahan daripada penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza Taruddin dan kumpulan One Nation Emcee.

Temasya dwi tahunan yang bermula pada 1986 itu, disertai 5,828 atlet dan pegawai dari 15 kontinjen termasuk pasukan jemputan, Brunei.

Pada majlis itu, Perdana Menteri turut menyampaikan piala kepada Terengganu yang muncul juara keseluruhan buat kali keempat berturut-turut selepas berjaya mengutip 62 pingat emas, 24 perak dan 31 gangsa.

Sementara itu, dua atlet angkat berat negara, Abdul Mubin Rahim dari Terengganu dan Frenceay Titus dari Sabah diumum Olahragawan dan Olahragawati SUKMA kali ini.

Majlis bersejarah itu diteruskan dengan cabutan nombor bertuah, diikuti gimik perasmian penutupan dan upacara menurunkan bendera kejohanan oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

Perdana Menteri kemudian menyerahkan bendera kejohanan kepada Perlis yang diwakilkan Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) Datuk Seri Zolkples Embong selaku tuan rumah SUKMA 2014.

Ia disusuli dengan persembahan kebudayaan dan kesenian Perlis sebagai mengalu-alukan dan menjemput semua kontinjen menyertai SUKMA di negeri itu.

Selaku tuan rumah kali ini, Pahang menawarkan sebanyak 377 pingat emas, 377 perak dan 377 gangsa daripada 24 jenis sukan yang dipertandingkan sejak 1 Julai lepas, membabitkan 11 venue di tiga daerah di negeri itu.

-- BERNAMA

Akhirnya SUKMA telah pun berakhir dengan gemilangnya. Temasya yang patut diadakan da patut semua rakyat menyertainya untuk membuktikan bahawa Malaysia adalah negara yang sihat serta cergas.

iskandarX Society Negara - Perintah Gaji Minimum Diwarta Isnin




KUALA LUMPUR, 16 Julai (Bernama) -- Perintah Gaji Minimum 2012 yang diwartakan Isnin akan berkuatkuasa pada 1 Jan depan bagi majikan yang menggaji enam orang atau lebih.



Bagi majikan yang menggaji lima pekerja atau kurang, tarikh penguatkuasaan ditetapkan 1 Julai tahun depan, demikian menurut satu kenyataan Kementerian Sumber Manusia.

"Tarikh permulaan kuatkuasa ini juga terpakai kepada majikan yang menjalankan aktiviti profesional yang dikelaskan di bawah Piawaian Pengelasan Pekerjaan Malaysia (MASCO) tanpa mengira bilangan pekerja," menurut kenyataan itu.

Perintah Gaji Minimum 2012 diwartakan mengikut Subseksyen 23(1) Akta Majlis Perundingan Gaji Negara 2011. Maklumat lanjut mengenai warta bertajuk Perintah Gaji Minimum 2012 P.U. (A) 214/2012 boleh dirujuk di www.federalgazette.agc.gov.my.

Menurut warta itu, kadar gaji minimum yang ditetapkan ialah RM900 sebulan atau RM4.33 sejam bagi Semenanjung Malaysia dan RM800 atau RM3.85 sejam bagi Sabah dan Sarawak.

-- BERNAMA

Wah berita bagus nie, ramai yang majikan yang ambil kesempatan dengan memberikan gaji yang terlalu rendah. Aku pun dulu masngsa keadaan juga yang pernah menerima gaji serendah RM300 untuk kerja Computer Tech, tapi pasal minat punya pasal aku terima gak sebab aku muda lagi masa tu. Luv U lah GOV sebab bela nasib kami yang tertindas.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rujukan