Cari Artikel

Wednesday, June 27, 2012

Malaysia Mempertahankan Kejuaraan 4 Tahun Berturut-turut Dalam Ottawa International Dragon Boat Race




Ottawa, 26 Jun (Bernama) - Pasukan Malaysia Truly Asia 'mempertahankan kejuaraan mereka bagi tahun keempat berturut-turut dalam Ottawa International Dragon Boat Race.





Terdiri daripada kakitangan dan ahli keluarga dari Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Ottawa dan pelajar Malaysia di universiti-universiti di Kanada, pasukan itu muncul juara di Kedutaan dan kategori Misi Asing.


Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Kanada, Datuk Hayati Ismail berkata beliau berbangga dengan usaha mereka dan mereka telah terbukti menjadi sebuah pasukan yang hebat dalam acara antarabangsa tahunan bot naga.


"Pasukan itu telah menunjukkan semangat yang besar dan ini mencerminkan sangat positif terhadap Malaysia," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh suruhanjaya yang tinggi, di sini hari ini.


Pemain drum, Syaza Hisham adalah pelajar bio-teknologi tahun ketiga di Universiti Carleton manakala Steerperson, Megat Mohd Syukri Shuib adalah pelajar kejuruteraan tahun akhir di Universiti yang sama.


- BERNAMA


Syabas diucapkan Kepada Pasukan Malaysia Truly Asia Kerana mempertahankan daulat Kelompok Manusia Agong.

Anwar Saman Sesiapa Sahaja Untuk Tutup Mulut mereka, Kata Mahathir




PUTRAJAYA, 27 Jun (Bernama) - Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata "berfoya-foya menyaman" Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah pendekatan adat dalam menutup mulut orang lain.



"Ini kerana apabila sesuatu perkara dirujuk ke mahkamah, ia tidak lagi boleh dibincangkan, jika tidak ia akan menjadi subjudice.


"Beliau menyaman saya, seperti yang anda tahu, dan selama empat tahun saya tidak dapat membuka mulut saya Jadi, itu merupakan cara beliau berkempen; menghalang orang daripada bercakap dan lagi beliau percaya dalam kebebasan bersuara dan hal-hal seperti itu," katanya kepada pemberita di bangunan Yayasan Kepimpinan Perdana, di sini, pada hari Rabu.


Dr Mahathir diminta mengulas laporan akhbar syarikat bersekutu bekas Anwar, Senator Datuk S. Nallakarupan, menuduh pemimpin pembangkang berlaku "berfoya-foya menyaman" untuk mencegah salah laku daripada terdedah kepada orang ramai.


Bekas Perdana Menteri sebelum ini telah menerima kunjungan hormat dari Guinea Presiden Alpha Conde, yang merupakan lawatan rasmi pertama beliau ke Malaysia.


Pada mesyuarat yang mengambil masa kira-kira setengah jam, Dr Mahathir berkata presiden mahu mengetahui lebih lanjut mengenai Malaysia dan belajar bagaimana kerajaan membangunkan negara yang boleh membantu beliau membangunkan beliau.


Terdahulu, Conde mengadakan satu pertemuan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, di mana kedua-dua pihak bersetuju untuk melihat ke dalam bidang baru hubungan dua hala.


Najib dan Conde turut menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman mengenai kerjasama pendidikan tinggi antara Tinggi Malaysia Menteri Pelajaran, Datuk Seri Khaled Nordin dan Antarabangsa Guinea Kerjasama Menteri Prof Datuk Koutoub Moustapha Sano.


Najib juga menjadi tuan rumah makan tengah hari untuk presiden di kediaman rasmi Perdana Menteri, Seri Perdana, di sini.


- BERNAMA


Tak habis-habis bab kes Anwar nie sampai dah naik muak dah. Tu la pasal dulu orang kata tak payah bersihkan taik dari dalam lubang taik hang ketegaq Anwar oiiii.

iskandarX Society Berhenti Rehat Untuk Solat Maghrib 27/6/2012




Sabda Rasullullah saw,
'Sembahyang Zuhur jika tergelincir matahari, maka bertasbihlah segala sesuatu kepada Tuhannya.
Sembahyang Asar itu ialah saat ketika Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi.


Sembahyang Maghrib itu adalah saat Allah menerima taubat Nabi Adam a.s. Maka setiap mukmin yang bersembahyang Maghrib dengan ikhlas dan kemudian dia berdoa meminta sesuatu pada Allah maka pasti Allah akan mengkabulkan permintaannya.

100 Tahun Nestle Di sisimu




Assalamaulaikum W.B.T, salam sejahtera pada semua pembaca setia blog iskandarX Society. Kali nie aku nak share info 100 Tahun Nestle Di Sisimu punya cerita.






Kami, Nestlé Malaysia akan menyambut ulang tahun seratus kami pada 2012. Satu tahun 100 adalah satu peristiwa yang jarang berlaku dan signifikan; Oleh itu, perayaan kita akan menjadi perayaan tahun-lama di bawah tema bertuah "Nestlé di sisimu".


Kami percaya kami telah membuat beberapa sumbangan besar kepada masyarakat Malaysia semasa kehadiran kami 100 tahun. Jika Nestlé telah menarik minat kepada kehidupan anda, dari minutest skala paling hebat - kami ingin mendengar daripada anda.


Sebahagian daripada agenda sambutan adalah untuk mengumpul 100,000 kisah-kisah peribadi daripada individu-individu seperti anda untuk penerbitan. Fikirkan cerita-cerita ini sebagai satu perayaan peribadi antara anda dan Nestlé; cerita antara dari yang hadir Van pernah saka MILO tiap-tiap semasa Hari Sukan MAGGI yang tidak terkira banyaknya yang telah berjaya mengekalkan prestasi anda semasa tahun universiti.


Adakah berkongsi cerita yang menakjubkan anda dengan kami dan datang menyertai kami dalam perayaan kami!


Jika cerita anda merupakan salah satu jenis, terdapat hadiah menarik untuk dimenangi. Kami memberikan hadiah wang tunai dengan jumlah gabungan sebanyak RM100, 000!


Tarikh akhir penghantaran ialah pada 30 November 2012, sehingga mendapatkan cerita anda di pautan di bawah!


Haaa bagi sesapa yang teringgin nak submit cerita pasal dorang dengan Nestle sila lah pegi ke Sini untuk menghantar cerima korang macam mana teruja terkeluar bijik matanya masa dok telam produk yang nestle jual, hehehehehehe.

18 September mula bicara




KUALA LUMPUR: Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur di sini, semalam menetapkan 18 September depan untuk sebutan kes khalwat membabitkan pelakon dan penyanyi, Beego atau nama sebenarnya, Md Aszerul Nizam Abdullah bersama dua rakan lelakinya.



Pada prosiding semalam, Beego dan dua rakannya itu baru melantik Fakhrul Azman Abu Hasan untuk mewakili mereka.


Fakhrul Azman kemudian memohon satu tarikh lain kerana mahu membuat representasi dan mendapatkan dokumen berkaitan kes itu.


Hakim Syarie Shaiful Azli Jamaludin membenarkan permohonan itu selepas Pegawai Pendakwa Jabatan Islam Selangor (Jais), Shafezan Rusli tidak membuat bantahan. Perbicaraan kes itu sepatutnya bermula semalam dan pendakwaan memaklumkan pihaknya membawa seorang saksi. Akhbar sebelum ini melaporkan pada 8 Mei lalu Beego, 32, dan dua pekerja swasta, Fikry Zainon dan Mohd Arsli Meor Atan Ahmad, masing-masing berusia 20-an mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan berkhalwat. Bagaimanapun, dua lagi kenalan wanita mereka, Azlina Yazit@Aziz dan Hadijah Mohamad Mohar didenda RM3,000 atau penjara enam bulan selepas mengaku bersalah berkhalwat dengan tiga tertuduh lelaki berkenaan di sebuah rumah di Oakleaf Kondominium, Bukit Antarabangsa, Ampang dekat sini, jam 6 pagi, 23 Februari 2011. Mereka membayar denda berkenaan.


Hmmm takkan tuduhan berkhalwat kalau dah kena tangkap dalam kondo? Dunia dunia. Beego nie pun satu berlakon macamana sekalipun, tetap keras tak boleh bawak watak langsung.

Tauke nekad lawan penyamun berpistol




HULU SELANGOR: Seorang peniaga nyaris maut selepas dua lelaki yang menyamun kedai runcitnya di Rasa, di sini melepaskan tembakan selepas mereka bergelut, malam kelmarin.



Dalam kejadian jam 11.35 malam itu, dua lelaki masing-masing memakai topi keledar berpenutup penuh masuk ke dalam kedai runcit mangsa sambil mengacukan pistol.


Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Affandi berkata, ketika kejadian, mangsa yang berusia 48 tahun sedang mengemas kedainya.


“Seorang suspek kemudian mengarahkan mangsa menyerahkan wang tunai sambil mengacukan pistol ke arah mangsa. Manakala seorang lagi menyelongkar kaunter wang.


“Mangsa yang menyangka pistol berkenaan palsu tidak mengendahkan permintaan itu sebaliknya cuba melawan hingga berlaku pergelutan. Dalam pergelutan itu, suspek melepaskan tembakan dan terkena pada dinding kedai,” katanya ketika dihubungi semalam.


Menurutnya, mangsa kemudian dibelasah menggunakan senjata berkenaan menyebabkannya cedera pada kening kiri.


Norel berkata, suspek kemudian melarikan diri tanpa mendapat sebarang barang berharga atau wang tunai.


“Suspek dipercayai melarikan diri dengan menunggang motosikal,” katanya.


Mangsa membuat laporan polis berhubung kejadian itu sebelum sepasukan polis dan forensik menjalankan pemeriksaan dan siasatan lanjut mengenai kejadian itu.


Beliau berkata, sehingga kini usaha memburu suspek sedang dijalankan.


Hmmm ini yang susah nie kalau dah pistol betul dah dijual macam pistol mainan kat pasaran-pasaran gelap.

BB Plaza diroboh awal tahun depan




KUALA LUMPUR: Kawasan Bukit Bintang, di sini bakal kehilangan satu tarikan apabila Bukit Bintang Plaza (BB Plaza) yang berusia lebih 30 tahun dan menjadi antara pilihan pengunjung ibu kota, diruntuhkan bagi memberi laluan kepada projek Myrapid Transit (MRT).



Difahamkan, kerja meruntuh pusat beli-belah milik Uda Holdings Bhd (Uda) itu akan dijalankan awal tahun depan seperti dirancang, namun peniaga yang menyewa di situ sudah diarah mengosongkan bangunan menjelang Disember ini.


Perkara itu disahkan Naib Presiden Kanan Pengurusan Hartanah Uda, Syed Ahmad Nazri Syed Kamaruzaman yang menjelaskan kedudukan sebenar kepada 167 penyewanya dengan 60 peratus Bumiputera, selepas timbul beberapa kekeliruan.


“Mereka (penyewa) terkejut seperti kita terkejut apabila diberitahu perlu berbuat demikian (mengosongkan bangunan untuk diroboh)...menyerahkan ikon kita (ibu pejabat Uda di situ) yang sudah berada 38 tahun kepada projek ini.


“Tetapi, sebagai syarikat di bawah Kementerian Kewangan, kita akur projek ini adalah penting dan secara keseluruhanpun penyewa bersetuju ia adalah agenda nasional. BB Plaza perlu diruntuh untuk pembinaan stesen MRT yang mungkin terbesar di sini.


“Memang wujud kekeliruan apabila laporan sebelum ini menyebut BB Plaza tak perlu diroboh sedangkan dalam mesyuarat terakhir bersama MRT Corporation (MRT Corp) jelas kita perlu keluar pada hujung tahun ini. Bukan penyewa saja malah kami di bangunan Uda sendiri.


“Berikutan itu, pihak kami adakan perjumpaan bersama penyewa selepas mereka sebelum ini menghantar memorandum dan diberitahu (menerusi media) BB Plaza tak perlu dikosongkan. Kekeliruan itu diperjelaskan,” katanya.


Beliau ditemui pada sidang media selepas sesi dialog bersama penyewa BB Plaza yang turut dihadiri Pengarah Urusan Kumpulan Uda, Ahmad Abu Bakar, di sini semalam.


Laporan media sebelum ini menyebut MRT Corp sebagai berkata, hanya lima kios dan pemilik kedai yang beroperasi di laluan pejalan kaki di hadapan BB Plaza perlu ‘dibersihkan’ menjelang hujung bulan ini bagi membolehkan kerja awal pembinaan stesen dijalankan jangkaan mulai 2 Julai.


Notis mengenai pembangunan itu sudah diedar kepada penyewa selain bahagian lain yang terbabit adalah sebahagian tempat meletak kenderaan aras bawah tanah BB Plaza. Peniaga di dalam bangunan tidak perlu pindah, melainkan jika pembangunan semula dijalankan.


Bagaimanapun, MRT Corp tidak berhasrat memiliki bangunan berkenaan atau membangunkannya semula, namun terdapat beberapa pihak sudah menyatakan hasrat untuk tujuan berkenaan termasuk Tradewinds Corporation Bhd.


Menjelaskan lebih lanjut, Syed Ahmad Nazri berkata, setakat ini tiga penyewanya di laluan pejalan kaki sudah menerima notis berpindah sebelum akhir Julai, manakala penyewa lain khususnya di dalam bangunan tidak diarah berbuat demikian sehingga hujung tahun.


“Penyewa menuntut bertemu dan berbincang dengan MRT Corp. Kami akan aturkan dan perlu seminggu untuk mengurus pertemuan berkenaan. Itu keutamaan kami. “Sama ada perlunya penyewa dipindahkan ke tempat lain, buat masa ini pusat perniagaan lain yang ada seperti di Kompleks Pertama dan Pudu Sentral tiada kekosongan, tetapi berjanji akan mengutamakan peniaga ini sekiranya mereka dipindahkan.


“Penyewa juga menuntut kami menyampaikan kepada MRT Corp supaya projek di lambatkan (sehingga Aidilfitri) dan kita akan cuba meminta ditunda. Tapi, projek ini pun telah tertangguh selama sembilan bulan. Apapun, itu keutamaan kami (minta tangguh kerja pembinaan),” katanya.


Dah elok-elok buat nak pegi robohkan pulak. Iskiskisk kalau aku yang jadi kontraktor tuw memang aku gelak puas-puas punya, untung gila buat pastu roboh pastu buat lagi, nak bina ka, nak roboh ka, nak bina semuala kan janji korang bayar, kerja tetap jalan  business is business.

167 peniaga tidak puas hati, rasa teraniaya




KUALA LUMPUR: Terkejut dan tidak berpuas hati. Itu yang dirasakan kira-kira 167 peniaga yang menyewa di pusat beli-belah Bukit Bintang Plaza (BB Plaza) apabila mereka diberitahu perlu berpindah keluar daripada bangunan berkenaan sebelum hujung tahun ini.



Meskipun perasaan tidak senang itu sudah dilahirkan dalam satu memorandum dihantar minggu lalu menuntut perbincangan dengan pemilik bangunan, Uda Holdings Bhd (Uda), namun penjelasan syarikat berkenaan pada sesi dialog semalam tetap gagal menggembirakan hati mereka.




Wakil penyewa, Hassan Saad berkata, mereka rasa seperti teraniaya dan tiada keadilan apabila penjelasan Uda seolah-olah putus asa dan mahu menyerahkan bangunan pusat beli-belah itu bagi kerja pembangunan stesen Myrapid Transit (MRT) oleh MRT Corporation.


“Kami tidak menafikan pentingnya projek ini, ia agenda nasional dan kami tidak menghalang, tetapi penjelasan yang keluar daripada Uda mengejut, minta kami keluar menjelang hujung tahun sedangkan kenyataan MRT Corp sebelum ini mengatakan BB Plaza tak terbabit, hanya sebahagian saja.




“Itu pun kami baca daripada laporan media sebab itu desak perjumpaan (semalam) diadakan untuk tahu duduk perkara sebenar. Kita rasa tak adil kepada penyewa, tapi apa boleh buat.




“Kami berharap Uda sampaikan kepada MRT Corp supaya menangguhkan pembinaan projek sehingga selepas Aidilfitri kerana sedar jika kerja pembinaan dimulakan akan menutup sebahagian besar laluan masuk, ia boleh jejaskan perniagaan kami,” katanya.


Aaaaaaaaaaaaaarrrrghhhh, aku pun nak marah sama lah kalau macam nie tapi tak tau pasal apa nak dimarahkan aaaaaaaaaaaa.

Najib ucap tahniah Kepada Presiden Mesir




KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak mengucapkan tahniah kepada Presiden Mesir baharu, Mohammed Morsi (gambar kecil) berikutan kejayaan beliau dalam pilihan raya presiden negara itu baru-baru ini.



Perdana Menteri dalam perutusan tahniahnya berkata, kejayaan Mohammed merupakan bukti jelas tentang keyakinan rakyat Mesir terhadap kepimpinan dan wawasan politiknya.


"Malaysia menyambut baik proses transformasi ke arah demokrasi yang sedang mengambil tempat di Mesir dan berharap dapat bekerjasama rapat dengan Mohammed untuk terus memperkukuhkan hubungan yang sedia terjalin antara kedua-dua negara," kata Najib dalam satu kenyataan Wisma Putra yang dikeluarkan di sini semalam.


Najib perlu mencontohi Presiden Mesir sampaikan dia sendiri ucapkan tahniah, haaa kan?

Isteri akui daya ingatan Jins merosot




HULU KLANG - Semangat bekerja yang masih kental dalam jiwa tokoh seniman negara, Tan Sri Dr. Jins Shamsuddin membuatkan dirinya tertekan sehingga menjejaskan memorinya sedikit demi sedikit.



Isterinya, Puan Sri Halijah Abdullah, 52, yang mengakui perkara itu berkata, walaupun suaminya sudah menamatkan perkhidmatannya sebagai Ahli Dewan Negara pada awal tahun lalu, keinginan suaminya itu untuk bekerja masih lagi tinggi.


Katanya, setiap pagi Jins, 77, berkeras untuk ke pejabat walaupun bekas senator itu sudah tidak lagi berkhidmat dengan mana-mana pihak.


"Walaupun begitu, kesihatan Jins masih lagi seperti biasa. Beliau tidak mempunyai penyakit yang kronik seperti kencing manis, darah tinggi atau sakit jantung," katanya ketika ditemui di kediamannya di Kampung Pasir dekat sini semalam.


Hmm Pakcik Jins memang masih kuat, aku cukup minat gila dengan hero Malaya nie. Ingatan makin merosot tak apa, banyakkan makan kismis Pakcik Jins insyaallah mesti boleh pulih.

Nasib seniman di penghujung usia




KUALA LUMPUR - Sama ada disedari atau tidak, ketika kerajaan bersungguh-sungguh mahu membela kebajikan dan nasib artis tanah air, tiga seniman veteran termasuk seorang pelawak sedang bertarung dengan penyakit masing-masing.








Pelakon veteran, Datuk Aziz Satar, 87, sehingga kini masih dirawat di Unit Rawatan Jantung (CCU) Hospital Ampang, Pandan dekat sini kerana sakit jantung sejak kelmarin.




Pelawak Osman Kassim atau lebih dikenali sebagai Osman Kering, 58, yang menghidap penyakit batuk kering masih koma di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Cheras di sini sejak minggu lalu.





Lain pula ceritanya dengan pengarah filem tidak asing lagi, Tan Sri Jins Shamsuddin, 77, walaupun daya ingatannya semakin merosot namun beliau masih bersemangat untuk bekerja.


Inilah yang dikatakan makin hari makin dimakan usia, penyakit takkan boleh punya kerajaan nak bendung yang menyerang Veteran2 nie semua, kira dah baguslah kerajaan mau ambik tau pasal kebajikan dorang, iucapkan syabas. Sama-samalah kita berdoa agar Pak Aziz dan Osman Kering sihat seperti sedia kala.

Sang Bedal lain termakan jerat




SARATOK – Peribahasa tidak dapat rotan akar pun berguna mungkin sesuai untuk menggambarkan nasib seorang tuai Rumah Panjang Nanga Sungai Anak, Embol Asum, apabila hasratnya untuk membalas dendam membunuh sang bedal bergelar Bujang Sebelak tidak kesampaian semalam.



Sebaliknya, Embol, 48, hanya dapat membunuh dua ‘orang kanan’ buaya tersebut yang dapat ditangkap selepas termakan umpan dipasang oleh pawang buaya tersohor di sini, Indet Sanabong, 49, di Sungai Anak dekat Pekan Kecil Roban di sini.


Difahamkan, buaya pertama merupakan buaya betina bergelar Dara Nanga berukuran 2.6 meter yang ditangkap pada pukul 9 pagi, kira-kira satu kilometer dari Kuala Sungai Anak manakala seekor lagi buaya jantan bergelar Bujang Muara sepanjang 1.6 meter ditangkap satu jam setengah kemudian.


Embol merupakan suami Siah Munsong, 42, yang mati selepas diserang seekor buaya berukuran lima meter panjang serta ukur lilit badan sebesar tong drum pada 19 Jun lalu. Buaya itu buta mata kirinya.


Tudia dadih, nak dapat nama dengan membunuh buaya terus terbunuh oleh sang pemangsa. isk isk isk. Tadak kerja lain ka selain bunuh buaya?

Mayat reput ditemui di Ara Damansara




KUALA LUMPUR — Mayat seorang lelaki lengkap berpakaian dijumpai dalam keadaan reput di sebuah tanah lapang PJU 1A/4 Ara Damansara kira-kira pukul 11.30 malam tadi.



Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, ACP Arjunaidi Mohamed ketika dihubungi berkata, mayat lelaki itu ditemui orang awam yang terhidu bau busuk ketika melalui kawasan itu.


Polis belum mengenal pasti identiti lelaki itu yang dipercayai telah meninggal dunia lebih tiga hari lalu.


"Kes masih dalam siasatan untuk mengenal pasti sama ada terdapat unsur jenayah,” kata Arjunaidi. — BERNAMA


Mayat lagi, semalam pun mayat hari nie pun jumpa lagi mayat, memang rajin betul kita ya? Jumpa mayat reput. Boleh pulak orang ramai tak perasan apa yang sedang berlaku disekeliling kita sekarang nie?

Ganguan air di 3 jajahan di Kelantan




KOTA BHARU — Lebih 18,000 pengguna air bersih di Jajahan Machang, Pasir Puteh dan sebahagian Kok Lanas di sini akan mengalami gangguan tekanan air rendah secara berkala selama dua hari, mulai hari ini.



Eksekutif Hal Ehwal Pelanggan Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB) Hazwan Hassan berkata, gangguan itu berikutan kerja-kerja penyelenggaraan pam secara berjadual di muka sauk Loji Rawatan Air Merbau Chondong, Machang.


Gangguan di jajahan Machang yang melibatkan 12,000 pengguna berlaku di bandar Machang; Universiti Teknologi MARA (UiTM) Machang; Labok, Merbau Chondong; Padang Selising; Bukit Tiu, Banggol Petai, Kweng Hitam, Pangkal Meleret; Wakaf Bata, Paloh Rawa; Kemuning, katanya.— BERNAMA


Aku rasa penduduk Kelantan takkan heran punya dengan ganguan bekalan air daaa, sungai sikit punya banya apa? Rumah member aku pun guna paip juga tapi air bukit punya. Jimat-jimat.

Rakyat Pakistan, 2 anak maut terjun bangunan




KUALA LUMPUR — Seorang lelaki Pakistan dan dua anaknya ditemui mati dipercayai terjun dari tingkat 21 kondominium Langat Jaya, di Batu 9, Cheras di sini semalam.



Mayat Ismail Khan, 39, dan anak lelakinya Mohd Faizal, 9, serta anak perempuannya Aqsa Khan Ismail Khan, 6, ditemui pada pukul 8.30 malam oleh seorang pengawal keselamatan kondominium itu.


Ketua Polis Daerah Kajang ACP Ab. Rashid Ab. Wahab berkata Ismail yang telah tiga tahun menganggur sering bergaduh dengan isterinya.


"Isterinya yang tinggal berasingan dan bekerja sebagai eksekutif kanan telah failkan perceraian pada tahun lepas dan kes itu akan dibicarakan pada Ogos,” katanya.


Beliau berkata Ismail yang tinggal di tingkat lima kondominium itu dipercayai membawa dua anaknya ke tingkat paling tinggi bangunan berkenaan sebelum terjun kerana beg sekolah seorang daripada anaknya ditemui di situ.


"Isteri mangsa pernah buat laporan polis pada tahun lepas yang mengatakan suaminya pernah bawa anak-anak ke tingkat 21 untuk cuba bunuh diri,” katanya.


— BERNAMA


Iskiskisk... yang pi terjun bagunan tu kenapa? Tapi betul ke dorang nie terjun bagunan setahu aku Pakistan ni cukup kuat pegangan Islam takkan dorang sanggup terjun kalau tadak yang memaksa? Nampak sangat macam cerita dalam tv tu kan?

M'sia, S'pura akan menangani kes diplomat yang terlibat dalam perhimpunan Bersih




SINGAPURA: kes tiga warga Singapura diplomat yang didakwa terlibat dalam perhimpunan Bersih 3.0 dalam bulan April akan dikendalikan oleh kementerian rumah kedua-dua negara.



Menteri Dalam Negeri, Malaysia, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata Singapura dan Malaysia telah bersetuju bahawa kementerian masing-masing mengendalikan perkara berkaitan dengan perhimpunan haram yang diadakan pada 28 Mei.


Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menandatangani memorandum persefahaman (MoU) mengenai Kerjasama Penguatkuasaan Dadah antara Malaysia dan Singapura di sini hari ini.


Hishamuddin dan Timbalan Perdana Menteri Singapura dan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri Encik Teo Chee Hean telah menandatangani MoU bagi pihak kedua-dua kementerian di Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri Singapura.


Turut hadir ialah Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Singapura, Datuk Md Hussin Nayan.


Pada 22 Jun lalu, Pesuruhjaya Tinggi Singapura, Ong Keng Yong telah dipanggil ke Wisma Putra atas dakwaan penglibatan tiga diplomat dari komisen dalam perhimpunan Bersih 3,0.


Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata beliau telah memanggil Ong jawatannya untuk menyampaikan kemurkaan Kerajaan Malaysia ke atas penyertaan ketiga-tiga dalam perhimpunan tersebut. - Bernama


Balik karang rotang bontot depa, besa niee sapa suruh dok buat ramai orang lain yang tak terlibat jugak jadi mangsa keadaan, Traffic jammmmm memanjang.

PAC mendapati kekurangan pada perkara-perkara yang berkaitan dengan NFCorp




KUALA LUMPUR (Jun 26, 2012): Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) telah menemui "cukup nombor" kelemahan dalam prosedur operasi standard (SOP) dua kementerian mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengan Perbadanan fidlot kontroversi Nasional (NFCorp).



Pengerusi PAC Datuk Seri Azmi Khalid berkata bahawa antara kelemahan dalam SOP Kewangan dan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani termasuk dalam memberi arahan, dan wakil-wakil dan pegawai-pegawai daripada kementerian tidak mempunyai pengetahuan apabila ia datang kepada tanggungjawab mereka sebagai lembaga ahli daripada NFCorp.


"Mereka (kementerian) melantik pegawai-pegawai mereka sendiri untuk duduk di papan NFCorp dan saya tidak tahu jika mereka (pegawai) yang diberikan petunjuk yang betul tetapi apa sahaja yang kami terserempak ... ia berbunyi seperti SOP (tidak) yang dieja dengan betul keluar.


"Pegawai-pegawai yang mewakili kementerian tidak perlu tahu bagaimana untuk menjadi lembaga pengarah.


"Mungkin mereka tahu tanggungjawab mereka tetapi tindakan untuk memastikan prosedur yang betul diikuti telah kurang," kata Azmi pada sidang media selepas mesyuarat hari ini jawatankuasa.


Beliau berkata Akta Syarikat (1965) mempunyai peraturan yang sangat khusus dan telah menyatakan tanggungjawab tertentu bahawa seorang pengarah syarikat perlu tahu atau memahami.


Rakan-rakan PAC ahli Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara) menjelaskan bahawa di kalangan SOP bagaimana perjanjian telah disediakan, proses kelulusan, memantau laporan projek, dan peranan pengarah dalam syarikat-syarikat.


Apabila ditanya mengenai peranan wakil-wakil dari kedua-dua kementerian yang telah dilantik sebagai pengarah di NFCorp apabila ia datang kepada pengeluaran dana bagi pelbagai projek, Azmi enggan mengulas.


Beliau berkata bahawa jawatankuasa itu telah meminta Ketua Audit untuk melihat dokumen-dokumen tertentu, kerana terdapat perkara-perkara yang memerlukan penjelasan yang lebih.


Isu NFCorp telah datang di bawah penelitian selepas Laporan Ketua Audit Negara 2010, yang menonjolkan kegagalan untuk memenuhi sasaran pengeluaran daging lembu tahunan yang telah ditetapkan oleh kerajaan.


Syarikat diuruskan oleh bekas Menteri  Wanita, Keluarga , dan Pembangunan Masyarakat , Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil suami, Datuk Dr Mohamad Salleh Ismail, telah dituduh menyalahgunakan pinjaman RM250 juta kerajaan lembut untuk perbelanjaan yang tidak berkaitan.


Mohamad Salleh, 64, telah didakwa dengan dua tuduhan pecah amanah (CBT), dan dua tuduhan melanggar Akta Syarikat melibatkan sejumlah RM49.7 juta.


Tudia lah bila kuasa ada didalam gengaman, duit dan pangkat di megah, kerja mula tungang-langang, pecah sana pecah sini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rujukan